|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / C3TVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
C3TVA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
České tvarosloví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KCD/C3FON
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Posluchači jsou seznámeni s moderními přístupy k popisu morfologické roviny českého jazyka. Tvarosloví současné češtiny je podáno jako systém funkčních výrazových jednotek, jejichž variabilita umožňuje mluvčímu zaujmout vztah k pojmenovávané skutečnosti. Je zdůrazněna souvztažnost s jevy ostatních jazykových rovin. V seminářích je věnována pozornost popisu morfologických jevů a aktuálním vývojovým tendencím. Součástí výuky jsou i vybrané jevy morfologického pravopisu.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná část zkoušky: Splnění podmínek testu: členění slovního tvaru, mluvnické kategorie vyššího a nižšího řádu, deklinační a konjugační paradigmata. Test neobsahuje odpovědi na teoretické otázky, student plní úkoly vycházející z textu.
Požadavky k ústní zkoušce: Znalost základních pojmů, schopnost aplikovat na textu znalosti z tvarosloví v propojení na již absolvované jazykové disciplíny.
Hodnocení studenta: Student je hodnocen za - studium literatury předepsané jako základní a doporučené; práce se slovníky a cvičebnicemi při vypracovávání samostatných úkolů; - účast v seminářích - aplikace poznatků na textech; - práce s lingvistickými časopisy, možnost konzultace a e-mailového kontaktu s vyučujícím.
Bodové hodnocení: 1) aktivní účast v semináři: 0 - 20 bodů 2) zkouška (písemná i ústní část): 0 - 80 bodů
V součtu jsou studenti hodnoceni:
100 - 90 bodů: A (výborně) 94 - 87 bodů: B (velmi dobře plus) 96 - 73 bodů: C (velmi dobře) 72 - 65 bodů: D (dobře plus) 64 - 51 bodů E (dobře) 50 - 0 bodů F (nevyhověl)
Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.
|
Obsah
|
Témata přednášek 1. Tvarosloví v systému lingvistických disciplin. Základní pojmy, funkční a formální morfologie. 2. Členění slovního tvaru. 3. Mluvnické kategorie. 4. Podstatná jména, skloňovací typy a vzory, zvláštnosti mluvnických kategorií, skloňování přejatých substantiv. 5. Přídavná jména, funkce a tvarosloví adjektiv. 6. Zájmena a číslovky, projevy jejich nástavbového charakteru ve funkcích a tvarosloví. 7. Slovesa a jejich mluvnické významy, slovesné tvary; slovesné třídy a vzory. 8. Neohebné slovní druhy. 9. Vývojové tendence v českém tvarosloví. Program seminářů: Procvičení látky ze stejnojmenné přednášky na cvičných textech. Důraz bude položen na: - pochopení funkčnosti slovních tvarů a jejich variant; - obtížné a kolísající jevy v jednotlivých slovních druzích; - pozornost k vývojovým tendencím; - vybrané jevy morfologického a lexikálního pravopisu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha, 1988. ISBN cnb000041612.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 2000. ISBN 80-85866-57-9.
-
Základní:
HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava : Vade mecum Bohemiae, 2002. ISBN 80-85819-41-4.
-
Základní:
KOL. AUTORŮ. Mluvnice češtiny 2. Praha: Academia, 1986. ISBN cnb000018654.
-
Základní:
Pravidla českého pravopisu: školní vydání včetně Dodatku. Praha, 1999.
-
Rozšiřující:
BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha, 1996.
-
Doporučená:
KARLÍK, P. - NEKULA, M. - PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 978-80-7422-481-2.
-
Doporučená:
HÖFLEROVÁ, E. Průvodce tvaroslovím současné češtiny. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-35.
-
Doporučená:
GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-134-4.
-
Doporučená:
KOL. AUTORŮ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-7168-080-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
70
|
Účast na výuce
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
20
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Schopnost rozlišovat v textu rovinu morfologickou, - schopnost odlišit jevy funkční morfologie a formální morfologie, - znalosti o gramatických kategoriích umět použít jako modifikující řečotvorný prostředek - znalosti o formální morfologii chápat ve světle vývojových tendencí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|