|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 9DMRK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
9DMRK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Role knihovny a práce s knihou
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Role knihovny a práce s knihou při školní a mimoškolní výchově čtenáře
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Role knihovny a práce s knihou při školní a mimoškolní výchově čtenáře je poskytnout studentovi hlubší vhled do problematiky spolupráce knihovny a školy při realizaci zvláště jednoho, velmi podstatného aspektu literární výchovy, tedy při výchově čtenářské. Pozornost je zaměřena nejen na roli veřejných knihoven, ale zvláště na fungování školních knihoven, jimž je v současné době věnována značná pozornost a zcela zásadním způsobem se mění pohled na jejich místo v procesu vzdělávání na základních školách.
Akcentována je práce s knihou jako zdrojem estetického zážitku i faktického poznání v podmínkách školy i ve specifických podmínkách volnočasových výchovně vzdělávacích aktivit. Předmět vytváří prostor pro získání přehledu o proměnách estetické i etické složky literární výchovy v domácím prostředí v průběhu 20. století a na počátku 21. století.
|
Požadavky na studenta
|
Student zpracuje seminární práci, v níž se bude zabývat aktuálním stavem školní knihovny ve zvolené škole (případně ve dvou či třech školách). Formou krátké stáže se seznámí s podmínkami fungování školní knihovny, provede šetření mezi pedagogy a žáky sledující využívání školní knihovny, navrhne a dle možností i zrealizuje aktivitu založenou na využití stávajícího knižního fondu a usilující o posílení zájmu žáků o využívání knižního fondu knihovny pro školní vzdělávací potřeby i mimoškolní četbu. Seminární práce se stane východiskem pro rozpravu o dané problematice.
Seminární práce splňuje následující kritéria:
Seminární práce odpovídá stanovenému zadání co do obsahu i rozsahu;
student při zpracování seminární práce využil odpovídající primární i sekundární literaturu;
student při práci se sekundární literaturou prokázal schopnost porozumět jí, zhodnotit a vybrat adekvátní informace a poznatky, používat je v novém kontextu, zobecnit je, vyvodit odpovídající závěry;
student je schopen realizovat výzkumné šetření a vyvodit z něho závěry pro školní praxi;
seminární práce vykazuje odpovídající jazykovou (zvláště pravopisnou a stylistickou) úroveň, student disponuje potřebnou terminologií, seminární práce respektuje požadavky kladené na odborný text, splňuje zadané grafické parametry.
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno získat 51 a více bodů.
|
Obsah
|
Návrh témat:
1. Role knihoven ve společnosti 21. století, knihovna jako informační centrum, její vzdělávací a výchovné funkce v životě dětí a mládeže.
2. Cíle veřejných knihoven, specifika školních knihoven a jejich potřebná proměna.
3. Místo školní knihovny v procesu vzdělávání na základní škole, využití školní knihovny pro výuku i mimoškolní čtenářské aktivity žáků.
4. Spolupráce školy, školní a veřejné knihovny jako nástroj zkvalitňování vzdělávání mladé populace.
5. Nabídka aktivit veřejných knihoven pro žáky základních škol.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Budování školní knihovny: funkce školní knihovny jako studijního a informačního centra. InCentrum pro školní knihovny /online/..
-
Základní:
Budování školní knihovny. In Centrum pro školní knihovny /ONLINE/. /CIT. 2013-04-05/.
-
Základní:
HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: OU PdF, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.
-
Základní:
HELŠUSOVÁ, L. a kol. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělávání. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-936-3.
-
Základní:
ŘEŘICHOVÁ, V. a kol. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělání.. Olomouc, 2016. ISBN 978-80-244-5061-2.
-
Rozšiřující:
SOUDSKÁ, D. Problematika školních knihoven a práce s knihou a informacemi: Některé poznatky z pedag. čtení z let 1977-1990. Praha: Ústřední knihovna-OBIS PdF UK, 1990. ISBN cnb000462144.
-
Rozšiřující:
ČUMPLOVÁ, L. Současnost a budoucnost školních knihoven v České republice. ISBN 0011-2321.
-
Rozšiřující:
Školní knihovny na základních školách: zkušenosti ze tří škol.. Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1988. ISBN cnb000046831.
-
Rozšiřující:
VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha:ISV, 1995. ISBN 80-85866-07-2.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-254-1.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, Host, 2008. ISBN 978-80-7294-270-1.
-
Doporučená:
BORNOVÁ, Z. Interaktivní výchova dětského čtenáře aneb Literatura netradičně. 2006.
-
Doporučená:
ČUMPLOVÁ, L. Knihovnicko-bibliografická příprava dětí a mládeže: teze lekcí pro žáky škol 1. cyklu. Ústí nad Labem: Státní vědecká knihovna Maxima Gorkého, 1983. ISBN cnb000005754.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J.; ŠIMEČEK, Z. Knihy kupovati: Dějiny knižního trhu. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2404-6.
-
Doporučená:
KOPCOVÁ, S. Práce s knihou v knihovnách. Praha: Institut přípravy mládeže, 1989. ISBN 978-80-7464-985-1.
-
Doporučená:
CENIGOVÁ, R. Příručka pre školského knihovníka. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica, 2008. ISBN 978-80-970092-0-5.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Rodina, škola, knihovna. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-994-6.
-
Doporučená:
FILIPOVÁ, M. Školní žákovská knihovna: její funkce, úkoly, formy a metody práce. Praha: SPN, 1980. ISBN cnb000390559.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
-aktivně využívat zvláště oborově didaktické znalosti,
-orientovat se v problematice dětského čtenářství a vlivu faktorů ovlivňujících jeho rozvoj |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
-o fungování veřejných knihoven jako společenských a informačních institucí, o proměnách tradičních knihovnických služeb a o fungování knihoven jako informačních center;
-o specifických potřebách dětí v roli uživatele knihovny, o nárocích kladených na knihovníky dětských oddělení a akcích knihoven nabízených školám;
-o stavu školních knihoven a aktuálních požadavcích na jejich proměnu a výrazné včlenění do procesu vzdělávání na základních školách;
-o doporučených metodikách práce s knihou na 1. a 2. stupni základní školy.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
-zhodnotit fungování školní knihovny konkrétní základní školy, posoudit míru jejího využití v procesu vzdělávání napříč jednotlivými předměty (formou stáže, pozorování, dotazníkového šetření apod.);
-připravit a realizovat knihovnickou lekci aktivitu probíhající ve školní knihovně založenou na využití stávajícího knižního fondu, usilující o posílení zájmu žáků o využívání knižního fondu knihovny pro školní vzdělávací potřeby i mimoškolní četbu;
-sledovat aktuální témata současného školství a kvalifikovaně se k nim vyjadřovat.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IA2 - Klauzurní práce (prezentace práce nebo souboru prací odborného nebo uměleckého charakteru) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|