|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / BI1LF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
BI1LF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBE/BC1LF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBE/BI2LF, KVM/BI2LF
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s obecnými zákonitostmi organizace živých soustav. Důraz je kladen na charakteristiku organizační struktury a funkci na úrovních nebuněčné, buněčné i mnohobuněčné. Jsou objasněny mechanismy diferenciace, regulace a integrace. Pozornost je věnována evoluci živých soustav i zákonitostem ontogeneze a fylogeneze. Objasněny jsou základy dědičnosti. Předmět je koncipován tak, aby studentů poskytl dostatečně širokou a důslednou vědomostní orientaci v problematice lékařské biologie, potřebnou pro studium dalších oborů lékařství.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen, budou-lis plněny všechny následující podmínky: - splnění všech požadavků praktického cvičení - úspěšné splnění písemného testu - učivo daného semestru, pro získání zápočtu je nutné dosáhnout v testu alespoň 60 % bodů (řádný termín bude vypsán vždy v lednu, max. 1 opravný termín se uskuteční během ledna) - doporučení - maximální docházka na přednášky (předpoklad úspěšného získání zápočtu)
Zápočet do indexu a IS STAG zapisuje prof. Malachová (KBE).
|
Obsah
|
Charakteristika předmětu:A Předmět rozšiřuje znalosti studentů především z obecné a buněčné biologie. Seznamuje studenty s nebuněčnými a buněčnými živými soustavami. Dále objasňuje otázky buněčného cyklu, dělení a diferenciaci buněk, dotýká se také evoluce živých soustav a ekologie. Praktická cvičení jsou koncipována tak, aby studenti pochopili vztahy mezi buněčnými strukturami a jejich funkcí. Náplň praktických cvičení má úzkou návaznost na přednáškový cyklus, což by mělo vést k prohloubení a procvičení probíraných témat.A Předmět obsahově vytváří znalostní základ pro snadnější orientaci v lékařských vědách. Molekulárně biologická a cytologická problematika je náplní Biologie II.A A KBE/BI1LF - Přednášky (2hodiny), čtvrtek 10,00-11,35 Týden/Náplň jednotlivých vyučovacích bloků 1. Úvod. Biologické vědy a medicína, organizace živé hmoty. .(Malachová) ..19.9. 2. Biopolymery a jejich funkce.(Pečinka) ?26.9. 3) Organizace buněčných živých soustav a jejich vývojové zvláštnosti (Malachová) ?3.10. 4 Mendelismus. Dědičnost a proměnlivost (Malachová) 10.10. 5 Interakce organizmu a prostředí a genetické důsledky (Malachová) ?17.10. 6. Vazba vloh a její důsledky (Malachová) ?24.10. 7. Buňka a organizační a funkční uspořádání u eukaryot I. (Ševčíková) 31.10. 8. Buňka a organizační a funkční uspořádání u eukaryot II. Diferenciace a specializace buněk, jejich úloha při rozvoji mnohobuněčných živých soustav. (Ševčíková) ?7.11. 9. Transport látek do buněk. Energetický metabolismus, buněčný stres (Pečinka ) ? 14.11. 10. Mitotické a meiotické dělení. Spermiogeneze a oogeneze (Pečinka) 21.11. 11. Buněčný cyklus a jeho regulace. (Pečinka) ?28.11. 12. Pitevní týden ?5.12. (3.12. - 7.12.) 13. Nádorová transformace buňky (Pečinka) 12.12. 14. Konzultace a diskuse k vybraným tématům (Malachová) ?19.12. 15. Zápočet - písemný test. leden 2020.
