|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 3VIZO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
3VIZO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obraz jako vizuální objekt
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnou chápání obrazu jako vizuálního objektu a jeho funkcí v období od raného křesťanství po novověk. Důraz bude kladen na konstrukci obrazového prostoru (kompozice, perspektiva, barevnost, symbolický obsah) a zejména na chápání obrazu jako religiózního objektu a komunikačního média a jeho proměnu v renesanci a v moderní epoše. Pozornost bude věnována umění západu i byzanci v komparativním pojetí. Součástí kurzu je i práce s písemnými prameny Západu i Byzance.
|
Požadavky na studenta
|
student analyzuje konkrétní vybrané umělecké dílo, nebo pramen k výtvarnému dílu, prezentuje v semináři, je aktivní ve výuce
|
Obsah
|
1. úvod do středověké vizuality a estetiky, nauka o transcendentáliích
2. imago - vnímání obrazu ve středověké teologii forma a obsah
3. středověká perspektiva a konstrukce obrazu
4. vizuální objekt a jeho apotropaická funkce
5. "reálná nepřítomnost" zobrazení teologického dogmatu
6. imago a imaginatum obraz jako prostředek spásy
7. nová zbožnost kult obrazů, obraz a poutnictví
8. renesance - nová vizualita a proměna funkce a vnímání obrazu
9. Byzanc vs. Reformace (ikonoklasmus v raně novověké Evropě)
10. Ikona - Ikona v dějinách umění Byzance a teologie ikony ve 20. století
11.-12. obraz a smrt, obraz Smrti
13. obraz a politika umění a politická propaganda
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SENDLER, Egon. Ikona - obraz Neviditelného: prvky teologie, estetiky a techniky. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-7412-095.
-
Základní:
FRANCASTEL, Pierre. Malířství a společnost: výtvarný prostor od resenance ke kubismu. Brno, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Základní:
BARTLOVÁ, Milena. Skutečná přítomnost: středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha, 2012. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Základní:
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost. Brno, 2003. ISBN 80-86598-58-6.
-
Základní:
ELKINS, J. The Poetics of Perspective. London: Cornell University Press, 1994. ISBN 0801483794.
-
Základní:
ARNHEIM, R. The Power of the Center: A Study of Composition in the Visual Arts. Los Angeles, London: University of California Press, 1982. ISBN 0520050150.
-
Základní:
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha: Odeon, 1985.
-
Základní:
ARNHEIM, R. Visual Thinking. Berkley: University of California Press, 1969. ISBN 0520018710.
-
Rozšiřující:
ARNHEIM, R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1954.
-
Rozšiřující:
Hans Belting. Bild und Kult: Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst. Mnichov, 2011. ISBN 9783406619540.
-
Rozšiřující:
FRANCASTEL, Pierre. Figura a místo: vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha, 1984. ISBN cnb000021892.
-
Rozšiřující:
LÁŠEK, Jan Blahoslav, Marina LUPTÁKOVÁ a Michal ŘOUTIL. Ikona v ruském myšlení 20. století: sborník statí a studií. Červený Kostelec, 2011. ISBN 978-80-87378-98-4.
-
Rozšiřující:
CAMILLE, Michael. The gothic idol: ideology and image-making in Medieval Art. Cambridge, 1995. ISBN 0-521-42430-5.
-
Rozšiřující:
Freedberg David. The power of images: studies in the history and theory of response. Chicago, 1991. ISBN 0-226-26146-8.
-
Doporučená:
BELTING, H. An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body. Princeton, 2011. ISBN 9780691160962.
-
Doporučená:
STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675561.
-
Doporučená:
PUTTFARKEN, T. The Discovery of Pictorial Composition. Theories of Visual Order in Painting 1400-1800. New Haven, London: Yale University Press, 2000. ISBN 0300081561.
-
Doporučená:
BIAŁOSTOCKI, J. The Message of Images. Studies in the History of Art. Wien: Irsa-Verlag, 1988. ISBN 390073108X.
-
Doporučená:
ECO, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. Praha, 2007. ISBN 978-80-7203-892-3.
-
Doporučená:
SMITH, M., MORRA, J. Visual Culture: Critical Concepts in Media and Cultural Studies. New York: Routledge, 2006. ISBN 0415326419.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium pramenů
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
30
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student prokazuje znalost:
- základů středověké estetiky
- teologie obrazu ve středověku
- principů prostorového utváření obrazu perspektivy a jejích typů
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student dovede:
- vysvětlit proncip vizuálního zobrazení
- analyzovat kompozici obrazu
- popsat pojem imago ve středověku
- vysvětlit pojmy jako ikonpklasmus, ikonodulie, adolatrie
- popsat vývoj chápání obrazu jako komunikančího a devočního objeku
- vysvětlit funkci obrazu v rámci politické propagandy od středověku po 20. století
- vysvětlit co je ikona v byzantském umění |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
Práce s uměleckým dílem |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|