|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / 3SARI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
3SARI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k předmětu Aristotelés
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Seminář k předmětu Aristotelés a jeho dědictví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seminář navazuje na kurz Aristotelés a jeho dědictví, když na přednášce rozebíraná témata reaguje četbou a rozborem vybraných pasáží z Aristotelova díla a dalších úryvků textů z dějin filozofie. Cílem seminářů je studujícím aktivně představit překlady Aristotelových spisů a rozvíjení jeho odkazu v dalších dějinách filozofického myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Studující musí pravidelně navštěvovat semináře a mít na ně načteny texty, které se budou na semináři rozebírat. V průběhu semestru sepíše seminární práci na vybrané téma z Aristotelova myšlení nebo jeho pozdější recepce.
|
Obsah
|
1. Aristotelovo dílo - dochování, edice, překlady
2. Aristotelovy Druhé analytiky
3. Vybrané středověké texty k metodologii vědy
4. Vybrané texty k metodologii vědy z 19. století
5. Aristotelovy Kategorie a O vyjadřování
6. Středověké texty komentující Kategorie a De interpretatione
7. Aktuální texty rozvíjející aristotelovskou logiku
8. Aristotelova Metafyzika
9. Vybrané středověké texty komentující a rozvíjející témata metafyziky
10. Aristotelova metafyzika v novověkých textech
11. Aristotelovy spisy Fyzika a O nebi
12. Vybrané středověké texty o přírodní filozofii
13. Vybrané renesanční texty o přírodní filozofii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ANAGNOSTOPOULOS, G. (ed.). A Companion to Aristotle. Oxford: Blackwell, 2010. ISBN 9781405122238.
-
Základní:
Aristotelés. Druhé analytiky. Praha, 1962. ISBN cnb000238946.
-
Základní:
Aristotelés. Fyzika. Praha, 2010.
-
Základní:
Aristotelés. Kategorie. Praha, 1958. ISBN cnb000445472.
-
Základní:
Aristotelés. Metafyzika. Praha, 2003. ISBN 80-86027-19-8.
-
Základní:
Aristotelés. O nebi. O vzniku a zániku. Martin, 2012. ISBN 9788089520084.
-
Základní:
Aristotelés. O vyjadřování. Praha, 1959. ISBN cnb000684056.
-
Doporučená:
PEROUTKA, D. Aristotelská nauka o potencích. Praha: Filosofia, 2009.
-
Doporučená:
Jednotliviny a individuální formy. Sborník Pomfil. Oikúmené. Praha, 1993. ISBN 80-85241-58-7.
-
Doporučená:
MRÁZ, M. Smysl a čas v Aristotelově filosofii. Filosofia. Praha, 2001. ISBN 80-7007-142-7.
-
Doporučená:
ŠEBELA, K. Variace na témata aristotelské logiky. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0566-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
14
|
Studium pramenů
|
24
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Studující je schopen na základní úrovni analyzovat filozofický text (stanovovat hypotézy, nacházet textovou oporu pro závěry atp.). |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studující se prostřednictvím řízené a komentované četby detailně seznámí se základní Aristotelovou terminologií, způsobem uchopení, formulování i řešení problému (otázky), včetně následného rozvíjení téže problematiky v dalších stoletích. Na základě vybrané přeložené četby zná základní Aristotelovy spisy věnující se logice, metodologii vědy, metafyzice a přírodní filozofii, disponuje rovněž znalostmi vybraných textů, které na Aristotelovo dědictví navazovaly. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studující si rozvinou analytické schopnosti týkající se rozboru vybraných pasáží (nejen) Aristotelových spisů. V průběhu kurzu si osvojí a zafixují schopnosti samostatně uchopit a interpretovat základní filozofické problémy Aristotelova uvažování napříč dějinami. Tímto získají předpoklady pro kreativní přístup ke kladeným filozofickým otázkám a dokáží analyticky, kontextuálně i komparativně posuzovat filozofický text. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B1 - Diskuse |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|