KBE/BI1LF - Praktická cvičení (3hod cv. - laboratoř, mikroskopický sál): středa (2skupiny x 3hod), čtvrtek (4skupiny x 3hod) Týden/Náplň jednotlivých vyučovacích bloků: 1. Úvodní cvičení, bezpečnost práce. Proteiny I. (Haluzík) ?18. a 19.9.2019 2. Proteiny II. (Haluzík,.) ?25.9. a 26. 9. 3. Enzymy. (Haluzík,) ?2.a 3.10. 4. Biopolymery. (Haluzík,) ?9.a 10.10. 5. Mikroskopie v procházejícím a odraženém světle + Krevní elementy. (Závacká) ?16. a 17.10?. LF 6. Mendelismus I. - řešení příkladů (Sezimová)?23. a 24.10. 7. Mikroorganizmy - mikroskopické pozorování bakterií a kvasinek. (Rybková) ?30.10. a 31.10. 8. Mendelismus II. - řešení příkladů (Sezimová) ?6. a 7.11. 9. Interakce - řešení příkladů (Sezimová) ?13. a 14.11. 10. Eukaryotická buňka - struktura (Ševčíková,) ?20. a 21.11. 11. Eukaryotická buňka - struktura chromozomů, chromatin, kultivace buněk. (Adamus)? 27. a 28. 11. ?. LF 12. Pitevní týden. 4. a 5.12. 13. Diferenciace buněk, apoptóza, nekróza - pozorování trvalých preparátů (Ševčíková) ? 11. a 12.12. 14. Buněčný cyklus, mitóza, meióza, gametogeneze (Ševčíková) 18. a 19.12. 15. Zápočet - písemný test. leden 2019.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc. (50%),
Doc. RNDr. Jan Šteigl, CSc. (50%),
-
Přednášející:
Mgr. Michal Haluzík, Ph.D. (100%),
prof. RNDr. Kateřina Malachová, CSc. (100%),
doc. RNDr. Petr Pečinka, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Ševčíková, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Jan Šteigl, CSc. (100%),
-
Cvičící:
RNDr. Tomáš Adamus, Ph.D. (100%),
Mgr. Michal Haluzík, Ph.D. (100%),
doc. MUDr. Pavlína Plevová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zuzana Rybková, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Sezimová, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Ševčíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Ivona Závacká, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Campbell, N., A., Reece, J., B. Biologie. Praha: Computer Press, 2007. ISBN 80-251-1178-4.
-
Základní:
BÓZNER A. A KOL.:. Cytológia. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0168-4.
-
Základní:
Rosypal, S. a kolektiv:. Nový přehled biologie. Praha: Scientia. ISBN 80-
7183-268-.
-
Základní:
NEČAS O., ŠMARDA J., SOŠKA J.:. Obecná biologie. Praha: H a H, 2000. ISBN 80-86022-46-3.
-
Základní:
GANONG W. F.:. Přehled lékařské fyziologie. Praha: H a H, 1999. ISBN 80-85787-36-9.
-
Základní:
Alberts, B. et al. Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí n. Labem: Espero, 2000. ISBN 80-902-906-0-4.
-
Doporučená:
SILBERNAGL S., DESPOPOULOS A.:. Atlas fyziologie člověka. Praha: Avicenum, 1993. ISBN 80-85623-79-X.
-
Doporučená:
VOET D., VOETOVÁ J.G.:. Biochemie. Praha Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-44-9.
-
Doporučená:
EBRINGER L., KRAJČOVIČ J.:. Cell Origin and Evolution. Bratislava: Publishing House VEDA, 1994. ISBN 80-224-0093-9.
-
Doporučená:
NEČAS O. A KOL.:. Cytoskelet. Praha: Akademia, 1991. ISBN 80-200-0116-6.
-
Doporučená:
TROJAN S. A KOL.:. Lékařská fyziologie. Praha, 2003. ISBN 80-247-0512-5.
-
Doporučená:
Flégr, J.:. Úvod do evoluční biologie. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1539-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
50
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
50
|
Účast na výuce
|
75
|
Celkem
|
175
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v obecné a buněčné biologii a zná obecné zákonitosti organizace živých soustav. Student má nezbytné znalosti pro studium předmětu Biologie II, a dalších lékařských oborů. Student má znalosti z oblasti: podbuněčných a buněčných živých soustav, buněčného cyklu, dělení a diferenciace buněk, evoluce živých soustav a globální ekologie. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Demonstrace |
Experiment |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
|
|
|
|