|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / BZUST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
BZUST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do sociologické teorie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
24
[HOD/SEM]
Cvičení
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s vybranými teoriemi klasické a současné sociologie. Předmět představuje sociologickou teorií nejen v její abstraktní formě, ale studentům je předkládána na základě konkrétních příkladů a životních zkušeností. Vznik sociologie a sociální teorie je představen v kulturním, sociálním, ekonomickém a historickém kontextu. Studující si osvojí základní sociologickou terminologii, získají přehled ve vývoji sociologického myšlení a budou se orientovat ve společenských podmínkách vedoucích k institucionalizaci sociologie jako samostatné vědecké disciplíny. Seznámí se s vybranými teoriemi hlavních představitelů klasické sociologie a sociologie 20. století a tyto dokáží aplikovat na současné společenské dění. Umí reflektovat sociální problémy související se sociální prací a využívat sociologické přístupy a teorie v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
A) Požadavky před zkouškou
Studujícíse na přednáškách a seminářích aktivně zapojují do výuky. Vedou odbornou diskusi k předkládaným sociologickým problémům. Vyjadřují své postoje a názory, které mají podloženy názory představitelů sociologického myšlení, se kterými se seznámili studiem odborné literatury v průběhu domácí přípravy na výuku.
Na seminářích pracují studující v malých sociálních skupinách. Mohou tak přímo v praxi reflektovat teoretické poznatky nabyté v průběhu přednášek. Každá skupina zpracovává aktuální sociologické téma, se kterým při následné prezentaci seznamuje ostatní členy seminární skupiny, kteří poskytují referujícím zpětnou vazbu a hodnocení. Požadavkem k připuštění ke zkoušce je skupinové zpracování zadaného sociologického okruhu v PowerPointu, jeho veřejná prezentace a přijatelné hodnocení v rozmezí používané klasifikační stupnice.
B) Zkouška
Zkouška proběhne ústní formou, která ověří osvojené teoretické poznatky a znalost sociologické terminologie, sociologických teorií a hlavních myšlenek vybraných představitelů sociologického myšlení.
|
Obsah
|
1. úvod do sociologie a teorie
2. Vznik a vývoj moderní společnosti
3. Zdroje sociologického myšlení
4. Klasická teorie - Karl Marx
5. Klasická teorie - Emile Durkheim
6. Klasická teorie - Max Weber
7. Klasická teorie - Georg Simmel
8. Strukturální funkcionalismus
9. Symbolický interakcionismus
10. Kritická teorie a Feminismus
11. Post-strukturální a postmoderní teorie
12. Teoretická syntéza
13. Kulturní sociologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HARRINGTON, A. Moderní sociální teorie: základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
Giddens, A. Sociologie. Praha, 2001. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Základní:
ŠUBRT, J., BALON, J. Soudobá sociologická teorie. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2457-7.
-
Doporučená:
&. Bauman, Z.: Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha 1996.
Giddens, A.: Sociologie. Praha 1999.
Keller, J.: Úvod do sociologie.Praha 1995.
Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie. Praha 2000.
Možný, I.: Sociologie rodiny. Praha 1999.
Velký sociologický slovník. Praha 1996.. &, &.
-
Doporučená:
KELLER, J. Dějiny klasické sociologie (zde uvedena další literatura), Praha, Slon , 2004. ISBN 978-80-86429-52-6.
-
Doporučená:
PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
-
Doporučená:
Berger, P., L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister a Principal, 2003. ISBN 978-80-7364-062-0.
-
Doporučená:
Balon, J. Sociologická teorie: příběh krize a fragmentace - projekt obnovy a rekonstrukce. Praha: SLON, 2007. ISBN 1803-6104.
-
Doporučená:
Balon, J. Sociologie v USA: historické kontextualizace. Praha: SLON, 2011. ISBN 978-80-7419-063-6.
-
Doporučená:
Skovajsa, M. Struktury významu: kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON, 2013. ISBN 978-80-7419-163-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
6
|
Studium sekundární literatury
|
12
|
Účast na výuce
|
36
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Studium pramenů
|
25
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají
- znalosti vybraných teoretických směrů a škol sociologie (klasické i současné)
- znalosti o vývoji a institucionalizaci sociologie
- znalosti o vývoji a transformaci tradiční a moderní společnosti
- znalosti o místa jedince v sociálním prostoru a procesech, které řídí jeho/její jednání
- teoretický rámec o struktuře společnosti a o místa jedince v té struktuře
- znalosti o společenských procesech, které formují život jedince i skupin
- interpretační rámec (či rámce) vybraných teoretických směrů, škol a paradigmat
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu studenti umí:
- identifikovat aktuální společenské fenomény a problémy
- interpretovat aktuální společenské fenomény a problémy
- pomocí získaných interpretačních rámců kriticky reflektovat jevy a procesy ve svém okolí
- klást relevantní otázky o aktuálních společenských procesech
- kriticky pracovat s informacemi
- propojit teoretické znalosti s konkrétními událostmi a zkušenostmi každodenního života
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
|
|
|
|