|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / RI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
RI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Renesanční Itálie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KDU/RIC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky jsou komplexním kulturně historickým pohledem na podmínky, původ a charakter renesance v Itálii jako životního i uměleckého slohu. Zrodivší a rozvíjející se renesanční empirismus i jeho krize od poloviny 16. století po "sacco di Roma". Podmínky proměny města a městského života, technický i ekonomický růst, rozvoj vzdělanosti, charakter renesančního humanismu ve srovnání s antikou. Význam filologie pro poznání antické vzdělanosti. Charakter renesanční školy (botteghuzza a abaco) a hlavně výuky matematiky pro prostorovou intenci a zrod nového spaciárního nazírání. Základní normativy renesanční architektury, sochařství a malířství v antropocentrickém pojetí. Klasické období slohu i zpochybnění pojmové výpovědní pravdivosti a odraz této krize v umění i zrození slohových znaků manýrismu.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování referátů na vybraná a zadaná témata, souběžné studium dle literatury během celého přednáškového cyklu.
|
Obsah
|
1. Renesance jako pojem a jako sloh. Historické časové vymezení počátku a konce renesance jako životního slohu. 2. Historické podmínky zrození renesance v širokém kontextu utváření společenského klimatu. 3. Cesty společenského a kulturního vzestupu italských měst od ducenta v kontextu s hospodářským rozvojem (řemesla, technické poznatky, obchod a zámořské cesty, peněžnictví, růst a diferenciace bohatství - kdo není měšťan, není člověk). 4. Duchovní rozvoj v Itálii ve vztahu s rostoucí úrovní základního, středního a vysokého školství. 5. Velké myšlenkové podněty a vztahy k antické vzdělanosti, vznik kritické filologie a její význam pro poznání antiky (L. Valla). Cesta k prioritě jevů, hromadění a jevová komparace fakt, rozvoj normativizace systému včetně národního jazyka (Cola di Rienzo, Marsilius, Petrarca, Dante etc.). Filosofický přínos Mikuláše Kusánského. 6. Systém aritmetiky a geometrie jako normativní výukový vliv na nazírací intenci v obecném i uměleckém smyslu. 7. Význam jevového normujícího principu vizuality i antropocentrismu pro systémové kanonizování prostorového proporčního nazírání světa - podstatné rysy empirismu. 8. Vztahy mezi různými oblastmi kulturního života a jejich vzájemný vliv (bassa danza, divadlo, kazatelství, epické básnictví atd.). 9. Proměna esteticko technických norem v architektuře, sochařství a malířství (Bruneleschi, Alberti, Brammante, Donatello, Verrocchio, Masaccio, Fra Angelico, Pollaiuolo, Botticelli, Francesca, Mantegna, Bellini, Giorgione). 10. Vrchol renesance, koncepce dokonalosti na pozadí hluboké krize doby - Fra Bartolommeo, Leonardo, Raffael, Tizian. Zlom "sacco di Roma" a konec renesance. Leonardovo úsilí o dokonalost a vznik "prostředí" obrazu. 11. Vrcholné osobnosti se znamením krize: Michelangelo - vrchol a přelom, od Mojžíše a Davida k Pietě Rondanini a freskám v Capella Paolina. 12. Manýrismus a jeho hlavní znaky v koncepci proporcí, prostoru, světla i barvy. (Tintoretto, Correggio, Veronese, Parmigianino, Salimbeni, Volterra, Conte atd.). II concettismo, nová spiritualita a zpochybnění světa jevů, principy a concordia discors. 13. Závěr: Jevy trasformují v iluzi a klam, proměnlivá realita prostoru. Irelevance hodnot ve spisech Vladař a II cortegiano. Manýrismus jako sloh a proměna slohu - etapa mezi etapami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Pavol Černý, Dr. (100%),
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
doc. PhDr. Pavol Černý, Dr. (100%),
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Alberti, L. B. Deset knih o stavitelství. Praha, 1958.
-
Doporučená:
Burckhardt, J. Die Kultur der Renaissance in Italien. Köln, 1956.
-
Doporučená:
Die Kunst der italienischen Renaissance. Köln, 1994. ISBN 3-89508-054-3.
-
Doporučená:
Burke, P. Italská renesance. Praha, 1986. ISBN 80-204-0589-5.
-
Doporučená:
Macek, J. Italská renesance. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Dvořák, M. Italské umění. Praha : Laichter, 1946. ISBN cnb000666930.
-
Doporučená:
Birnbaum, V. Listy z dějin umění. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Wölfflin, H. Renaissance und Barock. München, 1988. ISBN 9783743447455.
-
Doporučená:
Sarton, G. Science of the Renaissaince. The Civilisation of the Renaissance. Chicago, 1929.
-
Doporučená:
Sarton, G. Science of the Renesaince. The Civilisation of the Renesaince. Chicago, 1929.
-
Doporučená:
Fergusson, W. The Renaissance. New York, 1958.
-
Doporučená:
Toman, R. Umění italské renesance. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, M. Umění jako projev ducha. Praha, 1936. ISBN cnb000743527.
-
Doporučená:
Vasari, G. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Praha, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium sekundární literatury
|
70
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Účast na výuce
|
39
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Celkem
|
179
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se seznámí s uměleckou produkcí, humanistickou kulturou a společností renesanční Itálie od období ducenta po quattrocento. Osvojí si schopnost sledovat a vysvětlit formální proměny v průběhu sledovaného období. Naučí se nejen charakterizovat konkrétní stylové formy v umění sledovaného období, ale bude rovněž schopen vysvětlit společenské a ekonomické změny, jež vedly na severu Itálie ke vzniku a rozvoji nové renesanční estetiky a ke změně životního stylu elit a vnímání osobnosti umělce. Naučí se kriticky pracovat s konkrétními uměleckými díly. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|