|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / IKON
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
IKON
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do ikonografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek představuje úvod do křesťanské ikonografie. Seznámí studenty se základní ikonografickou literaturou a metodikou ikonografické a ikonologické interpretace a teorií tzv. školy kritické ikonologie. Křesťanská ikonografie se začíná formovat již ve 3. století, a to v prostředí raně křesťanských komunit v Římě a na Blízkém východě. V karolínské a ottónské době dochází ke kodifikaci jednotlivých ikonografických typů, ale také k vytvoření konceptu tzv. typologických vyobrazení, vycházejících zejm. z učení sv. Augustina a Strabona. Vliv typologické představy o naplnění Starého zákona v Zákoně novém se manifestoval v době vrcholného středověku zejm. v oblasti knižní malby, v monumentálních typologických cyklech, tzv. Bibli chudých, Zrcadle lidského spasení nebo Bibli Moralisée. Část výukového cyklu je rozdělena do pěti přednášek, ve kterých se studenti seznámí se základními ikonografickými idiomy a jejich vývojem.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednesené látce, samostatné vypracování analýzy neurčeného výtvarného díla v oblasti knižní, deskové nebo nástěnné malby na základě studia odborné literatury a pramenů a její prezentace ostatním studentům v rámci semináře. Znalost základní literatury.
|
Obsah
|
1. Úvod, prameny, seznámení se základní literaturou a pojmy, teorie vzniku křesťanské ikonografie, vztah ikonografie a ikonologie, školy ikonologie - Aby M. Warburg a "kritická ikonologie", Erwin Panofsky. 2. Formování křesťanské ikonografie - raně křesťanské ikonografické celky, Ravenna, knižní malba, vliv Byzance, dědictví antiky. 3. Karolínská doba - christocentrismus, obrazová typologie a karolínská teologie. 4. Otónské umění - ikonografie ve službách impéria. 5. Vrcholný středověk - typologický paralelismus, Biblia Pauperum, Speculum humanae salvationis, Bible Moralisée, Concordatiae caritatis. 6. Závěr středověku a nové ikonografické typy, problém jejich ikonografické a ikonologické interpretace. 7. Základní ikonografická schémata I - Starý zákon - Stvoření světa - římský, angelologický typ. 8. Základní ikonografická schémata II - Nový zákon - Pašijové cykly ve středověkém umění. 9. Základní ikonografická schémata III - Zvěstování, Narození Krista. 10. Základní ikonografická schémata IV - Poslední soud. 11. Základní ikonografická schémata V - Nejsvětější trojice. 12. Mariánská ikonografie - základní typy - Regina, Beata, Bolestná Panna Maria, Panna Maria ochranitelka, mariánská typologie. 13. Ikonografie ďábla - Prvotní hřích, Pád andělů, Pokušení Krista, Ďáblovo město.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Pavol Černý, Dr. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
doc. PhDr. Pavol Černý, Dr. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Myslivec, J. Dvě studie z dějin byzantského umění. Praha, 1948. ISBN cnb000673958.
-
Základní:
Remešová, V. Ikonografie a atributy svatých. Praha: ZVON, 1991. ISBN 80-7113-045-1.
-
Základní:
Schiller, G. Ikonografie der christlichen Kunst. Gutersloh, 1968. ISBN 3-579-04138-X.
-
Základní:
Brodský, P. Katalog iluminovaných rukopisů Knihovny Národního muzea v Praze (ikonografický index). Praha, 2000. ISBN 80-85917-78-5.
-
Základní:
Voragine de, Jakub. Legenda Aurea. Praha, 1998. ISBN 80-7021-272-1.
-
Základní:
Kirschbaum, E. (ed.). Lexikon der christlichen Ikonographie, band 1-8. Freiburg im Breisgau, 1968. ISBN 3-451-22568-9.
-
Základní:
Bartlová, M. Madona Kramářova: neznámý obraz známého typu. Bulletin Národní galerie v Praze VII - VIII. Praha, 1997. ISBN 80-7035-219-1.
-
Základní:
Royt, J. Slovník biblické ikonografie. Praha, 2006. ISBN 80-246-0963-0.
-
Základní:
Royt, J.; Šedinová, H. Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha, 1998. ISBN 80-204-0740-5.
-
Základní:
Rywiková, D. Úvod do křesťanské ikonografie. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-251-6.
-
Rozšiřující:
Katzenellbogen, A. Alegories of the Virtues and Vices in Medieval Art. Toronto, 1989.
-
Rozšiřující:
Nevěsta v uzavřené zahradě. Kat. výstavy. Praha: Národní galerie, 1995.
-
Rozšiřující:
Mayr-Harting, H. Ottonian Book Illumination. Cambridge, 1999.
-
Doporučená:
Guest, G. B. (ed.). Bible Moralisée. Codex Vindobonensis 2554. London, 1995. ISBN 9781872501925.
-
Doporučená:
Réau, L. Iconographie de l´Art Chrétien, tome second. Iconographie de la Bible II Nouveau Testament. Paris, 1957.
-
Doporučená:
Fingernagel, A.; Gastgeber, Ch. (eds.). In the Beginning was the World. Kat. výstavy. Vienna, 2003. ISBN 3-8228-3064-X.
-
Doporučená:
Kopp-Schmidt, G. Maria. Das Bild der Gottesmutter in der Buchmalerei. Freiburg im Breisgau, 1992.
-
Doporučená:
Chazelle, C. The crucified God in the Carolingian Era. Theology and Art of Christ´s Passion. Cambridge, 2001. ISBN 978-80-254-6695-7.
-
Doporučená:
Mâle, E. The gothic Image. Religious Art in France of the Thirteenth Century. London, 1972.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium sekundární literatury
|
55
|
Samostudium
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se seznámí se základními ikonografickými idiomy středověkého umění a jejich vývojem na pozadí teologického, filozofického, politického a společenském kontextu. Student se rovněž naučí kriticky pracovat s konkrétními uměleckými díly daného období a tato ikonograficky analyzovat a interpretovat. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|