|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / YBIC1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
YBIC1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie člověka a antropologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Biologie člověka
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBE/BIAN2, KBE/YBIC2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výuka biologie člověka pro budoucí učitele je pojata jako dvousemestrální kurz s komplexnějším pojetím lidské biologie z hlediska anatomie, ontogeneze a fylogeneze, včetně vhledu do metodiky biologické antropologie. Cílem výuky první části (předmětu KBE/BIAN1) je na odpovídající úrovni seznámit studenty se základy anatomie lidského těla tak, aby mohli získané poznatky (spolu s poznatky fyziologickými získanými v jiném předmětu) uplatnit při dalším studiu a nakonec ve své praxi (tedy ve výuce biologie na základních a středních školách). Podrobně je v této části probírána problematika lidské histologie a anatomie pohybových systémů (kosterního a svalového). Je rovněž podán vhled do metodiky biologické antropologie (kosterní antropologie i antropologie živého člověka). Posluchač je také seznámen se základy a s vývojem anatomické nomenklatury a s rutinním užíváním některých základních anatomických pojmů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen, budou-li splněny všechny následující podmínky:
- aktivní účast na tutoriálech
- pravidelná příprava na tutoriály
- úspěšné splnění písemného či ústního dílčího zkoušení v rozsahu povinných pasáží skript Anatomie člověka pro biology 1 (úspěšnost minimálně 60 %)
- úspěšné splnění písemného či ústního dílčího zkoušení v rozsahu povinných pasáží skript Anatomie člověka pro biology 2 (úspěšnost minimálně 60 %)
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je problematika obsažená ve skriptech Anatomie člověka pro biology 1 a 2.
1. Úvod do studia stavby lidského těla: Anatomické názvosloví, základní stavba lidského těla, orientace na lidském těle.
2. Kosterní soustava: Obecná osteologie, systematický anatomický popis.
3. Svalová soustava: Obecná myologie a systematický anatomický popis.
4. Kožní soustava: Stavba kůže, kožní adnexa.
5. Trávicí soustava: Dutina ústní, vlastní trávicí trubice, velké žlázy.
6. Dýchací soustava: Horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce.
7. Vylučovací soustava: Ledviny, horní cesty močové, dolní cesty močové.
8. Pohlavní soustava: Vývoj, mužský pohlavní systém, ženský pohlavní systém.
9. Endokrinní systém: Přehled žláz s vnitřní sekrecí a jejich nejdůležitější funkce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Feneis, H. Anatomický obrazový slovník. Praha, 1996. ISBN 80-7169-197-6.
-
Základní:
Čihák, R. Anatomie 1, 2, 3. Praha, 2004.
-
Základní:
Živný M. Biologie člověka a antropologie. Ostravská univerzita: Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-443-6.
-
Základní:
Lebl, J. - Krásničanová, H. Růst dětí a jeho poruchy. Praha, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
Základní:
Putz, R. - Pabst, R. Sobottův atlas anatomie člověka. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1870-5.
-
Rozšiřující:
Stloukal, M. Antropologie. Příručka pro studium kostry. Praha, 1999. ISBN 80-7036-101-8.
-
Rozšiřující:
Riegerová J. - Ulbrichová M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-847-X.
-
Rozšiřující:
Knussmann, R. Handbuch der vergleichenden Biologie des Menschen. Stuttgart - New York, 1988. ISBN 3437305050.
-
Rozšiřující:
Kos, J. - Slípka, J. - Strouhal, E. Základy fyzické antropologie. Plzeň, 1999. ISBN 80-7082-609-6.
-
Rozšiřující:
Drozdová, E. Základy osteometrie. In: Malina, J.: Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Brno, 2004. ISBN 80-7204-291-2.
-
Doporučená:
Hajn, V. Antropologie I. Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0633-0.
-
Doporučená:
Sinělnikov, R. D. Atlas anatomie člověka 1, 2, 3. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Doporučená:
Dylevský, I. - Druga, R. - Mrázková, O. Funkční anatomie člověka. Praha, 2004. ISBN 80-7169-681-1.
-
Doporučená:
Grim, M. et al. Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha, 2005. ISBN 80-7262-111-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti: - budou schopni popsat a charakterizovat lidské tkáně - budou schopni odpovídajícím způsobem popsat kosterní a svalový systém člověka - procvičí se v rutinním používání základních odborných anatomických pojmů - naučí se diskutovat o biologických problémech vztahujících se ke stavbě a funkci lidského těla - získají přehled o ontogenetickém vývoji člověka - poznají základní metody terénního výzkumu lidských kosterních pozůstatků a jejich antropologického zpracování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|