|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DCFIL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DCFIL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny české filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs seznamuje studenty s vývojem filozofického myšlení v českých zemích od období vrcholného středověku až do současnosti. Výklad je koncentrován na klíčová témata (reformace, Komenský, národní obrození, Masaryk, český pozitivismus, protestantismus a katolicismus, marxismus a "nezávislá" filozofie ve 2. pol. 20. stol.). Důraz je položen na periody, v nichž filozofie ovlivňovala nejen kulturní klima, ale i společenský vývoj vcelku.
Forma výuky je založena na přednáškových cyklech k jednotlivým tematickým okruhům, na studiu pramenů k těmto okruhům a na diskusi k vybraným problémovým řadám. Zde je východiskem samostatná práce studentů mimo výuku, předpokládají se rovněž případné konzultace s vyučujícím.
Absolvování kurzu vytváří u studentů předpoklady pro pochopení rozdílných etap vývoje dějin filozofie v českých zemích a vytváří předpoklady pro pochopení vztahu filozofie a života společnosti dané doby.
|
Požadavky na studenta
|
K získání zápočtu se předpokládá, že studenti budou pozorně sledovat přednášky a v seminářích budou aktivně vystupovat v diskusích na základě vlastního studia. Podmínkou udělení zápočtu je krátké studentovo ústní vystoupení k vybranému problému, případně písemný "výstup" k tématu.
|
Obsah
|
1. Scholastická filozofie v českých zemích. Život na univerzitě. 2. Husitství a česká reformace. 3. J. Á. Komenský jako myslitel a jeho doba. 4. Pobělohorské období v českých zemích. 5. B. Bolzano, české hegelovství a herbartismus. 6. Národní obrození, věda a filozofie v českých zemích. 7. T. G. Masaryk jako politický filozof a myslitel. 8. Filozofie v díle Karla Čapka. 9. Český pozitivismus. 10. Křesťanské proudy v českém myšlení 20. a 30. let 20. století. 11. Vlivy marxismu a existencialismu ve 20. století. 12. Česká fenomenologická tradice, Patočka a jeho pokračovatelé. 13. Vlivy analytické filozofie v českém myšlenkovém prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KRÁL, J. Československá filosofie. Praha : Melantrich, 1937.. Praha, 1937.
-
Doporučená:
ČAPEK, K. Hovory s TGM. Praha : Československý spisovatel, 1990.. Praha, 1990. ISBN 80-202-0170-X.
-
Doporučená:
PATOČKA, J. Kacířské eseje o filozofii dějin. Academia. Praha, 1990.
-
Doporučená:
PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filosofie. Herrmann a synové. Praha, 1991. ISBN 80-85783-63-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
30
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Samostudium
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v základních proudech a směrech vývoje české filosofie, od jejích počátků až do současnosti. Jednotlivé proudy a směry zná, umí a dokáže je srovnávat, analyzovat a kriticky pracuje s vybranými filosofickými texty (prameny). Na základě těchto znalostí se orientuje i v souvislostech vztahu filosofie, kultury, umění apod. v českém prostředí a jeho středoevropských souvislostech. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální výuka |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|