|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAS / BPMET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAS
/
BPMET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie kvantitativního výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
55 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAS/BPAND
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s kvantitativním výzkumem, respektive se základními metodami tvorby výzkumného designu tak, aby byli schopni zvládnout celý výzkumný proces a získali i praktickou zkušenost tím, že připraví kvalitní projekt, v omezené míře samostatně provedou sběr dat, tato data zpracují, analyzují a interpretují. V části aplikační (cvičení) budou studenti seznámeni se základy statistické analýzy dat v programu Statistical Package for the Social Sciences (IBM SPSS). Naučí se v prostředí IBM SPSS pracovat se statistickými soubory a jednotlivými typy proměnných. Osvojí si dovednosti univariační a základy bivariační analýzy, především pak popisné statistiky, základů pravděpodobnosti, induktivních statistických metod a testování statistických hypotéz kategorických dat. Nabyté teoretické i analytické znalosti budou studenti aplikovat na realizaci vlastního výzkumného šetření, které bude v souladu s tématem jejich bakalářské práce.
|
Požadavky na studenta
|
A: podmínky nutné pro přistoupení ke zkoušce: 1. Pravidelná povinná účast na cvičeních. 2. Vyhotovení všech dílčích úkolů zadaných v rámci přednášek i cvičení. 3. Úspěšné zakončení přednáškové části předmětu prezentací metodologie tvorby kvantitativního výzkumu, jehož splnění je podmínkou pro možnost vykonání zkoušky.
B: zkouška: projekt výzkumu: Studující může úspěšně zakončit tento předmět zkouškou, pokud v termínech stanovených vyučujícími odprezentuje metodologii tvorby kvantitativního výzkumu k přednáškové části předmětu, a v daném termínu odevzdá zpracovaný projekt výzkumu k části cvičení. Projekt je postaven na vlastním výzkumném nástroji studujícího (na dotazníku), s nímž studující samostatně provede sběr dat, a na základě analýzy získaných dat vypracuje výzkumnou zprávu dle požadavků upřesněných v rámci výuky - v části cvičení. Hodnocení zkoušky bude na škále A až F dle obdržených bodových hodnocení jednotlivých částí projektu.
|
Obsah
|
A: přednášky: 1. Specifika kvantitativního výzkumu a logika výzkumnického myšlení, základy obecné metodologie. 2. Metody a techniky kvantitativního výzkumu pozorování, interview, dotazníkové šetření, obsahová analýza. Experiment. 3. Formulace výzkumných otázek, kvantitativní uchopování konkrétních problémů, konceptualizace. 4. Hledání souvislostí mezi proměnnými, typy korelací, tvorba hypotéz. 5. Operacionalizace, její smyl a cíl, příklady rozdílně operacionalizovaných proměnných, standardizované operacionalizace. Pracovní hypotézy. 6. Základní a výběrový soubor, cílová populace, opora výběru. Typy výběrových technik pravděpodobnostní a záměrné. Reprezentativita výběrového souboru. 7. Tvorba dotazníku, formulace a pořadí otázek, základní vlastnosti znaků. Ukázky odlišností v odpovědích při různých formulacích otázky. Kritická reflexe dotazníků. Předvýzkum a pilotáž. 8. Tvorba škály komparativní a nekomparativní škálování. 9. Validita a reliabilita výzkumu, reflexe limitů výzkumu.
