|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 99SNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
99SNT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nové technologie ve výuce češtiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
15
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student bude schopen na základě oborově odborných, didaktických a informatických kompetencí posoudit multimediální výukový objekt (popř. celou výukovou jednotku) z hlediska didaktické účinnosti.
Bude umět jednoduchý výukový objekt vytvořit a poté obhájit jeho didaktický a pedagogický přínos.
Bude schopen posoudit použité postupy a prostředky ICT z hlediska lingvodidaktického a pedagogického.
|
Požadavky na studenta
|
Student připraví didakticky propracovaný elektronický výukový objekt - výukový hypertext (s použitím multimediálních objektů). Zdůvodní jeho koncepci, zařazení do vybrané fáze výuky a popíše předpokládaný edukační efekt.
Výsledný elektronický výukový objekt může být samostatný, a tedy přenositelný do různých komunikačních platforem. Student ale také může vytvořit a popsat vybranou fázi výuky v již existujícím elektronickém edukačním prostředí.
|
Obsah
|
V předmětu se propojují kompetence odborné, didaktické a informatické.
Nové technologie jsou vyloženy jako jeden z faktorů konstituujících výukovou komunikační situaci, nikoli jako prostředek, jenž je sám schopen účinnost edukačního procesu zajistit. Studenti se učí posoudit, kterou fázi výukového procesu je vhodné novými technologiemi podpořit, ale zejména se učí přesně určit, jakou roli nové technologie v pedagogickém dialogu (jehož záměrem je dosažení konkrétně formulovaného edukačního cíle) mají.
Myšlení o účinném využití nových technologií je založeno
- na znalostech o fungování účinného dialogu učitel-žák
- na znalostech o komunikování v elektronickém prostředí
- na znalostech principu elektronického hypertextu.
Témata teoretické části:
1. Výukový dialog a jeho realizační podoby
2. Hypertext, výukový hypertext principy, zásady, realizace
3. Komunikace v elektronickém prostředí
4. Principy elektronické edukační komunikace jako nepřímé výuky
(princip e-learningu)
5. Principy elektronické profesní komunikace (princip videokonference)
6. Nástroje, prostředky a postupy účinné on-line výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SAK, P., MAREŠ, J. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
-
Základní:
ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learing: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
-
Základní:
BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - profil školy 21: metodický průvodce. Praha, 2012. ISBN 978-80-87063.
-
Základní:
HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-274-2.
-
Základní:
CARR, N. G. Nebezpečná mělčina: jak internet mění náš mozek : analýza stavu lidské psychiky v době digitální.. Praha, 2017. ISBN 978-80-7272-780-3.
-
Rozšiřující:
RAMBOUSEK, V. Materiální didaktické prostředky. Praha, 2014. ISBN 80-7168-873-6.
-
Rozšiřující:
SZOTKOWSKI, R. Od běžné školní tabule k tabuli interaktivní: z pohledu učitele základní a střední školy. Brno, 2013. ISBN 978-80-7315-247-5.
-
Rozšiřující:
ČERNÝ, M. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. Brno, 2018. ISBN 978-80-210-8925-9.
-
Rozšiřující:
LAVRINČÍK, J. Použití dotykového zařízení v jazykovědných oborech na základních a středních školách. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-7203-882-4.
-
Rozšiřující:
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Doporučená:
ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2226-6.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, P. S počítačem na základní škole. Kralice na Hané, 2010. ISBN 80-7178-741-8.
-
Doporučená:
NEUMAJER, O., ROHLÍKOVÁ, L. ZOUNEK, J. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
Doporučená:
RYAN, Marie-Laure. Virtuální realita: Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2507-4.
-
Doporučená:
ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má základní znalosti a dovednosti z oblasti textového a grafického zpracování textu a z oblasti didaktiky vybraného školního předmětu. Témata vybraného předmětu budou obsahem závěrečné práce - audiovizuálního objektu.
Pokud se bude student zabývat vlastnostmi on-line výuky, je třeba, aby teoreticky i prakticky ovládal prostředí komunikačních platforem (MSTeams, Jitsi Meet apod.).
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- o vlastnostech nelineárního textu v elektronickém prostředí
- o didaktické účinnost nelineárního textu
- o konektivismu jako teoretické opoře užití ICT ve škole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvoření audiovizuálního objektu v souladu s didaktickými kritérii platnými pro zvolený obsah výuky.
Schopnost organizovat úsek výuky v prostředí on-line. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
IIC28 - Tvorba technického / technicko-didaktického výrobku |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G6 - Konzultace s doktorandem |
|
|
|
|