|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KDU / 1CREN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KDU
/
1CREN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Renesance v českých zemích
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek pokrývá po slohové stránce umělecký vývoj renesance v českých zemích, a to od období pozdní gotiky na sklonku 15. století, kdy do českých zemí začaly pronikat první projevy renesančního umění až po období rudolfínského manýrismu na přelomu 16. a 17. století. Výklad se zaměřuje na protagonisty a klíčová umělecká díla nového, renesančního stylu jak v oblasti plastiky, tak i architektury a malířství včetně knižní malby a načrtává souvislost nového uměleckého názoru se změnou životního názoru a stylu jak příslušníků královského dvora a aristokracie, tak i s etablováním vrstvy nových nositelů kulturního vývoje (humanistů). Závěrem je věnována pozornost manýristickému umění na dvoře Rudolfa II., jehož evropský rozměr přesáhl hranice středoevropského umění, v nichž se vývoj umění v českých zemích jinak odehrává.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v přednesené látce, samostatné vypracování analýzy vybraného výtvarného díla daného období a její prezentace ostatním studentům v rámci semináře, znalost základní i doporučené literatury na základě vlastní četby.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky studia renesančního umění v českých zemích (odborná literatura, periodizace, teritoriální rozdíly).
2. Pronikání a recepce renesančního stylu do Čech (Praha) a na Moravu (Tovačov, v jagellonském období, vazby českého a moravského prostředí k Itálii.
3. Počátky renesančního stylu a Benedikt Reid.
4. Pronikání renesančního stylu po nástupu Habsburků (Ferdinand I.), intelektuální a kulturní zázemí Ferdinanda I. Habsburského, příliv italských řemeslníků a umělců ze severní Itálie (Lugano, Como) a lombardsko-švýcarského pomezí na území Čech a Moravy a charakteristika jejich tvorby.
5. Letohrádek v královské zahradě na Pražském Hradě a letohrádek Hvězda Ferdinanda Tyrolského a s nimi spjatý autorský okruh (Giovanni Maria Aostalli, Paolo della Stella, Bonifác Wolmut ad).
6. Bonifác Wolmut a jeho podíl na renesanční architektuře.
7. Zámecká architektura v Čechách a na Moravě a s nimi spjaté autorské a investorské okruhy.
8. Renesanční architektura na Moravě (Olomouc, Brno ad.).
9. Renesanční nástěnná malba v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
10. Malířské a sochařské epitafy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, portrétní tvorba, umění a česká reformace, renesanční funerální plastika.
11. Knižní malba a dřevořez, renesanční umělecké řemeslo v Čechách a na Moravě.
12. Rudolfinský dvůr jako centrum středoevropského manýrismu.
13. Recepce rudolfínského manýrismu ve Slezsku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dějiny českého výtvarného umění II/1. Praha: Academia, 1989.
-
Základní:
Válka, J. Dějiny Moravy. Díl 2. Morava renesance, reformace a baroka. Brno, 1996. ISBN 80-85048-62-0.
-
Základní:
Hlobil, I., Petrů, E. Humanismus a raná renesance na Moravě. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0385-1.
-
Základní:
Preiss, P. Italští umělci v Praze. Praha, 1986. ISBN cnb000030782.
-
Základní:
Chamonikola, K. et al. (eds.). Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400 - 1550, 1-4. Brno - Olomouc- Opava, 1999. ISBN 9788070270981.
-
Základní:
Šopák, P. a kol. Paměť Slezska. Památky a paměťové instituce českého Slezska v 16. až 19. století. Opava, 2011. ISBN 978-80-86224-90-9.
-
Základní:
Preiss, P. Panoráma manýrismu: Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha: Odeon, 1974. ISBN cnb000143968.
-
Základní:
Kapustka, M. - Klípa, J. - Kozieł, A. - Oszczanowski, P. - Vlnas, V. (eds.). Slezsko. Perla v české koruně. Historie-kultura-umění. Praha, 2007. ISBN 9788070353370.
-
Základní:
Horníčková, K. - Šroněk, M. (eds.). Umění české reformace (1380 - 1620). Academia Praha, 2010.
-
Doporučená:
Horníčková, K. - Šroněk, M. In puncto religionis: konfesní dimenze předbělohorské kultury Čech a Moravy. Praha, 2013. ISBN 9788086890579.
-
Doporučená:
Bůžek, V. - Jakubec, O. Kratochvíle posledních Rožmberků. Praha, 2012. ISBN 978-80-7422-174-3.
-
Doporučená:
Jakubec, O. Renesanční malířské a sochařské memorie na Moravě. Epitafní památníky jako projev raně novověké kultury umírání a vzpomínání. Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno, 2012.
-
Doporučená:
Pánek, J, et al. (eds.). Rožmberkové. Rod českých velmožů a jeho cesta dějinami. České Budějovice, 2011. ISBN 9788085033311.
-
Doporučená:
Janáček, J. Rudolf II. a jeho doba. Praha: Svoboda, 1978.
-
Doporučená:
Białostocki, J. The Art of Renaissance in Eastern Europe. Hungary - Bohemia - Poland. Oxford, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
40
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
40
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
nejsou nutné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- základní periodizace, slohové charakteristiky a základní orientace v umělecké produkci renesance v českých zemích od konce 15. do počátku 17. století
- historického kontextu, kulturních, společenských a estetických jevů, které určovaly proměnu výtvarné kultury ve sledovaném období
- nejvýznamnějších uměleckých osobností renesančního umění v Čechách a na Moravě
- kulturních procesů vrcholících koncem 16. století manýrismem
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- charakterizovat uměleckou produkci v českých zemích od konce 15. století do přelomu 16. a 17. století v oblasti architektury, sochařství a malířství
- osvojí si schopnost sledovat a vysvětlit formální proměny v průběhu sledovaného období
- charakterizovat konkrétní stylové formy jak v architektuře, tak také v malířství a sochařství
- se orientovat v dobovém historickém a společenském kontextu
- chápe, jak vnější faktory ovlivňovaly uměleckou produkci v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na konci pozdní gotiky a v období renesance včetně doby manýrismu |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|