|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / 2PPX2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
2PPX2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Průběžná praxe 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
104
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSP/2PPX2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poznat běžnou praxi sociálních pracovníků. Odborná praxe je realizována průběžnou formou ve volitelné
organizaci (státní či nestátní) poskytující sociální služby. Mezi dílčí cíle odborné praxe náleží: (1) rozvíjet schopnost porozumění životní situaci a potřebám klientů; (2) rozvíjet dovednosti potřebné pro navazování, udržování a ukončování spolupráce s klienty; (3) rozvíjet citlivost pro etická dilemata sociální práce; (4) osvojit si zásady povinné mlčenlivosti a ochrany osobních údajů; (5) osvojit si dovednosti ve vedení spisové dokumentace; (6) rozvíjet schopnosti kooperace na pracovišti. Odborná praxe je reflektována prostřednictvím Semináře k odborné praxi 2 (KAM/2KAZ2) a probíhá paralelně s ním. Odbornou praxi lze vykonat v České republice i v zahraničí.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na odborné praxi.
Předložení portfolia odborné praxe: plán učení, písemná reflexe naplňování cílů učení dle Průvodce odbornym praktickym
vzdělávání v sociální práci, Potvrzení o absolvování odborné praxe se zpětnou vazbou mentora.
Studium povinné literatury.
|
Obsah
|
1. Dojednání plánu učení mezi studentem a mentorem dle zadání v Průvodci odbornym
praktickym vzděláváním v sociální práci: pro studující. Vymezení role a činností praktikanta v organizaci, stanovení časového
harmonogramu vykonu odborné praxe.
2. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
3. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
4. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
5. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
6. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
7. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
8. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
9. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
10. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
11. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
12. Naplňování plánu učení. Průběžná reflexe plnění plánu učení.
13. Evaluace odborné praxe v organizaci (součástí je zhodnocení práce studenta na praxi mentorem a doporučení pro studenta ze strany mentora). Zpracování potvrzení o absolvování odborné praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kaniová, I., Recmanová, A., Vaňharová, A. a kol. Praxe krok za krokem: Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019.
Web odborného praktického vzdělávání: www.fss.osu.cz/praxe
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Etický kodex sociálních pracovníků České republiky..
-
Základní:
Navrátil, P., Musil, L. Posouzení životní situace klienta - jak na to!. Sociální práce / Sociálna práca, č. 1, s. 117-121., 2007. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Navrátil, P. Posouzení životní situace: úvod do problematiky.. Sociální práce / Sociálna práca, č. 1, s. 72-86., 2007. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
Zákon č. 101/2000. Sb., o ochraně osobních údajů.. ISBN 978-80-7488-241-8.
-
Základní:
zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. ISBN 978-80-7552-246-7.
-
Základní:
Rogers, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0597-5.
-
Doporučená:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
-
Doporučená:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Doporučená:
Jůn, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
-
Doporučená:
Bjelončíková, M. a kol. Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava: Fakulta sociálních studií, Ostravská univerzita,, 2016. ISBN 978-80-7464-851-9.
-
Doporučená:
Musil, L. Ráda bych Vám pomohla, ale: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
-
Doporučená:
Kopřiva, P. Respektovat a být respektován. 3. vyd.. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Doporučená:
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Doporučená:
Špiláčková, M., Nedomová, E. Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0726-9.
-
Doporučená:
Úlehla, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha : SLON, 2009. ISBN 80-86429-36-9.
-
Doporučená:
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu.
-
Doporučená:
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
104
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
40
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na odbornou praxi
|
6
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student umí samostatně vyhledávat informace.
Student ovládá základy počítačové gramotnosti.
Student se orientuje v systému sociálních služeb a v regionální síti sociálních služeb.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalosti o činnostech sociálních pracovníků v organizacích sociálních služeb (státních i nestátních) - schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích, ověření si teoretických východisek sociální práce - schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informace z různých zdrojů - utváření základních profesních dovedností: schopnost komunikace na pracovišti s kolegy a klienty; schopnost porozumění klientům a jejich problémům a životním podmínkám; schopnost aplikovat metody a techniky sociální práce, rozvoj profesionální identity studujících - přijímat sociální rozlišnost a multikulturnost - osvojení si obecně pracovních dovedností v kontextu pracoviště - schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích - schopnost nezávislé práce - rozvoj kritického myšlení a analytických kompetencí v kontextu pracoviště
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
IIA5 - Portfolio |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D3 - Nácvik a vytváření dovedností technických a pracovních |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
C4 - Instruktáž |
F3 - Studijní praxe |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|