|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCD / 22VCJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCD
/
22VCJ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nové prvky ve výuce českého jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 1
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCD/2PVCJ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína je zaměřena na rozvíjení pedagogické tvořivosti při výuce češtiny. Hlavním cílem je seznámení s novými trendy ve výuce předmětu a s problematikou integrace jeho jednotlivých složek (tzv. komplexní pojetí výuky). Vedle vnitropředmětových vztahů jsou zařazeny vztahy mezipředmětové, sledována je vyváženost těchto prvků s akcentací vnitropředmětových vazeb. Současně je pozornost věnována možnostem rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků ZŠ ve výuce. Studenti jsou seznamováni blíže s faktory ovlivňujícími její rozvoj, a to jak ve školním prostředí, tak mimo něj. Veškeré teoretické poznatky jsou ilustrovány na textech platných učebnic českého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Vyžadována je seminární práce - detailní analýza vybrané pasáže z aktuální učebnice ČJ pro ZŠ s využitím vlastních námětů studenta k tvořivé výuce. Studenti můžou průběžně konzultovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu.
Student zpracuje seminární práci dle zadaných požadavků (upřesněno vždy vyučujícím na počátku každého semestru), za niž má možnost získat max. 100 bodů. Podle kvality zpracování práce se odvíjí také bodové hodnocení a udělení zápočtu: 100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
Studenti budou na počátku semestru obesláni skupinovým mailem s podrobnými pokyny k výuce disciplíny (včetně podrobného návodu k samostudiu). Disciplína je zaměřena na analýzu učebnic českého jazyka ze sledovaných hledisek (komplexní pojetí výuky, vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy, možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti). Výběr titulů bude upřesněn konkrétním vyučujícím, pozornost je věnována seznámení s nově vydávanými učebnicemi a doplňkovými publikacemi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.
-
Základní:
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Základní:
platné učebnice ČJ pro ZŠ.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (www.rvp.cz). Praha: VÚP, 2004.
-
Základní:
KRAMPLOVÁ, I. Zakroužkuj - vyber - zdůvodni. Praha, 2011. ISBN 978-80-211-0614-7.
-
Rozšiřující:
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Rozšiřující:
PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava, 2003. ISBN 80-10-00328-X.
-
Doporučená:
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.
-
Doporučená:
KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.
-
Doporučená:
KESSELOVÁ, J. - PALENČÁROVÁ, J. - SVOBODOVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2002. ISBN 80-7042-226-2.
-
Doporučená:
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.
-
Doporučená:
HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
3
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Samostudium
|
10
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: znalost současného pojetí výuky českého jazyka na ZŠ a nových trendů ve výuce; znalost vybraných motivizačních metod podporujících tvořivost ve výuce; znalost vybraných učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ; schopnost didakticky využívat terminologii při přípravě a realizaci modelových výukových situací, realizovat výuku s uplatněním vnitropředmětových vztahů; dovednost aplikovat získané (metodické) poznatky ve výuce; dovednost připravit a realizovat modelové výukové situace ke konkrétnímu učivu a problematice. Student rozvíjí kompetence kognitivní, komunikační, interakční, pracovní.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|