|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / FBESB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
FBESB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fylogeneze a systém bezobratlých
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBE/BEZCR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je objasnit moderní systém bezobratlých živočichů jako vyvíjející se soustavu živočichů. V průběhu výuky budou dány přehledy morfologických a anatomických znaků jednotlivých vyšších taxonů s uvedením významných představitelů a údajů o způsobu jejich života, rozmnožování a zeměpisném rozšíření či významu pro člověka. Zvláštní důraz je kladen na ekologii významných skupin živočichů. Cílem cvičení navazujících na přednášky je seznámit studenty s morfologií a anatomií typických představitelů vyšších taxonů a vést je k osvojení laboratorních technik.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity..
Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytné splnění všech následujících podmínek v daném pořadí:
1. Účast na seminářích 100 % (netolerují se neomluvené absence). 2. Odevzdání protokolů ze cvičení v požadované kvalitě a termínech. 3. Praktické poznávání bezobratlých s úspěšností min. 70 %. 4. Úspěšné absolvování písemné či ústní zkoušky (v prvním termínu proběhne zkouška obvykle písemnou formou, v opravných termínech obvyle ústní formou).
Výsledky zkoušky (písemné nebo ústní) budou klasifikovány následovně: 94-100 % = A (odpovídá 91-100 bodům celkového hodnocení) 88-93 % = B (odpovídá 81-90 bodům celkového hodnocení) 82-87 % = C (odpovídá 71-80 bodům celkového hodnocení) 76-81 % = D (odpovídá 61-70 bodům celkového hodnocení) 70-75 % = E (odpovídá 51-60 bodům celkového hodnocení) méně než 70 % = F (odpovídá méně než 50 bodům celkového hodnocení)
|
Obsah
|
Přednášky 1. Úvod do studia předmětu. Etapy vývoje životních forem. Základní pojmy. 2. Původ mnohobuněčných. Symetrie těla. 3. Paprsčitě souměrní živočichové - houbovci. 4. Paprsčitě souměrní živočichové - žahavci, žebernatky, vločkovci. 5. Bilaterálně souměrní živočichové - zárodečné listy, tělní dutiny a navazující soustavy. 6. Lophotrochozoa: ploštěnci, sumýšovci, rypohlavci, kroužkovci, pásnice, ramenonožci, aj. 7. Lophotrochozoa: měkkýši. 8. Ecdysozoa - hlístice, strunovci, drápkovci, želvušky. 9. Členovci - trilobiti, nohatky, klepítkatci, stonožkovci. 10. Členovci - korýši. 11. Členovci - šestinozí: skrytočelistní a Hemimetabola. 12. Členovci - šestinozí: Holometabola. 13. Druhoústí - ostnokožci, polostrunatci.
Cvičení 1. Úvod do studia předmětu. Obsah cvičení a požadavky. Organizace a bezpečnost práce v laboratoři. Zásady práce s laboratorní optikou. 2. Houbovci: kosterní elementy a vybraní sladkovodní a mořští zástupci. 3. Žahavci: korálnatci, polypovci, medúzy: stavba těla talířovky ušaté. 4. Ploštěnci, hlístice, strunovci. 5. Měkkýši: štítkonošci, plži, mlži, hlavonožci. Morfologie schránek vybraných zástupců. 6. Kroužkovci, anatomie žížaly. 7. Členovci: nohatky, klepítkatci a stonožkovci. 8. Členovci: korýši - morfologie raka, variabilita podkmene. 9. Členovci: šestinozí - vnější morfologie chvostoskoka a švába, stavba křídla a specializovaných končetin hmyzu. 10. Hmyz s proměnou nedokonalou (Hemimetabola). 11. Hmyz s proměnou dokonalou (Holometabola). 12. Příprava k poznávací zkoušce. Náhradní cvičení. 13. Poznávací zkouška.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. RNDr. Zdeněk Ďuriš, CSc. (50%),
RNDr. Ivona Kočárková, Ph.D. (40%),
-
Přednášející:
prof. RNDr. Zdeněk Ďuriš, CSc. (100%),
doc. RNDr. Jan Ševčík, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
RNDr. Ivona Kočárková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pechenik J.A. Biology of the Invertebrates. 2010. ISBN 978-0-07-128455-4.
-
Základní:
Zrzavý J. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006. ISBN 80-86960-08-0.
-
Základní:
Smrž J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Univerzita Karlova v Praze- Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2258-3.
-
Základní:
Zoologie bezobratlých
(Ďuriš Z.)
-
Základní:
Sedlák E. Zoologie bezobratlých. MU, Brno, 2006. ISBN 80-210-2892-0.
-
Základní:
Sedlák E. Zoologie bezobratlých. MU Brno, 2006. ISBN 80-210-2892-0.
-
Základní:
Ďuriš Z. Zoologie bezobratlých (uč. text v elektr. verzi). PřF OU, 2004.
-
Rozšiřující:
BUCHAR J., DUCHÁČ V., HŮRKA K. & LELLÁK J. Klíč k určování bezobratlých. Praha, 1995. ISBN 80-85827-81-6.
-
Rozšiřující:
Buchar J. a kol. Klíč k určování bezobratlých. Praha, 1995. ISBN 80-85827-81-6.
-
Rozšiřující:
Hausmann K. & Hulsmann N. Protozoologie. Praha, 2003. ISBN 80-200-0978-7.
-
Rozšiřující:
Kočárek P., Dolný A. Průvodce expozicí hmyzu na katedře biologie a ekologie PřF OU (elekr. verze). PřF OU, 2011.
-
Rozšiřující:
Hudec K., Kolibáč J., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. Příroda České republiky: průvodce faunou. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.
-
Rozšiřující:
Krejča J., Korbel L. a kol. Velká kniha živočichů. Príroda, Bratislava, 2009. ISBN 978-80-07-01796-2.
-
Doporučená:
Ruppert E.E. & Barnes R.D. Invertebrate Zoology. Fort Worth, USA, 1994. ISBN 0-03-026668-8.
-
Doporučená:
Brusca R.C. & Brusca G.J. Invertebrates. Sunderland, USA, 2002. ISBN 0-87893-097-3.
-
Doporučená:
Barnes R.S.K., Calow P., Olive P.J.W., Golding D.W. & Spicer J.I. The Invertebrates: a synthesis. Oxford, 2001. ISBN 0-632-04761-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
65
|
Samostudium
|
45
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
26
|
Celkem
|
201
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- studenti získají přehled o morfologii a anatomii jednotlivých vyšších taxonů bezobratlých - pochopí fylogenetické vztahy mezi vyššími taxony bezobratlých a jejich ekologické nároky - seznámí se s typickými zástupci bezobratlých - osvojí si návyky práce s laboratorní technikou
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Instruktáž |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|