|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 4SLBA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
4SLBA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Barok. malířství a sochařství ve Slezsku
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Barokní malířství a sochařství ve Slezsku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky seznamují studenty s barokním malířstvím a sochařstvím ve Slezsku, jehož uměleckohistorický vývoj je přes narůstající zájem stále dosud nedostatečně začleněn do celkového obrazu uměleckého dění v českých zemích. Území historického Slezska, které po několik set let představovalo významnou součást českého státu, charakterizovala značná teritoriální rozdrobenost, která spolu s konfesijní roztříštěností a dalšími faktory vedla k tomu, že přes silné vazby k Čechám a Moravě, měl zdejší vývoj do značné míry svébytný uměleckohistorický vývoj, spočívající v odlišném akcentování stylových poloh. Výklad se soustředí především na postižení uměleckohistorického vývoje v oblasti malířství, sochařství a částečně i v oblasti architektury na teritoriu, z něhož se po prusko-rakouských válkách konstituovalo tzv. Rakouské, potažmo české Slezsko (zahrnující i oblast Hlučínska). Současně je přihlíženo i k problematice vývoje umění na území Dolního Slezska (vratislavské sochařské dílny, nástěnná malba) a pruského Horního Slezska (Jemielnica, Rudy Wielkie ad.). Výklad je doveden do nástupu klasicismu a rozšíření osvícenských myšlenek na konci 18. století.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednesené látce, samostatné vypracování analýzy vybraného výtvarného díla daného období a její prezentace ostatním studentům v rámci semináře, znalost základní i doporučené literatury na základě vlastní četby.
|
Obsah
|
1. Teritoriální aspekty barokního umění ve Slezsku, historiografie a metodologie (český a polský dějepis umění).
2. Konsolidace Slezska po třicetileté válce, anonymní a solitérní díla od roku 1650 do konce 17. století (Opavsko, Krnovsko, Jesenicko).
3. Malířské a sochařské osobnosti a jejich dílo od roku 1700 do konce 50. let 18. století (vybrané příklady).
4. Vratislav centrum umělecké tvorby v Dolním Slezsku (Scheffler, Asam, Rottmayr, Reiner, J. J. Urbanský, F. J. Mangoldt, Thomas Weissfeldt ad.)
5. Malířská a sochařská tvorba spjatá s cisterciáckými kláštery v Dolním Slezsku (Třebnice, Jindřichov, Lubuš, Křesobor) do vratislavského míru (1742)
6. Malířská a sochařská tvorba na Opavsku, Krnovsku, Bruntálsku a Jesenicku od 50. let 18. století do nástupu klasicismu
7. Těšínsko domácí malířská a sochařská tvorba versus importy z jiných oblastí
8. Oppersdorfský a pražmovský Frýdek (mariánská úcta a pozdní baroko)
9. Hledání nového řádu: od multiplikace rokoka k baroknímu klasicismu (Felix Ivo Leicher, Ignác Günther, Ignác Raab, Johann Franz Greipel, Johann Schubert, Václav Böhm, Johann Nitsche ad.).
10. Druhé vzedmutí katolické religiozity (Opava, Frýdek), Jemielnica, Horní Hlohov, Hora sv. Anny, Opawica a umělci z Rakouského Slezska
11. Monumentální rodové koncepty Opavice, Horní Hlohov, Šenov, Frýdek ad.
12. Pozdní baroko a osvícenství ve společnosti Rakouského Slezska.
13. Exkurs do objednavatelského milieu (Tobiáš Gebler, Gottfried Ignác Langer, Karel Josef Schipp, Maxmilián Xaver z Riedheimu, Antonín hrabě Gaschin, hrabě Albert Josef Hodic ad.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SCHENKOVÁ, Marie - OLŠOVSKÝ, Jaromír. Barokní malířství a sochařství v západní části českého Slezska. Opava: Slezské zemské muzeum, 2001. ISBN 80-86458-06-7.
-
Základní:
SCHENKOVÁ, Marie - OLŠOVSKÝ, Jaromír. Barokní malířství a sochařství ve východní části českého Slezska. Opava: Slezské zemské muzeum, 2004. ISBN 80-86224-46-5.
-
Základní:
SVOBODA, Jiří - DOKOUPIL, Lumír (eds.). Kulturněhistorická encyklopedie Slezska a severovýchodní Moravy, sv. I [A - M], sv. II [N - Ž]. Ostrava: Ústav pro regionální studia Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-024-6.
-
Základní:
CHOJECKA, Ewa (ed.). Sztuka Górnego Śląska na przecięciu dróg europejskich i regionalnych. Materialy V Seminarium Sztuki Górnośląskiej odbytego w dniach 14. - 15. listopada 1997 roku w Katowicach. Katowice : Muzeum Ślaskie, 1999. ISBN 9788347455110.
-
Základní:
GWIAZDA, Barbara. Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku. Katowice, 2004. ISBN 9788387455774.
-
Základní:
DOBROWOLSKI, Tadeusz. Sztuka na Śląsku. Katowice-Wrocław : Wydawnictwa Instytutu Ślaskiego, 1948.
-
Doporučená:
OLŠOVSKÝ, Jaromír. Art and Borders. Regarding the issue of the works of painters, sculptors and carvers on both sides of the Prussian-Austrian border from the mid-18th century to the end of the 19th century. In: VYMĚTALOVÁ, Karla - KNAPÍK, Jiří: Processes of Cultural Exchange in Central Europe in 1800 - 2000. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 978-80-7510-128-0.
-
Doporučená:
CZAPLIŃSKI, Marek - KASZUBA, Elżbieta - WĄS, Gabriela - ŻERELIK, Rościsław. Historia Śląska. Wrocław : Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002. ISBN 83-229-2213-2.
-
Doporučená:
CHOJECKA, Ewa - JAKIMOWICZ, Teresa - JUSZCZAK, Wiesław - OKOŃ, Waldemar (eds.). Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki ofiarowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej). Poznań, 2002. ISBN 9788370633479.
-
Doporučená:
VLNAS, Vít (eds.). Slezsko. Perla v České koruně. Historie - kultura - umění. Praha: Národní galerie, 2007. ISBN 978-80-7035-337-0.
-
Doporučená:
DÁŇOVÁ, Helena - KLÍPA, Jan - STOLÁROVÁ, Lenka. Slezsko. Země Koruny české. Historie a kultura 1300 - 1740, sv. A a B. Praha: Národní galerie, 2008. ISBN 978-80-7035-396-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Studium sekundární literatury
|
50
|
Celkem
|
146
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
nejsou nutné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- základní periodizace, slohové charakteristiky a základní orientace v umělecké produkci Slezska v barokním období
- historické matérie, kulturních, společenských a náboženských jevů, které určovaly komplexní proměnu výtvarné kultury baroka ve Slezsku
- základní a recentní odborné literatury
- hlavních uměleckých děl z období baroka
- ozřejmí si příklady vztahující se ke středoevropským paralelám
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- postihnout hlavní i okrajové vývojové proudy v dané problematice a vnímat specifický charakter a postavení barokního umění na území Slezska
- charakterizovat konkrétní stylové formy jak v architektuře, tak také v malířství a sochařství
- orientovat se v dobovém historickém a společenském kontextu
- posoudit jeho odlišnosti oproti baroknímu umění na Moravě a v Čechách
- rozpoznávat jednotlivé regionální a stylové diference v umělecké produkci daného období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A1 - Přednáška |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|