|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / C3PK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
C3PK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aktuál.problémy jaz.a lit. komunikace 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Aktuální problémy jazykovéa literární komunikace 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se učí analyzovat komunikáty, které vznikly jako prostředí pro předání estetické kvality.Bude se soustřeďovat k poznávání rozdílných uměleckých postupů, které v literárněkomunikačním procesu znamenají diference dialogu s dětským a dospělým příjemcem. Vhodným prostředkem k tomu bude literární tvorba určená dětem. Student bude seznámen se specifičností literární komunikace s dítětem. Seminář se dále zaměří na problematiku, v současnosti zvláště aktuální, recepční otevřenosti textů řazených primárně do kontextu literatury pro děti a mládež.
|
Požadavky na studenta
|
Analýza vybraného titulu dětské literatury, který vykazuje příznaky recepční otevřenosti. Student se pokusí komplexně zmapovat umělecké prostředky, které se na ní podílejí a bude specifikovat konkrétní podobu rozdílné čtenářské recepce.
Student zpracuje seminární práci dle zadaných požadavků (upřesněno vždy vyučujícím na počátku každého semestru), za niž má možnost získat max. 100 bodů. Podle kvality zpracování práce se odvíjí také bodové hodnocení a udělení zápočtu: 100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
Přehled probírané látky 1. Specifičnost literární komunikace s dětským příjemcem. 2. Obecná představa čtenářství a funkcí četby; funkce četby v kontextu dětské literatury. 3. Literární vědomí dítěte v souladu s utvářením jeho osobnosti. 4. Podíl výtvarné složky na literární komunikaci s dítětem. 5. Problematika recepční otevřenosti literárních textů určených primárně dětem. 6. Současná literární tvorba s příznaky recepční otevřenosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. ISBN 978-80-868-9801-8.
-
Základní:
URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: OU, 2003. ISBN 80-7042-625-X.
-
Základní:
CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. ISBN cnb000432992.
-
Základní:
URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Základní:
URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-86058-15-8.
-
Základní:
VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV, 1995. ISBN 978-80-7409-029-5.
-
Základní:
CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I - III. Praha, 1979.
-
Základní:
ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-095-5.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, S. Děti a literatura. (Antologie textů literatury pro děti a mládež I). Děti a poezie. Ostrava: OU, 1996.
-
Doporučená:
KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.
-
Doporučená:
GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN, 1984.
-
Doporučená:
LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
-
Doporučená:
Gejgušová, I. - Kubeczková, O. Nové pohledy na českou literaturu a její vyučování. Ostrava: PdF OU, 2004. ISBN 80-7368-015-7.
-
Doporučená:
NOVÁK, R. - KULDANOVÁ, P. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.
-
Doporučená:
KUBECZKOVÁ, O. Současná literatura pro malé děti a její umělecká hodnota. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
Doporučená:
TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PdF Jihočeské univerzity, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
10
|
Semestrální práce
|
15
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student bude schopen přemýšlet nad písemnou podobou komunikátu z hlediska jeho estetické funkce a sdělnosti pro dětského čtenáře. Bude zvažovat možnost rozdílnosti vnímání a interpretace literatury primárně určené pro děti a mládež dětským čtenářem a dospělým příjemcem. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|