|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / JDSOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
JDSOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie organizace a sítí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti budou seznámeni s vývojem myšlení v oblasti teorie organizace s důrazem na problematiku byrokracie v teoriích i výzkumech sociologů 20. a počátku 21. Zároveň se seznámí se sociologicky relevantními aspekty teorie řízení. Problematika formálních organizací a jejich vývoje bude objasněna v širším historickém kontextu, pozornost bude věnována otázkám restrukturalizace organizací v kontextu nástupu ekonomie sítí. V této souvislosti studenti získají rovněž základní přehled o kategorii tzv. sociálního kapitálu, seznámí se se sociologickými aspekty fenoménu důvěry a jeho významu pro fungování jak formálních organizací, tak sociálních sítí.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžný test + test závěrečný
|
Obsah
|
1. Historické aspekty vzniku formálních organizací
2. Modernita na přechodu od organizované modernity ke společnosti sítí
3. Pojetí byrokracie u Maxe Webera
4. Člověk v organizaci (human relations)
5. Omezená racionalita organizací
6. Organizace z pohledu hlavních paradigmat sociologie
7. Organizace a prostředí
8. Totální instituce
9. Analýza byrokratických dysfunkcí
10. Přístup ekonomie ke studiu organizací
11. Jak fungují sociální sítě
12. Sociální kapitál
13. Význam důvěry pro fungování organizací a sítí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Keller, J. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-7419-002-5.
-
Základní:
Znebejánek, F. Proměny racionalizace a byrokratizace. In: Šubrt, J., Pfeiferová, Š. (eds.). Sociální změna.. Praha: FHS UK, 2013. ISBN 978-80-87398-21-0.
-
Základní:
Keller, J. Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON, 2007. ISBN 978-80-8642-974-8.
-
Doporučená:
Morawski, W. Ekonomická sociologie. Problémy, teorie, empirie. Praha: SLON, 2007. ISBN 8086429431.
-
Doporučená:
Perrow, Ch. Komplex Organizations. New York: Randím House, 1986. ISBN 9781855214439.
-
Doporučená:
Clegg, S. R. Modern Organizations. London: Sage Publications, 1999. ISBN 9780395169773.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
25
|
Studium pramenů
|
14
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na test
|
30
|
Účast na výuce
|
6
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti by se měli naučit orientovat v komplexní problematice teorie povahy a fungování organizací. Dále by měli být schopni aplikovat získané poznatky při rozboru chodu konkrétní formální organizace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti by měli být schopni podat kvalifikovaný rozbor nedostatků byrokracie, ale zároveň odhalovat rozšířené obecné stereotypy o fungování správních a firemních institucí a organizací.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Písemná zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|