|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / 6SOAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
6SOAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je na odpovídající úrovni, vyplývající z potřeby znalosti základů biologie člověka pro studenta Speciální pedagogiky, seznámit posluchače se základy stavby, funkce a individuálního vývoje lidského organismu tak, aby mohli získané poznatky uplatnit při dalším studiu (v předmětech využívajících poznatky biologie člověka) a ve své praxi (speciálního pedagoga). Důraz je kladen na pochopení hierarchického uspořádání lidského těla jakožto živého organizmu (chemické, buněčné, tkáňové a orgánové stavby), základy genetiky, reprodukce a individuálního vývoje (ontogeneze), základy vybraných aspektů lidské fyziologie (imunita, metabolizmus, řídící principy a mechanizmy) a detailněji na stavbu a funkci kosterní, svalové, dýchací a nervové soustavy (včetně senzorických systémů a řečových orgánů). Pozornost je rovněž věnována některým aplikacím teoretických poznatků základů biologie člověka, především problematice zdraví a jeho determinant a základům první pomoci.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení studenta proběhne v souladu s pravidly specifikovanými v článcích 31-33 Studijního a zkušebního řádu Ostravské univerzity v Ostravě.
Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, budou-li splněny všechny následující podmínky:
- účast na všech cvičeních (netolerují se absence neomluvené z vážných důvodů)
- pravidelná teoretická příprava na cvičení
- v případě pravidelné či namátkové kontroly přípravy na cvičení (ústní nebo písemnou formou) prokázání minimálně 50 % povinných vědomostí (opakovaná nepřipravenost na cvičení bude hodnocena jako neomluvená absence)
- úspěšné splnění písemné či ústní dílčí zkoušky v rozsahu povinných pasáží skript Základy biologie člověka pro pedagogické obory 1 (úspěšnost minimálně 60 %), která se koná v průběhu semestru v dohodnutých termínech
- úspěšné splnění písemné či ústní dílčí zkoušky v rozsahu povinných pasáží skript Základy biologie člověka pro pedagogické obory 2 (úspěšnost minimálně 60 %), která se koná v průběhu semestru v dohodnutých termínech
- úspěšné splnění písemné či ústní dílčí zkoušky v rozsahu povinných pasáží skript Základy biologie člověka pro pedagogické obory 3 (úspěšnost minimálně 60 %), která se koná ve zkouškovém období
- úspěšné splnění písemné či ústní dílčí zkoušky v rozsahu povinných pasáží skript Základy biologie člověka pro pedagogické obory 4 (úspěšnost minimálně 60 %), která se koná ve zkouškovém období (poslední dvě jmenované dílčí zkoušky se konají vždy současně ve stanovených termínech)
|
Obsah
|
PŘEDNÁŠKY
Předmětem přednášek je zejména problematika obsažená ve skriptech Základy biologie člověka pro pedagogické obory 1.
1. Úvod do biologie: Seznámení s biologií jako vědou, biologií člověka (anatomií, fyziologií atd.) jako jedním z biologických oborů a antropologií jako komplexním oborem. Nástin základních principů stavby lidského těla (hierarchické uspořádání, orientace).
2. Látková stavba lidského těla: Chemické prvky (makrobiogenní, oligobiogenní a mikrobiogenní prvky). Chemické sloučeniny (anorganické látky a základní typy organických látek - sacharidy, tuky, bílkoviny, nukleové kyseliny a jejich význam a potravní zdroje).
3. Buněčná stavba lidského těla: Obecná charakteristika buněk, stavba a funkce nejdůležitějších součástí a organel (buněčná membrána, cytoplazma, jádro, ribozómy, mitochondrie), dělení buněk.
4. Tkáňová stavba lidského těla: Obecná charakteristika tkání, přehled jednotlivých typů tkání (tkáně krycí a výstelkové, tkáně pojivové a opěrné, tkáně svalové, tkáně nervové). Vývoj tkání (pohlavní buňky, gametogeneze, fertilizace, rýhování, histogeneze, implantace).
5. Základy genetiky: Vymezení základních pojmů. Geny (DNA, alela, genom, genotyp). Znaky (fenotyp, monogenní znaky, polygenní znaky, distribuce znaků v populaci).
6. Základy vývojové biologie: Vymezení základních pojmů (ontogeneze, růst a vývoj). Prenatální vývoj (základní charakteristika embryonální a fetální fáze). Postnatální vývoj (charakteristika jednotlivých etap se zaměřením na dětský věk a problematiku biologických změn ve starším školním věku).
