|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 2RENI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
2RENI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Renesanční Itálie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KDU/RIC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem cyklu přednášek je prezentovat studentům komplexní kulturně historický pohled na podmínky, původ a charakter renesance v Itálii jako uměleckého slohu i životního stylu. Seznámí studenty s podmínkami proměny města a městského života, technického i ekonomického růstu společnosti, s rozvojem vzdělanosti, charakterem renesančního humanismu. Studenti si osvojí základní normativy renesanční architektury, sochařství a malířství v antropocentrickém pojetí.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování a prezentace referátů na vybraná a zadaná témata (výtvarné dílo či umělecká osobnost), souběžné studium odborné literatury během celého přednáškového cyklu, orientace v přednesené látce.
|
Obsah
|
1. Renesance jako pojem a jako sloh. Historické časové vymezení počátku a konce renesance jako životního slohu.
2. Historické podmínky zrození renesance v širokém kontextu utváření společenského klimatu.
3. 4. Florencie a Benátky: cesty společenského a kulturního vzestupu italských měst od ducenta v kontextu s hospodářským rozvojem (řemesla, technické poznatky, obchod a zámořské cesty, peněžnictví
5. Velké myšlenkové podněty a vztahy k antické vzdělanosti osobnost umělce a humanistické vzdělání
6. Systém aritmetiky a geometrie jako norma lineární prespektivajako smyboliská forma
7. Význam jevového normujícího principu vizuality i antropocentrismu pro systémové kanonizování prostorového proporčního nazírání světa - podstatné rysy empirismu.
8. Vztahy mezi různými oblastmi kulturního života a jejich vzájemný vliv (bassa danza, divadlo, kazatelství, epické básnictví atd.).
9. Proměna esteticko technických norem v architektuře, sochařství a malířství (Bruneleschi, Alberti, Brammante, Donatello, Verrocchio, Masaccio, Fra Angelico, Pollaiuolo, Botticelli, Francesca, Mantegna, Bellini, Giorgione).
10. Vrchol renesance, koncepce dokonalosti na pozadí hluboké krize doby - Fra Bartolommeo, Leonardo, Raffael, Tizian. Zlom "sacco di Roma" a konec renesance
11. Vrcholné osobnosti se znamením krize: Michelangelo - vrchol a přelom
12. Manýrismus a jeho hlavní znaky v koncepci proporcí, prostoru, světla i barvy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, PhD. (100%),
doc. PhDr. Daniela Rywiková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Alberti, L. B. Deset knih o stavitelství. Praha, 1958.
-
Doporučená:
Burckhardt, J. Die Kultur der Renaissance in Italien. Köln, 1956.
-
Doporučená:
Die Kunst der italienischen Renaissance. Köln, 1994. ISBN 3-89508-054-3.
-
Doporučená:
Burke, P. Italská renesance. Praha, 1986. ISBN 80-204-0589-5.
-
Doporučená:
Macek, J. Italská renesance. Praha, 1965.
-
Doporučená:
Dvořák, M. Italské umění. Praha : Laichter, 1946. ISBN cnb000666930.
-
Doporučená:
Birnbaum, V. Listy z dějin umění. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Wölfflin, H. Renaissance und Barock. München, 1988. ISBN 9783743447455.
-
Doporučená:
Sarton, G. Science of the Renaissaince. The Civilisation of the Renaissance. Chicago, 1929.
-
Doporučená:
Sarton, G. Science of the Renesaince. The Civilisation of the Renesaince. Chicago, 1929.
-
Doporučená:
Fergusson, W. The Renaissance. New York, 1958.
-
Doporučená:
Toman, R. Umění italské renesance. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, M. Umění jako projev ducha. Praha, 1936. ISBN cnb000743527.
-
Doporučená:
Vasari, G. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Praha, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
20
|
Studium sekundární literatury
|
60
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- nejvýznamnějších uměleckých osobností renesanční Itálie
- základní periodizace, slohové charakteristiky a základní orientace v umělecké produkci Itálie mezi 13. a 16. stoletím
- historického kontextu, kulturních, společenských a estetických jevů, které určovaly proměnu výtvarné kultury ve sledovaném období
- kulturních procesů vrcholících v první třetině 16. století manýrismem
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- rozpoznat a zhodnotit vliv antiky na renesanční umění
- při interpretaci konkrétních výtvarných děl zohlednit dobovou kulturní, společenskou a duchovní situaci
- identifikovat ikonická výtvarná díla signifikantní pro jednotlivé fáze renesančního umění v Itálii
- srovnat svébytné výrazové prostředky epoch a slohů a objasnit jejich význam
- charakterizovat nové myšlení o umění a humanismus
- charakterizovat konkrétní stylové formy a stylové proměny v umění sledovaného období
- vysvětlit společenské a ekonomické změny, jež vedly na severu Itálie ke vzniku a rozvoji nové renesanční estetiky a ke změně životního stylu elit
- vysětlit změny ve vnímání osobnosti umělce
- kriticky pracovat s konkrétními uměleckými díly. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|