|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / PUDBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
PUDBI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Půdní biologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je charakteristika půdy jako prostředí, jejího významu, vývoje a tvorby. Uvedení do života v půdě a metod studia půdy v přirozených souvislostech. Kromě základních informací by měl posluchač získat určitý vztah k půdě jako prostředí a získat vhled do zákonitostí, které v půdě panují. Měl by získat průřezový přehled o skupinách půdních organismů a jejich projevech i o specifikách samotného půdního prostředí. Důraz bude kladen na globální význam půdního ekosystému a jeho vývoj.
|
Požadavky na studenta
|
- nadpoloviční účast na exkurzích, resp. cvičeních v laboratoři - úspěšné splnění ústní nebo písemné formy zápočtu
|
Obsah
|
PRVNÍ BLOKOVÁ ČÁST KURZU PROBĚHNE V PRVNÍM TÝDNU SEMESTRU, TO JE 23.-27.9.2013 (KAŽDÝ DEN DOPOLEDNE). DALŠÍ ČÁST (2 KRÁTKÉ PŘEDNÁŠKY) JE PLÁNOVÁNA NA ŘÍJEN ČI LISTOPAD.
1) Úvod, rozsah a význam půdy, vývoj půd (globální pohled), charakteristika půdního prostředí, pevné částice, půdní struktura.
2) Charakteristika půdního prostředí: Půdní voda (formy, retence, vodní stres), půdní atmosféra, pevné částice, půdní heterogenita, mikroklima.
3) Živiny v půdě (N, P, S) vliv managementu na koloběh prvků, organická hmota, koloběh uhlíku, sequestrace a dynamika uhlíku.
4) Tvorba půd (celkový pohled, nikoli detailní klasifikace) formy humusu, transformace opadu, bioturbace.
5) Půdní mikroorganismy: Mikrobiální složka půdy (funkční kategorie, mikrobiální společenstva), biologie půdních mikroorganismů, prostorová distribuce, sezónní variabilita, sleeping beauty paradox, mikrobiální smyčka, hlavní taxonomické skupiny (viry, bakterie, archea, aktinomycety, houby, řasy a sinice) a skupiny funkční (dekompozitoři, metanogenní mikroorganismy, nitrifikátoři a denitrifikátoři, aerobní a anaerobní respirace aj.).
6) Kořeny (biologie a morfologie, mechanický význam, exudace, biomasa a produkce, absorpce a asimilace živin).
7) Půdní fauna: vliv na tvorbu půdy, kategorie (mikrofauna, mesofauna, makrofauna), strategie půdních bezobratlých, adaptace na stress, adaptace na půdní prostředí, význam.
8) Ekosystémové služby a funkce půdního prostředí (dekompozice, opad, rhizosféra, drilosféra).
9) Půda v přirozených ekosystémech a specifika zemědělského a lesního obhospodařování.
Obsahem cvičení je odběr vzorků půdy, demonstrace odběrových metod v terénu, odběr a demonstrace jednotlivých skupin organismů. Makrofauna a megafauna (ekologický význam makrofauny, životní strategie, odhad abundance žížal). Mesofauna a mikrofauna (význam v ekosystému, humusové typy, mechanismy hromadění humusu, odběr vzorků a extrakce, odhad abundance jednotlivých skupin). Mikroflóra (význam v ekosystému - hlavní funkční skupiny půdních mikroorganismů, diverzita a abundance mikroorganismů. Cvičení probíhají částečně v terénu a částečně v laboratoři.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lavelle P. - Spain A. V. Soil Ecology.. Kluwer Academic Publishers, Springer, Dordrecht, 2005. ISBN 1402004907.
-
Základní:
Šimek M. Základy nauky o půdě 1. Neživé složky půdy.. Jihočeská univerzita, Biologická fakulta, České Budějovice, 2007. ISBN 80-7040-629-1.
-
Základní:
Šimek M. Základy nauky o půdě 3. Biologické procesy a cykly prvků.. Jihočeská univerzita, Biologická fakulta, České Budějovice., 2003. ISBN 80-7040-630-5.
-
Rozšiřující:
Killham K. Soil Ecology.. Cambridge University Press, Cambridge, 1994. ISBN 052143517X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají: - určitý vztah k půdě jako prostředí - vhled do zákonitostí, které v půdě panují - průřezový přehled o skupinách půdních organismů a jejich ekologickém významu i o specifikách samotného půdního prostředí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|