7. Základy růstové biologie: Růst lidského těla, tělesná výška (ICP-křivka prolongačního růstu, vnitřní a vnější vlivy, individuální a populační studie růstu, sekulární trend), tělesná hmotnost, další typy růstu (cefalický růst, růst končetin, genitální růst).
CVIČENÍ
Předmětem cvičení je zejména problematika obsažená ve skriptech Základy biologie člověka pro pedagogické obory 2.
1. Úvod: Představení studijní literatury a didaktických pomůcek.
2. Kosterní systém I: Obecná osteologie (stavba kostí, typy kostí, kostní spoje). Stavba kostry trupu (páteř, hrudník). Demonstrace na modelovém a autentickém kosterním materiálu.
3. Kosterní systém II: Stavba kostry horní a dolní končetiny. Demonstrace na modelovém a autentickém kosterním materiálu.
4. Kosterní systém III: Stavba lebky. Demonstrace na modelovém a autentickém kosterním materiálu.
5. Svalový systém: Obecná myologie (stavba svalů, typy svalů, funkce svalů) a systematická myologie (přehled svalových skupin lidského těla a jejich funkce). Demonstrace na modelovém materiálu.
6. Nervový systém: Základní stavba mozku. Demonstrace na modelovém materiálu.
SAMOSTUDIUM
Předmětem samostudia je zejména problematika obsažená ve skriptech Základy biologie člověka pro pedagogické obory 3 a 4.
1. Trávicí soustava: Funkce, anatomický přehled (ústní dutina, trávicí trubice, velké žlázy).
2. Dýchací soustava: Funkce, anatomický přehled (horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce).
3. Vylučovací soustava: Funkce, anatomický přehled (ledviny, horní cesty močové, dolní cesty močové).
4. Pohlavní ústrojí: Vymezení pojmu "pohlaví" (genetická, gonadální, genitální, somatická, psychická a sociální úroveň). Mužská pohlavní soustava. Ženská pohlavní soustava.
5. Kožní soustava: Funkce, anatomický přehled (kůže, kožní adnexa). Termoregulace.
6. Endokrinní systém: Principy látkového řízení. Anatomický přehled endokrinních žláz.
7. Soustava krevních cév: Funkce, anatomický přehled (krev, srdce, krevní cévy, krevní (oběh).
8. Mízní soustava: Funkce, anatomický přehled (míza, mízní cévy, mízní orgány). Imunita.
9. Nervová soustava: Funkce, anatomický přehled (centrální nervová soustava, periferní nervová soustava). Fyziologie nervové soustavy.
10. Smyslové orgány: Přehled receptorů. Specializované smyslové orgány (čichové ústrojí, chuťové ústrojí, zrakové ústrojí, sluchové ústrojí). Fyziologie smyslových orgánů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Netter F. H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5.
-
Základní:
Relevantní anatomické atlasy.
-
Základní:
Živný M. Základy biologie člověka pro pedagogické obory 1. Ostrava, 2022.
-
Základní:
Živný M. Základy biologie člověka pro pedagogické obory 2. Ostrava, 2022.
-
Základní:
Živný M. Základy biologie člověka pro pedagogické obory 3. Ostrava, 2022.
-
Základní:
Živný M. Základy biologie člověka pro pedagogické obory 4. Ostrava, 2022.
-
Rozšiřující:
Čihák R. Anatomie 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3817-8.
-
Rozšiřující:
Čihák R. Anatomie 2. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4788-0.
-
Rozšiřující:
Čihák R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
-
Rozšiřující:
Lebl, J. - Krásničanová, H. Růst dětí a jeho poruchy. Praha, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
Rozšiřující:
Putz, R. - Pabst, R. Sobottův atlas anatomie člověka. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1870-5.
-
Doporučená:
Vigué, J. Atlas lidského těla. Rebo, 2005. ISBN 8072344080.
-
Doporučená:
Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6.
-
Doporučená:
Křivánková, M. - Hradová, M. Somatologie (pracovní sešit). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2989-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
118
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po úspěšném absolvování kurzu:
- je schopen odpovídajícím způsobem popsat lidské tělo na úrovni buněčné, tkáňové a orgánové
- chápe principy základních životních funkcí lidského těla
- orientuje se v jednotlivých etapách prenatální a postnatální ontogeneze
- rozumí vztahu mezi stavbou a funkcí lidského těla a problematikou zdraví a zdravého životního stylu
- chápe důležitost biologických poznatků pro studium specializovaných předmětů studia Speciální pedagogiky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|