|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 2EBAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
2EBAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kapitoly z dějin evropského baroka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KDU/EBC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednáškového kursu je zprostředkovat co možná nejuceleněji vývoj evropského barokního umění na vybraných fenoménech z oblasti architektury, sochařství a malířství evropského umění v 17. a 18. století. Výklad je veden jak na postižení vývojových souvislostí (radikální vs. klasicizující proud baroka), tak na charakteristiku jednotlivých uměleckých děl a jejich autorů, ať už z oblasti architektury, sochařství či malířství. Důraz je kladen především na umělecký vývoj v Itálii, kde se barokní životní styl a umělecký sloh poprvé objevil, ve Francii a v jižních německých zemích, včetně vývoje v habsburské monarchii, který měl největší vliv na vývoj barokního stylu v českých zemích. Přednášky rovněž přihlíží k uměleckému vývoji v Nizozemí, ve Flandrech, ve Španělsku a v Anglii, jejichž umělecké dění a vývoj je podáno na vybraných příkladech. Součástí přednášek je i ozřejmění nezbytného historického, duchovního a kulturního kontextu, nutného pro pochopení a ocenění specifik barokního umění (barokní obraz světa). Jelikož přednášky navazují na předmět KDU/REN, zahrnují v úvodních částech i díla evropského manýrismu v malířství a sochařství. Součástí přednáškového cyklu jsou cvičení, v nichž studenti pracují samostatně a mají za úkol formou obrazové prezentace postihnout vybrané dílo z evropského umění a vyrovnat se s jeho formálním popisem a rozborem.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednesené látce, samostatné vypracování analýzy vybraného výtvarného díla daného období a její prezentace ostatním studentům v rámci semináře. Znalost základní literatury.
|
Obsah
|
1. Manýrismus v Itálii (sochařství a malířství) 2. dějiny pojmu "barokní"; recepce baroka a vymezení pojmu barokního umění; principy barokního umění a barokní estetiky; barokní světový názor (svět jako thetrum mundi) 3. stručný teritoriální přehled barokního umění (hl. osobnosti a díla). Itálie, Francie, Nizozemí, Flandry, Španělsko, Anglie, německé země 4. Barokní sochařství v Itálii: od manýristické tvorby Michelangela k vrcholně barokní plastice Berniniho 5. Italské sochařství před Berninim a po Berninim 6. Italské barokní malířství (17. století); radikálně barokní architektura, Řím a Turín (Bernini, Borromini, Guarini) 7. Barokní architektura, sochařství a malířství ve Francii 8. Mistři španělského baroka (Vélazquez, Murillo) 9. Zlatý věk nizozemské malby, flámská malba (van Dyck, Rubens) jako ztělesnění barokního stylu 10. Anglická portrétní a krajinářská tradice 18. století (Reynolds, Gainsborough) 11. od Hildebrandta k Fischerovi z Erlachu, vídeňská Akademie a její okruh na konci 18. století (Donner, Troger, Maulbertsch) 12. Jihoněmecké rokokové sochařství (Ignác Günther) 13. Benátské malířství 17. století (Domenico Fetti, Luca Giordano, Johann Carl Loth); benátská vedutistická tvorba 18. století (Canaletto, Belotto, Guardi, Marieschi); Tiepolo vs. nastupující klasicismus (Mengs)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kaufmann, E. Architecture of the Age of Reason. Baroque and Post-Baroque in England, Italy and France. Cambridge, Mass, 1955. ISBN 9780674182288.
-
Základní:
Wittkower, R. Art and Architecture in Italy 1600-1760. Harmondworth, 1980.
-
Základní:
Kitson, M. Barok a rokoko. (Ed. Umění světa). Praha, 1972. ISBN cnb000122404.
-
Základní:
Toman, E. (ed.). Baroko: architektura - sochařství - malířství. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-771-5.
