|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCJ / KAJDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCJ
/
KAJDA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kompl. analýza textů v diachr. perspekt.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Komplexní analýza textů v diachronní perspektivě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Absolvování předmětu, realizovaného formou cvičení, představí studentům vývoj češtiny od období pračeského do současnosti, a to ve všech jejích podobách. Předmět rozšiřuje, doplňuje a upevňuje teoretické poznatky, které studenti získali v rámci předchozího studia synchronních i diachronních disciplín. Studenti budou pracovat se širokou škálou textů od staré češtiny do současnosti, které reprezentují různé funkční styly a druhy komunikátů, včetně textů nespisovných a mluvených. Jednotlivé texty jsou voleny tak, aby vytvářely pozadí pro prezentaci určitého tématu z fonetiky, morfologie, stylistiky, syntaxe či lexikologie.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro udělení zápočtu je znalost vývoje češtiny (min. v rozsahu PLESKALOVÁ, J. - Stará čeština pro nefilology a KOMÁREK, M. - Dějiny českého jazyka), která bude ověřena na druhém semináři; dále také aktivní účast, domácí příprava zadaných textů, popř. drobných úkolů a referátů k probíraným textům, a četba zadané odborné literatury.
Předmět je zakončen kolokviem, kdy studenti na vybraných textech prokážou znalost probírané látky.
|
Obsah
|
1. Literatura. Stanovení harmonogramu plnění úkolů. Určení tematického zaměření semináře a zadání textů, s nimiž budou studenti pracovat.
2. Staročeský text I - Hláskový systém.
3. Staročeský text II - Kategorie jmenné a slovesné.
4. Staročeský text III - Syntax.
5. Nářeční text I - Česká nářečí.
6. Nářeční text II - Morava a Slezsko.
7. Nářeční text III - Hyperdialekt. Dialekt v překladu. Fiktivní dialekt.
8. Funkční styly I - Umělecký text.
9. Funkční styly II - Odborný text.
10. Funkční styly III - Publicistický text.
11. Konstrukt staré češtiny.
12. Jazyk politické propagandy. Newspeak.
13. Zhodnocení semináře. Kolokvium.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠTÍCHA, F. a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013.
-
Základní:
KOMÁREK, M. Dějiny českého jazyka. Brno, 2012. ISBN 978-80-7294-591-7.
-
Základní:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. (eds.). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002. ISBN 9788071064848.
-
Základní:
BAUER, J. - LAMPRECHT, A. - ŠLOSAR, D. Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000019673.
-
Základní:
PORÁK, J. Chrestomatie k vývoji českého jazyka. Praha: SPN, 1979.
-
Základní:
PLESKALOVÁ, J. - KRČMOVÁ, M. - VEČERKA, R. - KARLÍK, P. (eds.). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007. ISBN 9788020015235.
-
Základní:
BĚLIČ, J. - KAMIŠ, A. - KUČERA, K. Malý staročeský slovník. Praha: SPN, 1978. ISBN cnb000420140.
-
Základní:
DAVIDOVÁ, D. a kol. Mluvená čeština na Moravě. Šenov u Ostravy: Tilia, 1997.
-
Základní:
BOGOCZOVÁ, I. a kol. Tváře češtiny. Ostrava: OU, 2000.
-
Základní:
HAVRÁNEK, B. - HRABÁK, J. Výbor z české literatury od počátků po dobu Husovu. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1957.
-
Rozšiřující:
LAMPRECHT, A. (ed.). České nářeční texty. Praha: SPN, 1976.
-
Rozšiřující:
TRÁVNÍČEK, F. Historická mluvnice československá. Praha: Melantrich, 1935. ISBN cnb000709324.
-
Rozšiřující:
Studie v časopisech Listy filologické, Naše řeč a Slovo a slovesnost.
-
Doporučená:
BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 4. Praha: Academia, 2002.
-
Doporučená:
BALHAR, J. a kol. Český jazykový atlas 5. Praha: Academia, 2006.
-
Doporučená:
BALHAR, J. a kol. Češký jazykový atlas 6. Dodatky. Praha: Academia, 2011.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, M. - KRČMOVÁ, M. - MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
-
Doporučená:
PLESKALOVÁ, J. Stará čeština pro nefilology. Brno: MU, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
35
|
Studium sekundární literatury
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Schopnost komplexního rozboru textu - Schopnost aplikovat teoretické vědomosti na analýzu textu ve vývojovém pohledu - Schopnost pracovat se slovníky staré češtiny, edicemi staročeských památek a odbornou historickou literaturou - Schopnost kritického myšlení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|