|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / LFSOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
LFSOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Sociologie je pozvat studenty a studentky oboru všeobecná zdravotní sestra na pole jedné ze společenských věd, která může být velmi užitečná v každodenním životě a práci. Cílem je nabídnout studujícím přehled o vybraných teoretických proudech v rámci disciplíny. Cílem kurzu je vybavit studující citlivostí pro základní teoretické přístupy v sociologii, poskytnout základní konceptuální výbavu, nabídnout obecnou představu o metodologickém přístupu dané vědy a také na rozboru konkrétních témat ukázat sociologický přístup k vybraným jevům.
|
Požadavky na studenta
|
POVINNOSTI: Předpokladem smysluplné práce v kurzu je průběžná četba literatury, zadané ke konkrétním lekcím. Vyžadována je docházka. Docházka je součástí bodování. 20 bodů je za přítomnost. Body se nestrhávají za řádně omluvenou nepřítomnost.
UKONČENÍ: Student zakončuje výuku písemným testem. K úspěšnému ukončení kurzu je třeba získat minimálně 51 bodů z 80. Docházka: 20 bodů (není limit docházky, čím více bodů ztratíte, tím lépe musíte napsat test) Zápočet - písemný test: minimum 51, maximum 80 bodů (v dohodnutých zkouškových termínech)
|
Obsah
|
Anotace předmětu: Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k ošetřovatelství, včetně genderové rovnosti. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi. Získají poznatky o sociálních vztazích v rodině a profesní skupině. Součástí předmětu je problematika sociálních menšin, tj. celého spektra sexuálních a genderových identit (problematika LGBT + a témata týkající se trans* a intersex pacientů), jejich specifity s respektem k jejich sexuální orientaci nebo genderové identitě včetně problematiky AIDS a HIV. Dále se zaměřuje na sociální aspekty zdravotnické činnosti v práci s bezdomovci a skupinou osob sociálně vyloučených nebo ohrožených sociálním vyloučením. Studenti se seznámí s problematikou prevence výskytu rizikových faktorů, protože prostředí sociálního vyloučení reálně souvisí s vyšší mírou rizikového chování spojeného s konzumací zdraví škodlivých látek, tj. tabáku, alkoholu, drog či nevhodné stravy způsobující obezitu. Dále se seznámí s problematikou násilí včetně jeho specifik (včetně obětí domácího násilí, sexuálního násilí nebo genderově podmíněného násilí u dětí, dospělých osob i seniorů) a seznámí se s nácvikem adekvátních reakcí a postupů. Předmět se dotkne oblasti sociálně-právní ochrany a dalších systémů péče o ohrožené děti a rodiny, přímé i nepřímé diskriminace znevýhodněných dětí a komunikace s nimi, zmíněna je oblast šikany, špatného zacházení a mučení. V předmětu se studenti seznamují s aktuálními oblastmi řešenými ve vládních strategiích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HARRINGTON, A. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
ANDERSON, B. Představy společenství: úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8.
-
Základní:
Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Základní:
MARTUCCELLI, D. Sociologie modernity: Itinerář 20. století. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-145-1.
-
Základní:
Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2002. ISBN 80-86429-39-3.
-
Doporučená:
Keller, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005. ISBN 978-80-86429-52-6.
-
Doporučená:
Osborne, R., van Loon, B. Sociologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-258-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Samostudium
|
40
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Způsobilosti:
Student zná hlavní směry a teorie sociologického myšlení.
Student zná základní sociologické pojmy.
Student je schopen orientovat se v současných sociologických problémech v kontextu poskytování zdravotní péče.
Student je schopen vnímat klienty, zdravotníky, rodinu a další účastníky zdravotní péče jako sociální osobnosti začleněné do systému sociálních vztahů a rolí.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C4 - Instruktáž |
G5 - Kritické myšlení |
G3 - E-learning |
|
|
|
|