|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / YZAGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
YZAGE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy genetiky a genomiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBE/WVMMB
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby si student osvojil základní poznatky týkající se obecných zákonitosti dědičnosti a proměnlivosti, naučil se správně užívat základní pojmový aparát a byl připraven aplikovat získané poznatky na široký okruh biologických jevů a kvalifikovaně je interpretovat. Důraz je kladen na osvojení si poznatků v obecné rovině a pochopení vývoje a perspektiv obecné genetiky a genomiky.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, budou-li splněny všechny následující podmínky:
- úspěšné splnění písemného testu a ústní zkoušky ze základů genetiky
- úspěšné splnění písemného testu a ústní zkoušky ze základů genomiky
- zisk celkového hodnocení musí u obou dílčích částí (genetiky a genomiky) odpovídat minimálně 60 % (celkové hodnocení předmětu bude provedeno na základě výsledků obou dílčích částí)
|
Obsah
|
PŘEDNÁŠKY
1. Segregace a kombinace vloh.
2. Genové interakce.
3. Vazba vloh.
4. Úvod do populační genetiky.
5. Polygeny, genetika kvantitativních znaků.
6. Dědičnost a pohlaví.
7. Struktura a proměnlivost genomů.
8. Funkční genomika.
9. Bioinformatika ve studiu genomů.
10. "Omické" technologie.
11. Genomika v medicíně.
12. Systémová biologie.
SEMINÁŘE
1.Segregace a kombinace vloh.
2.Polyhybridismus, rozvětovací metoda.
3.Dědičnost krevních skupin.
4.Genové interakce I.
5.Genové interakce II.
6.Vazba genů.
7.Úvod do populační genetiky.
8.Polygeny, genetika kvantitativních znaků.
9.Dědičnost a pohlaví.
10. Příklady z bioinformatiky I.
11. Příklady z bioinformatiky II.
12. Ukázka základních molekulárně biologických metod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Campbell, N., A., Reece, J., B.:. Biologie. Praha: Computer Press a.s., 2006. ISBN 80-251-1178-4.
-
Základní:
Reece J. B. - Cain M. L. - Minorsky P. Campbell Biology. Pearson, 11th Revised Edition, 2015. ISBN 978-1-292-00865-3.
-
Základní:
Meneely, P., Hoang, R.D., Okeke, I.N., Heston, K. Genetics : genes, genomes, and evolution. Oxford University Press, 1st edition, 2017. ISBN 978-0-19-871255-8.
-
Základní:
Snustad, P.D., Simmons, M.J. Genetika. Brno, Nakladatelství MU, 2009. ISBN 978-80-210-4852-2.
-
Základní:
Kočárek, E. Genetika. Scientia, Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-36-4.
-
Základní:
Malachová, K., Pečinka, P. Obecná biologie. Ostrava, 2007.
-
Základní:
Snustad D. P. - Simmons M. J. Principles of genetics. Wiley, 7th edition, 2016. ISBN 9781119142287.
-
Základní:
Alberts a kol. Základy buněčné biologie. Espero Publishing, Ústí n.Labem, 2001. ISBN 80-902906-0-4.
-
Rozšiřující:
Hartwell L. et al. Genetics: From Genes to Genomes. McGraw-Hill Education, 6th edition, 2017. ISBN 978-1-259-70090-3.
-
Rozšiřující:
Lesk, A.M. Introdution to genomics. Oxford University Press; 2nd edition, 2012. ISBN 978-0199564354.
-
Rozšiřující:
Nussbaum,R.L., McInnes,R.R., Willard,H.F. Klinická genetika.Triton, 6. vyd.. Praha, 2001. ISBN 80-7254-475-6.
-
Rozšiřující:
PRITCHARD, J.B. Základy lékařské geentiky. Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-449-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na test
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Účast na výuce
|
52
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
144
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po úspěšném absolvovaní kurzu:
- umí správně používat základní genetické pojmy a rozumí jim
- chápe podstatu základních principů a zákonitostí obecné genetiky
- správně je využívá pro objasnění dědičnosti a proměnlivosti
- rozumí uspořádání genetické informace v genomech
- umí popsat rozdíly mezi modelovými organismy
- chápe základní metody studia funkce genů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student po úspěšném absolvovaní kurzu:
- samostatně aplikuje zákonitosti obecné genetiky
- chápe je v souvislostech a dovede je využívat pro objasnění dědičnosti
- umí získané poznatky aplikovat s využitím příkladů
- se umí se orientovat v datech uložených v genomických databází |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
|
|
|
|