|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / 7SZK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
7SZK2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
St.záv. zk.2 - Metody SP a jejich t. ref
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Státní závěrečná zkouška 2 Metody sociální práce a jejich teoretická reflexe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metody sociální práce a jejich teoretická reflexe. Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit schopnost studenta/studentky reflektovat teoretické diskurzy sociální práce a jejich vliv na vývoj metod sociální práce. Student/ka prokáže schopnost používat metody sociální práce při řešení různých sociálních problémů a při řešení sociálních situací jednotlivců, rodin a skupin a současně reflektovat jejich širší teoretický kontext a možné souvislosti. Student/ka dále prokáže orientaci ve významných tradicích teoretického sebe-pojetí sociální práce a v podmínkách rozvoje sociální práce jako vědy.
|
Požadavky na studenta
|
1. Výběr otázky/otázek studujícím, příprava odpovědí na otázku, prezentace přípravy odpovědí na otázku.
2. Studující prokazuje znalosti a dovednosti vymezené aktuálními státnicovými okruhy.
3. Povinností studenta je znát základní literaturu k tématům.
|
Obsah
|
Povinností studenta je znát základní literaturu k tématům.
Okruhy k této části státní závěrečné zkoušky zahrnují témata z absolvovaných předmětů :
Teoretické sebepojetí sociální práce
1. Proč je důležitý vztah teorie-praxe pro odbornou praxi sociální práce? - student by měl být schopen analyzovat sociální práci v podmínkách vztahu mezi myšlením a konáním, a ukázat dopad teorie na praxi. 2. Jaký druh profese je sociální práce? - student by měl být schopen použít kritéria profese v charakterizování sociální práce jako profese 3. Jak jsou v sociální práci spojeny akademické dovednosti s dovednostmi profesionálními? - student by měl být schopen pojmenovat teoretické (akademické) dovednosti a ukázat jejich vlivy na praxi sociální práci v komplexnosti moderního sociálního prostředí. 4. Proč je důležité rozvíjet srovnávací sociální práci a jak to dělat? - student by měl být schopen rozpoznat výhody srovnávacího výzkumu pro rozvoj sociální práce jako profese a vědního oboru, zacházet s výzkumnými metodami komparativního výzkumu. 5. Proč by se měla sociální práce rozvíjet jako věda? - student by měl být schopen identifikovat výhody pojetí sociální práce jako vědy ve vztahu k profesionální identitě a postavení sociální práce v moderní společnosti
Teoretická reflexe metod sociální práce v kontextu modernizace
6. Znaky postindustriální moderny v dílech Becka, Baumana, Kellera. 7. Znaky postindustriální moderny relevantní pro sociální práci. 8. Reflexe proměn společnosti v postindustriální moderně v teoretickém zahraničním diskurzu sociální práce. 9. Reflexe proměn společnosti v postindustriální moderně v českém teoretickém diskurzu sociální práce.
Pokročilé metody sociální práce s rodinou
10. Teoretická východiska sociální práce s rodinou - systémová teorie, strukturální přístup, škola z Palo Alto, přístup V. Satirové, systemický a narativní přístup, využití metafor a projektivních technik v sociální práci s rodinou. 11. Systemický přístup a jeho využití v sociální práci s rodinou - hlavní teoretická východiska, představitelé, systemické pojetí problému, dilema pomoci a kontroly při práci s rodinou, typy otázek v systemice, závěrečné intervence (návrhy jednání a komentáře).
Pokročilé metody sociální práce se skupinami
12. Historický vývoj sociální práce se skupinami. Vymezení sociální práce se skupinami, skupinové práce a skupinové terapie. 13. Pracovní fáze sociální práce se skupinami. Etapizace skupin. Vybrané metody sociální práce se skupinami.
Komunitní práce jako metoda inkluze
14. Komunitní práce, její vymezení, teoretická východiska, historický vývoj, modely komunitní práce. Koncept zplnomocnění a participace v komunitní práci. 15. Komunitní rozvoj jako metoda komunitní práce. Koncept mobilizované komunity. Fáze komunitního rozvoje, linie rozvoje a mobilizační cykly.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SÝKOROVÁ, D., NYTRA, G., TICHÁ, I. Bydlení v kontextu chudoby a stáří. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-493-1.
