|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / CRENS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
CRENS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Renesance v českých zemích
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCL/CRENS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek pokrývá po slohové stránce umělecký vývoj renesance v českých zemích, a to od období pozdní gotiky na sklonku 15. století, kdy do českých zemí začaly pronikat první projevy renesančního umění až po období rudolfínského manýrismu na přelomu 16. a 17. století. Výklad se zaměřuje na protagonisty a klíčová umělecká díla nového, renesančního stylu jak v oblasti plastiky, tak i architektury a malířství včetně knižní malby a načrtává souvislost nového uměleckého názoru se změnou životního názoru a stylu jak příslušníků královského dvora a aristokracie, tak i s etablováním vrstvy nových nositelů kulturního vývoje (humanistů). Závěrem je věnována pozornost manýristickému umění na dvoře Rudolfa II., jehož evropský rozměr přesáhl hranice středoevropského umění, v nichž se vývoj umění v českých zemích jinak odehrává.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost samostatně se orientovat v odborné literatuře vztahující se k dané problematice, znalost odborné terminologie, hlavních uměleckých osobností a klíčových uměleckých děl. Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání a přijetí seminární práce na dané téma.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky studia renesančního umění v českých zemích (odborná literatura, periodizace, teritoriální rozdíly). 2. Pronikání a recepce renesančního stylu do Čech (Praha) a na Moravu (Tovačov, v jagellonském období, vazby českého a moravského prostředí k Itálii. 3. Počátky renesančního stylu a Benedikt Reid. 4. Pronikání renesančního stylu po nástupu Habsburků (Ferdinand I.), intelektuální a kulturní zázemí Ferdinanda I. Habsburského, příliv italských řemeslníků a umělců ze severní Itálie (Lugano, Como) a lombardsko-švýcarského pomezí na území Čech a Moravy a charakteristika jejich tvorby. 5. Letohrádek v královské zahradě na Pražském Hradě a letohrádek Hvězda Ferdinanda Tyrolského a s nimi spjatý autorský okruh (Giovanni Maria Aostalli, Paolo della Stella, Bonifác Wolmut ad). 6. Bonifác Wolmut a jeho podíl na renesanční architektuře. 7. Zámecká architektura v Čechách a na Moravě a s nimi spjaté autorské a investorské okruhy. 8. Renesanční architektura na Moravě (Olomouc, Brno ad.). 9. Renesanční nástěnná malba v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. 10. Malířské a sochařské epitafy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, portrétní tvorba, umění a česká reformace, renesanční funerální plastika. 11. Knižní malba a dřevořez, renesanční umělecké řemeslo v Čechách a na Moravě. 12. Rudolfinský dvůr jako centrum středoevropského manýrismu. 13. Recepce rudolfínského manýrismu ve Slezsku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dějiny českého výtvarného umění II/1. Praha: Academia, 1989.
-
Základní:
Válka, J. Dějiny Moravy. Díl 2. Morava renesance, reformace a baroka. Brno, 1996. ISBN 80-85048-62-0.
-
Základní:
Hlobil, I., Petrů, E. Humanismus a raná renesance na Moravě. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0385-1.
-
Základní:
Preiss, P. Italští umělci v Praze. Praha, 1986. ISBN cnb000030782.
-
Základní:
Chamonikola, K. et al. (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400 - 1550, 1-4. Brno - Olomouc- Opava, 1999. ISBN 9788070270981.
-
Základní:
Šopák, P. a kol. Paměť Slezska. Památky a paměťové instituce českého Slezska v 16. až 19. století. Opava, 2011. ISBN 978-80-86224-90-9.
-
Základní:
Preiss, P. Panoráma manýrismu: Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha: Odeon, 1974. ISBN cnb000143968.
-
Základní:
Kapustka, M. - Klípa, J. - Kozieł, A. - Oszczanowski, P. - Vlnas, V. (eds.). Slezsko. Perla v české koruně. Historie-kultura-umění. Praha, 2007. ISBN 9788070353370.
-
Základní:
Horníčková, K. - Šroněk, M. (eds.). Umění české reformace (1380 - 1620). Academia Praha, 2010.
-
Doporučená:
Horníčková, K. - Šroněk, M. In puncto religionis: konfesní dimenze předbělohorské kultury Čech a Moravy. Praha, 2013. ISBN 9788086890579.
-
Doporučená:
Bůžek, V. - Jakubec, O. Kratochvíle posledních Rožmberků. Praha, 2012. ISBN 978-80-7422-174-3.
-
Doporučená:
Jakubec, O. Renesanční malířské a sochařské memorie na Moravě. Epitafní památníky jako projev raně novověké kultury umírání a vzpomínání. Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno, 2012.
-
Doporučená:
Pánek, J, et al. (eds.). Rožmberkové. Rod českých velmožů a jeho cesta dějinami. České Budějovice, 2011. ISBN 9788085033311.
-
Doporučená:
Janáček, J. Rudolf II. a jeho doba. Praha: Svoboda, 1978.
-
Doporučená:
Białostocki, J. The Art of Renaissance in Eastern Europe. Hungary - Bohemia - Poland. Oxford, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
40
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
40
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá základní znalosti a orientaci ve vývoji umění z konce 15. století a v průběhu 16. století na území Čech, Moravy a Slezska. Je schopen postihnout a ocenit specifičnost renesančního umění v českých zemích a vnímat jeho vývoj v jednotlivých uměleckých disciplínách a žánrech ve středoevropském kontextu na pozadí vazby k severoitalským regionům. Získá základní vhled do rozvoje renesančního stylu v českých zemích a vzniku renesančních uměleckých děl (architektura, sochařství, malířství, umělecké řemeslo) v souřadnicích tvůrce - investor - umělecká úloha, které byly spjaty s novým životním stylem a světovým názorem. Je schopen pochopit uměleckou produkci pražského dvora Rudolfa II. a ocenit ji jako významný evropský fenomén. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|