|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 2TER2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
2TER2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Terminologický seminář 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
31 / -
|
16 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem cyklu seminářů je studenty seznámit se základními terminologickými problémy, které jsou spjaty s otázkami uměleckohistorického posouzení, zkoumání a zhodnocení sochařských a malířských děl včetně kresby a grafiky od raného novověku (16. - 18. století) přes dobu 19. století a moderny 20. století až po poválečné a současné umělecké proudy a tendence. Pozornost je věnována i kontaktu a ovlivnění evropského umění asijskou vizuální kulturou (např. japonské dřevořezy). Semináře sledují odbornou terminologii sochařství a malířství jak z hlediska jejich formálních aspektů, tak i z hlediska technologického. Na praktických příkladech, čerpaných z děl světového umění i z malířských a sochařských děl domácího umění, jsou studenti vedeni k procvičení dané látky a k praktické aplikaci poznatků, nabytých na přednáškách, vztahujících se k jednotlivým etapám vývoje sochařství a malířství. Součástí výuky je rovněž seznámení studentů s nezbytným uměnovědným, kulturním a obecně filozoficko-estetickým kontextem, v němž vznikaly konkrétní sochařská a malířská díla daného období, a s problémy jeho terminologického a obecně jazykového uchopení. Studenti se učí pracovat s odbornou literaturou, jak slovníkového, topografického a obecně uměleckohistoricky naučného charakteru, tak i s literaturou, zabývající se sochařskými a malířskými díly v širším uměleckohistorickém kontextu s přesahem k teorii a filozofii umění.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednesené látce, samostatné vypracování analýzy vybraného výtvarného díla daného období a její prezentace ostatním studentům v rámci semináře, znalost základní i doporučené literatury na základě vlastní četby. Zápočet je zpodmíněn úspščným napsáním testu z terminolodie.
Hodnotící kritéria:
0-50 neuspěl
Student nebyl ve výuce dostatečně aktivní, student v závěrečném testu neprokázal nutné faktické znalosti a interpretační dovednosti.
51-60 E (3-)
61-70 D (3+, 3)
71-80 C (2-)
81-90 B (2+, 2)
91-100 A (1)
Student úspěšně splnil všechny požadavky; body budou uděleny podle následujících kritérií:
- věcný a kritický přístup (5%);
- osobní zaujetí a tvůrčí vklad (20%);
- jazyková kultivovanost (5%);
- úspěšnost v písemném testu, který prověřuje věcné znalosti a interpretační dovednosti (70%).
|
Obsah
|
1. Základní výrazové prostředky malířství, malířské techniky a terminologie
2. Kresba jako samostatný umělecký projev
3. Základní grafické techniky, vznik a rozšíření grafiky, grafika jako médium
4. Základní sochařské techniky
5. Obraz a socha ve světle renesančních a manýristických teorií umění
6. Obraz a socha v době baroka
7. Obraz a socha v době klasicismu, biedermeieru a romantismu
8. Obraz a socha v historizujících stylech 19. století
9. Obraz a socha jako pole k avantgardním výbojům
10. Obraz, socha a iluze
11. Sochařství a architektura, proměny jejich vztahu
12. Pojetí obrazu v čínském a japonském malířství, otázky vlivu na evropské umění
13. Interdisciplinární přesahy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Duby, G. G. Sculpture - From Antiquity to the Present Day. Taschen GmbH, 2006. ISBN 978-3822816622.
-
Základní:
Altman, L. Lexikon malířství a grafiky. Praha: Knižní klub, 2006.
-
Základní:
Volavka, V. O soše. Praha: SNKLU, 1959. ISBN cnb000623125.
-
Základní:
Blažíček, O. J.; Kropáček, J. Slovník pojmů z dějin umění. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6.
-
Základní:
Bernard, M. Universální lexikon umění : architektura, fotografie, grafika, malířství, osobnosti, sochařství, umělecká řemesla. Praha: Grafoprint-Neubert, 1996. ISBN 80-85785-46-3.
-
Základní:
Baleka, J. Výtvarné umění - výkladový slovník. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
Doporučená:
Toman, R. (ed.). Baroko. Architektura - Plastika - Malířství. Praha: Slovart, 1999. ISBN 80-7209-179-4.
-
Doporučená:
Krejča, A. Grafické techniky. Praha: Aventinum, 1994. ISBN 9788001010617.
-
Doporučená:
Keysers Grosser Stillexikon Europa 780 bis 1980. München: Keysersche Verlagsbuchhandlung, 1982.
-
Doporučená:
Bauer, A. Lexikon výtvarného umění. Olomouc: FIN, 1996.
-
Doporučená:
Lang, J. Úvod do sochařství : technika práce s hlínou. Praha: Ikar, 1997. ISBN 80-7202-089-7.
-
Doporučená:
Kubička, R.; Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Příprava na test
|
10
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
nejsou nutné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- odborné terminologie týkající se sochařských a malířských děl od raného novověku až po současnost
- základních výkladových slovníků a encyklopedií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- aplikovat získané poznatky z různých disciplín na konkrétní uměleckohistorický materiál
- popsat a chronologicky zařadit základní umělecké slohy
- pracovat se základní uměleckohistorickou literaturou
- analyzovat umělecké dílo (styl)
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|