-
Základní:
Špiláčková, M. Česká sociální práce v letech 1968-1989. Rozvedeno na příkladu Ostravy. FSS OU, Ostrava, 2016. ISBN 978-80-7464-838-0.
-
Základní:
Články v časopisu Sociální práce/Sociálna práca v letech 2012-2017. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Články v časopisu Sociální práce/Sociálna práca v letech 2013-2018. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Littlechild, B. & Erath, P. & Keller, J. (eds.). De- and Reconstruction in European Social Work. Materials for comparative social work science and intercultural/international social work. ISI, 2005. ISBN 80-7326-072-7.
-
Základní:
Göppner, H.-J. & Hämäläinen, J. Debatte um Sozialarbeitswissenschaft. Auf der Suche nach Elementen für eine Programmatik. Vol. 3, ISIS, 2004. ISBN 3-7841-1488-1.
-
Základní:
CHYTIL O. Důledky modernizace pro sociální práci. (Habilitační práce).. Bratislava: Vysoká škola zdravotnictva a socialnej práce sv. Alžběty, 2006. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
CHYTIL O. Důsledky modernizace pro sociální práci.. Sociální práce/Sociálna práca 4/2007, 2007. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Keller, J. Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-490-0.
-
Základní:
KODYMOVÁ, P. Historie české sociální práce v letech 1918-1948. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024622569.
-
Základní:
Janebová, R. K čemu je sociálním pracovníkům teorie aneb postmoderní feministická perspektiva o krizi poznání. 2005. ISBN 80-86771-10-5.
-
Základní:
Satirová, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 2006. ISBN 80-7252-150-0.
-
Základní:
Janebová, R. Komparace postmodernistické perspektivy v sociální práci a "principů uvážlivé pomoci" Van der Laana s ohledem na proces "posouzení" životní situace klientky/ta.. 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
-
Základní:
Hartl, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1995. ISBN 80-85850-45-1.
-
Základní:
SCHURINGA, L. Komunitní práce a inkluze Romů. Ostrava: Radovan Goj, 2007.
-
Základní:
PAYNE, M. Modern Social Work Theory. Macmillan Press, 2005. ISBN 9780190615246.
-
Základní:
CHYTIL., O., KOWALIKOVÁ, I. Může být česká a slovenská sociální práce nástrojem podpory sociální změny?. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
JANEBOVÁ, R. MUSIL, L. Mýty o roli sociálních pracovníků a pracovnic. s.50-61. Sociální práce/Sociálna práca 1/2007. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Keller, J. Nejistota a důvěra, aneb, K čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-7419-002-5.
-
Základní:
Keller, J. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: SLON, 2011. ISBN 978-80-7419-059-9.
-
Základní:
Gojová, A., Gojová, V., Špiláčková, M. (eds.). O způsobech zvládání chudoby z perspektivy rodin - podněty pro sociální práci. Ostrava:Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-492-4.
-
Základní:
LAAN, G. Otázky legitimace sociální práce. Boskovice: Albert, 1998. ISBN 80-85834-41-3.
-
Základní:
Laan, G. Otázky legitimace sociální práce 1. vyd. Boskovice: Albert, 1998. ISBN 80-85834-41-3.
-
Základní:
Kuzníková, I. Pokročilé metody sociální práce se skupinami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-471-9.
-
Základní:
Berg, I.K. Posílení rodiny. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0500-5.
-
Základní:
Kappl, M. Postmodernismus v sociální práci.. 2005. ISBN 80-86771-10-5.
-
Základní:
Navrátil, P., Navrátilová, J. Postmodernita jako prostor pro existenciálně citlivou sociální práci.. Sociálna práca, str. 124-135, 2008. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
KELLER, J. Posvícení bezdomovců: Úvod do sociologie domova. Praha: SLON, 2013. ISBN 978-80-7419-155-8.
