|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / 3NEET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
3NEET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Neuroetika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Neuroetika je nově se rodící integrativní disciplína, která stojí na dvou pilířích: deskriptivním a preskriptivním. V deskriptivní části jde o hledání neuronálních základů a mechanismů morálního chování, v části preskriptivní jsou pak reflektována morální dilemata provázející praxi neurověd. Cílem kurzu je seznámit posluchače s klíčovými problémy v obou těchto oblastech.
|
Požadavky na studenta
|
Od studentů i studentek se očekává aktivní účast na výuce s maximálně 20% absencí. Zápočet bude udělen za vypracování semestrální práce v rozsahu pěti stran na předem domluvené téma a její následnou ústní prezentaci.
|
Obsah
|
1. Co je neuroetika?
2. Neuronální základy morálky
3. Neurobiologie emocí
4. Biologická podmíněnost chování
5. Neurobiologie svobody vůle
6. Evoluce morálního chování
7. Neuromanipulace
8. Forenzní neurověda
9. Etické problémy klinické neurovědy
10.Mozková smrt
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Illes, J. (ed.). Neuroethics. Oxfrod: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0198567219.
-
Základní:
Levy, N. Neuroethics. Challenges for the 21st Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
-
Základní:
Marcus, S., J. (ed.). Neuroethics, Mapping The Field. San Francisco: Dana Press, 2002. ISBN 9780972383004.
-
Rozšiřující:
Goldberg, E. Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0713-1.
-
Rozšiřující:
GREENHALG., T. Jak pracovat s vědeckou publikací : základy medicíny založené na důkazu. Praha, 2003. ISBN 9788024703107.
-
Rozšiřující:
PETR, J. Klonování. Naděje, nebo hrozba? Paseka. Praha, 2003.
-
Rozšiřující:
KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Praha : Portál, 2000. ISBN 978-80-7262-771-4.
-
Rozšiřující:
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7113-111-3.
-
Doporučená:
ONDOK, J. P. Bioetika. Trinitas. Svitavy, 1999. ISBN 9788086036243.
-
Doporučená:
BRIGGLE, A.; MITCHAM, C. Ethics and science. An Introduction. Cambridge University Press, 2012.
-
Doporučená:
D´ANGELO, J. Ethics in science. Ethical misconduct in scientific research. CRC Press, 2012. ISBN 978-1439840863.
-
Doporučená:
DROZENOVÁ, W. et al. Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha: Filosofia, 2010. ISBN 978-80-7007-348-3.
-
Doporučená:
DRESCHER, G. L. Good and real : Demystifying paradoxes from physics to ethics. MIT Press. 2006. ISBN 0-262-04233-9.
-
Doporučená:
LACEY, H. Is science value free? Values and scientific understanding. Routledge. New York, 1999. ISBN 0-415-20820-3.
-
Doporučená:
SARKAR, S., PFEIFFER, J. (Eds.). Philosophy of Science. An encyclopedia. Routledge. New York, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Doporučená:
ISRAEL, M., HAY, I. Research ethics for social sciences. Sage. London, 2006. ISBN 1-4129-0390-4.
-
Doporučená:
KITCHER, P. Science, truth and democracy. Oxford University Press. Oxford, 2001. ISBN 0-19-514583-6.
-
Doporučená:
SALOMON, J. J. Technologický úděl. Filosofia. Praha, 1997.
-
Doporučená:
MORIN, E. Věda a svědomí. Atlantis. Brno, 1995. ISBN 9788071081081.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
20
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Semestrální práce
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
24
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou vyžadovány žádné speciální předpoklady. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti i studentky umí kvalifikovaně zaměřovat a pojmenovávat etické problémy a konflikty související s novodobou vědou a technikou, efektivně o nich diskutovat pomocí odborné terminologie. Znají morální dilemata provázející výzkumnou praxi v mnoha vědních oborech. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Díky poznatkům, které si posluchači i posluchačky osvojili, mají větší etickou citlivost při posuzování a hodnocení konkrétních etických konfliktů, které dokáží identifikovat jak v praxi vědecké tak i praxi občanské. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
IIA13 - Případová studie / kazuistika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
|
|
|
|