|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / BZMEV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
BZMEV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do metodologie spol. výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do metodologie společenskovědního výzkumu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy vědeckého a sociologického myšlení, s logikou sociologického výzkumu a jeho specifiky. Důraz bude kladen na porozumění elementárním rozdílům mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem, roli vědce a výzkumníka a epistemologickým problémům, s nimiž se posluchači budou setkávat jak během studií a při psaní bakalářských prací, tak ve své pozdější praxi. Předmět je přípravou pro další prohlubování metodologického uvažování v úžeji zaměřených kurzech kvantitativních a kvalitativních metod.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou odevzdávat tři krátké kritické reflexe průběžně zadávaných textů, které budou hodnoceny v rozmezí 0-10 bodů. K přistoupení ke zkoušce bude nutno získat alespoň 20 bodů.
Písemná zkouška bude klást důraz jednak na základní pojmy a teoretické znalosti, jednak na aplikaci těchto znalostí na konkrétní výzkumné problémy.
|
Obsah
|
1. Metodologie v kontextu filosofie vědy a epistemologie
2. Sociologie vědy, předpoklady vědeckého zkoumání a fungování vědy
3. Základní pojmy, teorie - paradigma, indukce a dedukce, verifikace, falsifikace, kumulativnost vědeckých poznatků
4. Problém zkoumajícího subjektu a zkoumaného objektu, reflexivita výzkumníka
5. Pozitivismus a rozumějící sociologie Maxe Webera
6. Fenomenologická sociologie (A. Schütz), etnometodologie (H. Garfinkel), konstruktivismus
7. Základní charakteristiky kvantitativního výzkumu
8. Základní charakteristiky kvalitativního výzkumu
9. Reflexe možností a limitů výzkumných strategií, spolupráce kvantitativních a kvalitativních přístupů v porozumění sociální realitě, P. F. Lazarsfeld
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
-
Doporučená:
HUBÍK, S. Hypotéza. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-842-1.
-
Doporučená:
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 9788073670405.
-
Doporučená:
HENDL, J. Kvantitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Doporučená:
POPPER, K., R. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
WEBER, M. Metodologie, sociologie a politika. Praha : OIKOYMENH, 1998. ISBN 9788086005485.
-
Doporučená:
FEYERABEND, P., K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. ISBN 9788072990474.
-
Doporučená:
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, 1999. ISBN 9788085834604.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
24
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
16
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student dokáže samostatně zpracovat zadaný úkol a je schopen porozumět odbornému textu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají základní znalosti z oblasti epistemologie a metodologie vědy, budou znát základní principy aplikace kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie ve společenských vědách a budou také schopni posoudit vhodnost té které výzkumné strategie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student bude schopen uvažovat o výzkumných strategiích v kontextu témat týkajících se oboru jeho studia, klást si výzkumné otázky a dívat se na výzkumné problémy z hlediska metodologického. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Bodové hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
G5 - Kritické myšlení |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|