-
Základní:
Hubala, E. Die Kunst des 17. Jahrfunderts. In: Propyläen-Kunstgeschichte IX. Berlin, 1972.
-
Základní:
Dvořák, M. Italské umění. Praha, 1946. ISBN cnb000666930.
-
Základní:
Šťastná, M. Kapitoly z dějin evropského baroka. Ostrava: Filozofická fakulta OU, 2010. ISBN 978-80-7368-780-9.
-
Základní:
Birnbaum, V. Listy z dějin umění. Barokní princip. Praha, 1947.
-
Základní:
Richter, V. O pojem baroka v architektuře. Olomouc, 1944. ISBN cnb000763818.
-
Základní:
Preiss, P. Panoráma manýrismu: Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha: Odeon, 1974. ISBN cnb000143968.
-
Základní:
Wittkower, R. Part 3. Late Baroque and Rococo 1675-1750. New Haven: Yale University Press, 1999. ISBN cnb000001340.
-
Základní:
Dvořák, M. Umění jako projev ducha. Praha, 1936.
-
Základní:
Larousse III. Umění renesance a baroka. Praha: Odeon, 1970. ISBN cnb000134812.
-
Základní:
Chastel, A. Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci. Brno: Barristel &Principal, 2003. ISBN 80-86598-50-0.
-
Doporučená:
Bauer, H. Barock. Kunst einer Epoche. Berlin: Reimer, 1992. ISBN 3-496-01095-9.
-
Doporučená:
HAGER, W. Barock. Skulptur und Malerei. Kunst der Welt. Ihre geschichtlichen, soziologischen und religiösen Grundlagen. Baden-Baden, 1980.
-
Doporučená:
Hubala, E. Baroque and Rococo art. New York: Universe Books, 1976.
-
Doporučená:
Hempel, E. Baroque Art and Architecture in Central Europe. London, 1977. ISBN 978-0670148141.
-
Doporučená:
Pevsner, N. Europäische Architektur. München, 1989.
-
Doporučená:
Hansmann, W. Gartenkunst der Renaissance und Barock. Köln, 1983.
-
Doporučená:
Norberg - Schulz, Ch. Late Baroque and Rococo architecture. Milano: Electa; New York: Rizzoli, 1985.
-
Doporučená:
Alpers, S. Rembrandt´s Enterprise: The Studio and the Market. Chicago: University of Chicago Press, 1988. ISBN 9780226015187.
-
Doporučená:
Renaissance, Barock, Aufklärung, Epochen und Periodisierungs Fragen. Berlín, 1976.
-
Doporučená:
Schneider, N. Stilleben. Realität un d Symbolik der Dinge. Die Stilleben- malerei der frühen Neuzei. Köln, 1994.
-
Doporučená:
Alpers, S. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: University of Chicago Press, 1983. ISBN 9780226015132.
-
Doporučená:
Argan, G. C. The Baroque Age, 1600-1700. Geneva: Skira; New York: Rizzoli, 1989.
-
Doporučená:
Alpers, S. The Making of Rubens. New Haven and London: Yale University Press, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Studium sekundární literatury
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
nejsou nutné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- základních vývojových souvislostí evropského umění 17. a 18. století(italského, francouzského, španělského, nizozemského a vlámského umění)
- základních děl evropského barokního umění v oblasti architektury, sochařství a malířství
- odborné terminologie
- formálních souvislostí vývoje evropské malby, architektury a sochařství
- lokálních variant evropského umění, především těch děl, které utvářely podobu barokního umění v českých zemích
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- formálně analyzovat umělecká díla 17. a 18. století
- začlenit evropské umění do duchovního a kulturního kontextu
- při interpretaci konkrétních výtvarných děl zohlednit dobovou kulturní, společenskou a duchovní situaci
- identifikovat ikonická výtvarná díla signifikantní pro jednotlivé fáze barokního umění v Itálii
- kriticky pracovat s konkrétními uměleckými díly |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
|
|
|
|