|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 3VKDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
3VKDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapit. z dějin výtvarné kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané kapitoly z dějin výtvarné kultury
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost získat základní poznatky o dějinách výtvarné kultury od pravěku do konce 20. století. Studenti získají představu o transformacích výrazových prostředků výtvarného umění, o jevech formujících tyto změny i o fenoménech filozoficky a esteticky signifikantních pro předmětný historický diskurz a praxi; získají rovněž dovednost zohlednit tyto znalosti při samostatné interpretaci výtvarných děl z období.
|
Požadavky na studenta
|
a) Forma: písemná
b) Požadavky na studenta: aktivita ve výuce, písemná zkouška ověřující faktické znalosti látky a dovednost získaných znalostí využít při samostatné interpretaci
Hodnotící kritéria:
050 neuspěl
Student nebyl ve výuce dostatečně aktivní, student v závěrečném testu neprokázal nutné faktické znalosti a interpretační dovednosti.
5160 E (3-)
6170 D (3+, 3)
7180 C (2-)
8190 B (2+, 2)
91100 A (1)
Student úspěšně splnil všechny požadavky; body budou uděleny podle následujících kritérií:
věcný a kritický přístup (5%);
osobní zaujetí a tvůrčí vklad (20%);
jazyková kultivovanost (5%);
úspěšnost v písemném testu, který prověřuje věcné znalosti a interpretační dovednosti (70%).
|
Obsah
|
1. Pravěké umění, umění starověkého Egypta a Mezopotámie;
2. Předhelénské umění, řecké, etruské a římské umění;
3. Raně křesťanské a byzantské umění, předrománské umění (karolinské, otonské umění, umění Velké Moravy);
4. Románské umění;
5. Gotické umění;
6. Renesanční a manýristické umění;
7. Barokní umění;
8. -10. Umění 19.;
11.-12. Umění 20. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura - historie - umění: kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2032-6.
-
Základní:
STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství: [historie a vývoj sochařského umění v Evropě od pravěku do 21. století]. Praha: Rebo Productions, 1996. ISBN 80-85815-67-2.
-
Základní:
MIKŠ, František a Ladislav KESNER, ed. Gombrich: porozumět umění a jeho dějinám. Brno: Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
Základní:
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-204-0685-9.
-
Základní:
BAŽANT, Jan. Umění českého středověku a antika. Praha, 2000. ISBN 80-85917-73-4.
-
Rozšiřující:
LUCIE-SMITH, Edward. Artoday: současné světové umění. Praha: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Rozšiřující:
VLNAS, Vít, ed. Evropské umění od antiky do závěru baroka: průvodce stálou expozicí Sbírky starého umění Národní galerie v Praze ve Šternberském paláci. Praha: Národní galerie, 2004. ISBN 80-7035-280-9.
-
Rozšiřující:
PEDLEY, John G. Greek Art and Archaeology. New Jersey: Thames & Hudson, 2012. ISBN 9788073672058.
-
Rozšiřující:
FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7.
-
Doporučená:
GOLDING, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Doporučená:
VANĚK, Jiří. Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice. Praha: ARSCI, 2015. ISBN 978-80-7420-052-6.
-
Doporučená:
PELÁNOVÁ, Anita. Výtvarné avantgardy 20. století. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Studium pramenů
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
základní periodizace, slohové charakteristiky a základní orientace
historické matérie, kulturních, společenských a estetických jevů, které od pravěku až do konce 20. století určovaly komplexní proměnu výtvarné kultury;
historické dynamiky kulturních procesů vrcholících na konci 20. století postmoderní globální kulturou;
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
samostatně rozpoznat a zhodnotit vliv starověkého umění na pozdější vývoj výtvarné tvorby;
při interpretaci konkrétních výtvarných děl zohlednit dobovou kulturní, společenskou a duchovní situaci;
identifikovat ikonická výtvarná díla signifikantní pro jednotlivé epochy a slohy
srovnat svébytné výrazové prostředky epoch a slohů a objasnit jejich význam;
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|