-
Základní:
Lorenz, W. Reconstruction Presesses in Europe: Social Work Theories and Methods In Littlechild, B. Erath, P. Keller, J. De- and Reconstruction in European Social Work. Stassfurt: BK-Verlag, 2005. ISBN 80-7326-072-7.
-
Základní:
BECK, U. Riziková společnost. Praha : SLON, 2004. ISBN 8086429326.
-
Základní:
Gjuričová, Š., Kubička, J. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2003. ISBN 978-80-247-2390-7.
-
Základní:
GÖPPNER, H. J., HÄMÄLÄINEN, J. Rozprava o vede o sociálnej práci.. Bratislava: VŠ ZaSp Sv. Alžbety, 2008. ISBN 978-80-89271-33-7.
-
Základní:
Musil, L. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu sociální práce?. s.60-79. Sociální práce/Sociálna práca, 2/2008, 2008. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Kirk, S. A. & Reid, W. J. Science and Social Work. A Critical Appraisal. Columbia University Press, 2002. ISBN 9780231529235.
-
Základní:
Seminární práce do kurzu Teoretická reflexe metod sociální práce v kontextu modernizace.
-
Základní:
Seminární práce do kurzu Teoretická reflexe metod sociální práce v kontextu modernizace.
-
Základní:
KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén, 2001. ISBN 9788072623471.
-
Základní:
Erath, P. & Littlechild, B. & Vornanen, R. (eds.). Social Work in Europe - Descriptions, Analysis and Theories. Materials for comparative social work science and intercultural/international social work. ISIS, 2004. ISBN 80-7326-027-1.
-
Základní:
Turner,F. (ed.). Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 1996. ISBN 9781439135983.
-
Základní:
TURNER, Francis J. Social Work Treatment: interlocking theoretical approaches 5 th ed.. ISBN 9781439135983.
-
Základní:
Zastrow, Ch. Social work with groups. USA: Pacific Grove, 2001. ISBN 9781462530595.
-
Základní:
Keller, J. Sociologie středních vrstev. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-109-1.
-
Základní:
SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Praha: Cesta, 2006. ISBN 9788072950133.
-
Základní:
Bauman, Z. Tekutá modernita. Praha: MF, 2002. ISBN 978-80-262-1602-5.
-
Základní:
Lorenz, W. Teorie a metody soc. práce v Evropě - profesní profil sociálních pracovníků.. Sociálna práca, 2007. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Gojová, A. Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: ZSF OU, 2006. ISBN 80-7368-154-4.
-
Základní:
Yalom, I. D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-1848-7.
-
Základní:
Keller, J. Teorie modernizace. Praha, 2007. ISBN 978-80-8642-966-3.
-
Základní:
Zaostrow, Ch. H. The Practice of Social Work: Applications of Generalist and Advanced Content. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning, 2003. ISBN 9780534600303.
-
Základní:
Keller, J. Tři sociální světy. Praha : Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-031-5.
-
Základní:
Úlehla,I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
-
Základní:
Nedělníková, D. Úvod do sociální práce se skupinou. Ostrava: Kofoedova škola, 2004. ISBN 80-239-4030-9.
-
Základní:
Kappl, M. Vývojové modely sociální práce a jejich metafory. Hradec Králové, Gaudeamus, str. 44-58, 2008. ISBN 978-80-7041-419-4.
-
Základní:
SHAZER, S., DOLAN, Y. Zázračná otázka.. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788026206804.
-
Doporučená:
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Mít život ve svých rukou. Praha: Český západ o.p.s., FHS Univerzity Karlovy v Praze, 2013. ISBN 978-80-87398-32-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
20
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- schopnost reflexe teoretických diskurzů sociální práce a jejich vlivu na vývoj metod sociální práce - schopnost používat metody sociální práce při řešení různých sociálních problémů a při řešení sociálních situací jednotlivců, rodin a skupin a současně schopnost reflektovat jejich širší teoretický kontext a možné souvislosti - orientace ve významných tradicích teoretického sebe-pojetí sociální práce a v podmínkách rozvoje sociální práce jako vědy
Získání způsobilosti k výkonu povolání - sociální pracovník/pracovnice
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|