B: cvičení: 1. Data pro statistickou analýzu: hromadná data, proměnné a její typy, měřící škály. 2. Software pro analýzu dat: okna programu IBM SPSS, datová matice, definice jednotlivých proměnných, práce se soubory. 3. Převod dotazníku do IBM SPSS: základní typy otázek a odpovědí, práce s chybějícími údaji, tvorba podkladu pro datovou matici dle dotazníkové předlohy, plnění datové matice. 4. Úprava dat před analýzou: kontrola datové matice a proces čištění dat, úprava dat před analýzou. 5. Transformace proměnných: slučování kategorií jedné pproměnné, reorientace hodnotících škál, vytvoření nové proměnné. 6. Jednorozměrná analýza kategorizovaných dat: frekvenční tabulky a grafy, jejich editace a export. 7. Jednorozměrná analýza nekategorizovaných dat: míry centrální tendence, míry variability, další charakteristiky variability, grafy pro nekategorizovaná data. 8. Statistická inference a testování hypotéz: intervalové odhady, testy statistických hypotéz. 9. Dvourozměrná analýza kategorizovaných dat a test nezávislosti: základy dvourozměrné analýzy dat, kontingenční tabulka, Pearsonův chí-kvadrát test nezávislosti - jejich podstata a způsob výpočtu. 10. Mnohonásobné odpovědi: způsoby jejich analýzy a znázornění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Řezanková, H. Analýza dat z dotazníkových šetření.. Praha: Professional Publishing, 2011. ISBN 9788074310621.
-
Základní:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7.
-
Základní:
Budíková, M. a kol. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3243-5.
-
Základní:
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Základní:
Vondroušová, K. Statistická analýza dat pro kvantitativní výzkum, 2. díl. Ostrava: Ostravská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7599-168-3.
-
Doporučená:
De Vaus, D. Analysing Social Science Data.. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 9780761959373.
-
Doporučená:
IBM SPSS Statistics Base 25. Praha: ACREA, 2018.
-
Doporučená:
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
-
Doporučená:
Pecáková, I. a kol. Pořizování a vyhodnocování dat ve výzkumech veřejného mínění. Praha: Oeconomica, 2004. ISBN 80-245-0753-6.
-
Doporučená:
Jahoda, M., Lazarsfeld, P. F., Zeisel, H. Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných. Brno, Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-2106-226-9.
-
Doporučená:
ŘEHÁK, J., BROM, O. SPSS - praktická analýza dat. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4609-5.
-
Doporučená:
Griffith, A. . SPSS for Dummies. New Jersey: John Willey& Sons, Inc., 2010. ISBN 978-1-119-56083-8.
-
Doporučená:
Pallant, J. SPSS Survival Manual. Berkshire: open University Press, 2010. ISBN 9780335249497.
-
Doporučená:
Rabušic, L., Soukup, P., Mareš, P. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9248-8.
-
Doporučená:
BABBIE, E.R. The Practice of Social Research. 12 edition. Belemont: Wadsworth Publishing, 2009. ISBN 9780495598411.
-
Doporučená:
SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 512-536. 2016. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
Noelleová, E. Výzkum veřejného mínění. Praha: Svoboda, 1969. ISBN cnb000448374.
-
Doporučená:
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
-
Doporučená:
Surynek, A,, Komárková, R., Kašparová, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management press, 2001. ISBN 9788072610389.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
36
|
Semestrální práce
|
10
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
10
|
Samostudium
|
13
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
19
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studující získají znalosti potřebné k přípravě kvantitativního výzkumu, budou umět formulovat hypotézy a operacionalizovat proměnné, stejně jako vytvořit validní výzkumný nástroj a vybrat reprezentativní vzorek populace. Odborné znalosti jim umožní reflektovat a interpretovat jak jejich vlastní výzkum, tak všechny výzkumy, s nimiž se běžně setkávají. Po absolvování kurzu bude student schopen také kriticky zhodnotit a správně použít základní statistické metody jednorozměrné a dvourozměrné analýzy. Bude schopen použít vhodnou metodu kvantitativní analýzy na konkrétní zadání či výzkumný soubor, osvojí si pravidla jejich vhodného použití a postupy počítačového zpracování v prostředí systému IBM SPSS Statistics. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
1. Schopnost abstraktního myšlení, analýzy a syntézy.
2. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích.
3. Dovednosti při využití počítačových a komunikačních technologií.
4. Schopnost zabývat se výzkumem na potřebné úrovni.
5. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informace z různých zdrojů.
6. Schopnost nezávislé práce.
7. Schopnost prezentace výsledků výzkumu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
Bodové hodnocení |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C3 - Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
C6 - Počítačová animace |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Prezentace (statická projekce) |
Projektová výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|