|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / C3JSB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
C3JSB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazykový seminář k bakalářské zkoušce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výuka je pojata jako systematická činnost, v níž jsou kompletovány a usouvztažňovány poznatky získané v absolvovaných jazykových disciplínách. Studenti současně získají dovednost uplatňovat získané vědomosti jako argumentační prostředek při hodnocení textů. Komunikáty (psané i mluvené), které jsou podkladem práce v jazykovém semináři, jsou stylově různorodé. Cílem je umět vyhledat a pojmenovat jazykové prostředky jednotlivých rovin a na základě jejich lingvistické charakteristiky a znalosti kontextu, v němž jsou užity, určit míru jejich funkčnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích. Důraz je kladen na systematičnost v závěrech dílčích analýz - rozbor na úroveň jednotlivých výrazových rovin předchází syntetizujícímu pohledu na jazykové vlastnosti textu.
- povinný A předmět, jednosemestrální, zakončen zápočtem 1) seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) - 0 - 80 bodů 2) aktivní účast na seminář - 0 - 20 bodů
100 - 60 bodů vyhověl 59 - 0 bodů nevyhověl
|
Obsah
|
Práce s jazykovým materiálem se bude opírat o postupné aktivizování vědomostí z jazykových disciplín. Texty jsou voleny tak, aby jejich výrazově dominantní prostředky korespondovaly s okruhem, jenž je podle stanoveného programu právě akcentován: 1. Součinnost výrazových prostředků jazykových rovin v psaných a mluvených textech - úvod do seminárního bloku. 2. Prostředky roviny zvukové a grafické. Výslovnostní a pravopisná kodifikace. 3. Slovní zásoba - její struktura a některé současné trendy. 4. Tvarosloví současné češtiny - konstanty a vývojové tendence. 5. Česká skladba - struktura výpovědi jako odraz komunikačních potřeb. 6. Výběr a kombinace výrazových prostředků jazykových rovin - podmínka účinnosti textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1982. ISBN cnb000139616.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-57-9.
-
Základní:
HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, D. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. VADE MECUM BOHEMIAE, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
-
Základní:
HLAVSA, Z. A KOL. Pravidla českého pravopisu. Praha, 1999. ISBN 80-7168-679-4.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. A KOL. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Rozšiřující:
BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996.
-
Rozšiřující:
ČECHOVÁ, M. aj. Komplexní jazykové rozbory. 2., upravené vydání. Praha: SPN, 1996. ISBN 80-04-24305-3.
-
Rozšiřující:
ČERNÁ, A. A KOL. Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002. ISBN 80-7183-260-X.
-
Rozšiřující:
GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-134-4.
-
Rozšiřující:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
50
|
Účast na výuce
|
10
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Používat poznatky o jazykových prostředcích jednotlivých rovin k zdůvodňování jazykových jevů, k debatě o nich, k argumentaci zvoleného řešení či postupu, tj. umět komunikovat poznatkem. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|