|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBE / 6BIST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBE
/
6BIST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biodiverzita strunatců (přednáška)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnit studentům recentní pohled na diverzitu kmene strunatců. Základním předpokladem je důsledné respektování moderních názorů na fylogenezi této skupiny. Na pozadí těchto informací jsou studenti seznámeni se základními faktografickými údaji o tělních plánech a klíčových apomorfiích jednotlivých skupin. Pozornost je věnována popisu anatomie a fyziologie orgánových soustav a seznámení s ekologickými, biogeografickými a etologickými charakteristikami jednotlivých evolučních linií.
Poznámka: Předmět je ve většině bc. studijních plánů (Systematická biologie a ekologie, Aplikovaná ekologie, Biologie major, Biologie minor) doplněn cvičením (KBE/7BISP), které rozvíjí problematiku obsaženou v přednáškách v rozsahu potřebném pro naplnění profilu absolventa těchto specializací.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška bude považována za úspěšně vykonanou, bude-li splněna následující podmínka:
- úspěšné splnění závěrečné zkoušky (ústní nebo písemnou formou)
|
Obsah
|
1. Úvod do studia. Fylogenetické postavení a vnitřní členění kmene strunatců, apomorfie strunatců, pláštěnci, kopinatci.
2. Charakteristika skupiny Anamnia. Bezčelistnatci (mihule a sliznatky). Orgánové soustavy, ekologické nároky.
3. Charaktristika čelistnatců. Paryby, orgánové soustavy, fylogenetické vztahy, biogeografie a ekologie.
4. Ryby (paprskoploutví), orgánové soustavy, fylogenetické vztahy, biogeografie a ekologie.
5. Ryby (paprskoploutví a nozdratí), fylogeneze, biogeografie a ekologie. Přechod na souš, vznik čtyřnožců.
6. Obojživelníci. Orgánové soustavy, fylogenetické vztahy, biogeografie, ekologie a systém.
7. Amniota. Základní apomorfie, evoluční historie, fylogenetické členění
8. Synapsidní plazi (savci). Evoluční historie, orgánové soustavy.
9. Synapsidní plazi (savci). Fylogenetické vztahy, biogeografie a ekologie.
10. Lepidosauři (šupinatí plazi a haterie). Orgánové soustavy, fylogenetické vztahy, biogeografie a ekologie.
11. Archosauři (želvy, krokodýli). Orgánové soustavy, fylogenetické vztahy, biogeografie a ekologie.
12. Archosauři (dinosauři - ptáci). Fylogenetické vztahy, orgánové soustavy, biogeografie a ekologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gaisler J., ZIMA, J. Zoologie obratlovců. Academia Praha, 2007. ISBN 978-80-200-1484-9.
-
Základní:
Hanák, V., Pravda, O. Zoologie strunatců. Karolinum, Praha, 1994. ISBN 80-7066-531-9.
-
Rozšiřující:
FRANK, B. G. Ornithology. W. H. Freemann and Company, 2007. ISBN 978-0-716749837.
-
Rozšiřující:
Pough F.H., Heiser J.B., Mc Farland W.N. Vertebrate life. 4th ed. Prentice - Hall, London, 1996. ISBN 978-0-321-60079-0.
-
Rozšiřující:
Sigmund L., Hanák V.,Pravda O. Zoologie strunatců. Karolinum, Praha., 1994. ISBN 80-7066-531-9.
-
Doporučená:
Hockman C.P.Jr., Roberts L.S., Larson A.. Integrated principles of zoology. C. Brown Publishers, Chicago, 1997.
-
Doporučená:
Baruš V., Oliva O., Eds. Mihulovci a ryby, I. aII. díl. Academia, Praha, 1995. ISBN 80-200-0501-3.
-
Doporučená:
Baruš V., Oliva O. Obojživelníci. Academia, Praha, 1992. ISBN 80-200-0433-5.
-
Doporučená:
Baruš V., Oliva O. Plazi. Praha, 1992. ISBN 80-200-0082-8.
-
Doporučená:
Hudec K., Černý W. Ptáci - Aves II.Academia, Praha.. &, 1977. ISBN cnb003396723.
-
Doporučená:
Hudec K., Černý W. Ptáci - Aves III/1,2.Academia, Praha.. 1983.
-
Doporučená:
Hudec K., Černý W. Ptáci-Aves I.. Academia, Praha, 1994. ISBN 80-200-0382-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Samostudium
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
88
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student po úspěšném absolvování kurzu:
- disponuje základní faktografickou představou o současné rozmanitosti strunatců co se týče tělních plánů, základních adaptací, biogeografie a ekologie a zná typické zástupce řádů obratlovců
- dokáže tyto poznatky interpretovat ve světle fylogenetických informací |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
A1 - Přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|