|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 3RTVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
3RTVA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k českému tvarosloví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dále doplnit a prohloubit znalsoti a dovednosti získané v povinném předmětu Základy českého tvrosloví. Hlavním cílem je: utříděná a upevněná znalost odborných poznatků; dovednost rozlišit formální a funkční vlastnosti morfologických jevů; dovednost určit slovní druhy a komentovat slovnědruhové transpozice;určit formální vlastnosti slov a slovních tvarů, komentovat jejich funkční vlastnosti; dovednost zpracovat referát z odborné literatury; schopnost aplikovat poznatky s využitím metajazykového vyjadřování v aktuálních textech mimo jazykové cvičebnice; kompetence aplikovat poznatky o současném funkčním a formálním tvarosloví češtiny na různých textech
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce v semináři; sledování aktuální lingvistické časopisecké literatury; vypracování referátu; samostudium; možnost konzultace a e-mailový kontakt s vyučujícím. Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.
Bodové hodnocení: seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) 0 - 80 bodů aktivní účast na semináři 0 - 20 bodů 100 - 60 bodů splnil 59 - 0 bodů nesplnil
|
Obsah
|
Činnost je soustředěna na morfologickou analýzu textů, zvýrazňuje a dokumentuje trendy ve vývoji tvarosloví s přihlédnutím k variantnosti, dubletnosti a výskytu nepravidelných tvarů. Znalosti o české morfologii jsou procvičovány a rozšiřovány se záměrem zvýšit jazykovou kompetenci budoucích odborníků a pracovníků ve vzdělávání. Témata seminářů: 1. Členění slovního tvaru (funkce morfů a jejich změny ve slovotvorných a tvarotvorných procesech). 2. Tvarosloví podstatných jmen (vývojové tendence, začleňování jmen cizího původu). 3. Tvarosloví adjektiv (progresivní skloňovací paradigmata, způsoby vyjadřování posesivnosti, tendence ve stupňování adjektiv). 4. Zájmena a číslovky. Vlastnosti vyplývající z nástavbového charakteru zájmen a číslovek, projevy obecných vývojových tendencí). 5. Slovesa ve funkci organizačního centra sdělení. Tvarové možnosti a limity. 6. Neohebná slova (se zvl. zřetelem k funkcím synsémantických slovních druhů). 7. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví. ČNK a možnosti jeho využití ve výzkumu i ve výuce na ZŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1982. ISBN cnb000139616.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-57-9.
-
Základní:
HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: Optys, 1996. ISBN 80-86041-33-6.
-
Základní:
GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-134-4.
-
Rozšiřující:
BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996.
-
Rozšiřující:
MACHEK, V. Etymologický slovník jazyka českého. Praha: Academia, 1968. ISBN 80-7106-242-1.
-
Rozšiřující:
HLAVSA, Z. A KOL. Pravidla českého pravopisu. Praha, 1999. ISBN 80-7168-679-4.
-
Rozšiřující:
KOL. AUTORŮ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-7168-080-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Semestrální práce
|
15
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
63
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student utřídí a upevní znalost odborných poznatků z předmětu 3VARO, bude schopen rozlišit formální a funkční vlastnosti morfologických jevů, posílí dovednost určit slovní druhy a komentovat slovnědruhové transpozice; určit formální vlastnosti slov a slovních tvarů, komentovat jejich funkční vlastnosti. Stuent získá dovednost zpracovat referát z odborné literatury, schopnost aplikovat poznatky s využitím metajazykového vyjadřování v aktuálních textech mimo jazykové cvičebnice, kompetence aplikovat poznatky o současném funkčním a formálním tvarosloví češtiny na různých textech.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
|
|
|
|