|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / 1VYPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
1VYPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané přístupy a metody v soc. práci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Vybrané přístupy a metody v sociální práci
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 4
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAM/1SPSR
a KAM/1SOPK
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými přístupy a metodami v sociální práci- Přístup zaměřený na klienta, Krizová intervence, Case management. Zaměřuje se na získání základních teoretických znalostí o těchto konceptech, dovedností z nich plynoucích a především jejich využití v praxi sociální práce. Součástí je také příprava a realizace workshopu s odborníky z praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost povinné literatury Aktivní účast na cvičeních Povinná účast na cvičeních (povolená 1 omluvená, doložená absence) Průběžné plnění zadaných úkolů Příprava workshopu s vybraným odborníkem z praxe - zpracování úkolů dle termínů zadaných vyučujícím na počátku semestru Zápočtový test - nutná 70% úspěšnost
|
Obsah
|
1. Přístup zaměřený na klienta-teoretická východiska konceptu, obhájci a kritikové, základní pojmy, vysvětlení podmínek přípravy a realizace závěrečného workshopu, vytipování vhodných odborníků z praxe. 2. Základní a dostačující podmínky práce s klientem - empatie, kongruence, bezpodmínečné pozitivní přijetí, nácvik technik empatické naslouchání, empatické odpovědi. 3. Proces vývoje self, sebeaktualizační tendence, příklady z praxe, průběžná kontrola přípravy workshopu. 4. Encounterové skupiny-sebezkušenost v encounterové skupině, reflexe vlastní kongruence a schopnosti empatie. 5. Krizová intervence-druhy psychosociálních krizí, metoda krizové intervence. 6. Druhy krizové intervence a formy krizových služeb, průběžná kontrola úkolů k přípravě workshopu. 7. Základní postupy v přímé a telefonické krizové intervenci, práce s emocemi, osobní prožitek práce krizového interventa v rámci modelové situace. 8. Posouzení vlastních zdrojů, motivů, obav a bariér pro práci krizového interventa. 9. Case management-historie, důvody vzniku, cílové skupiny, modely case managementu, výhody. 10. Zásady a úkoly case managementu-intervence zaměřené na klienta, úkoly k jednotlivým zásadám. 11. Úkoly case managementu-intervence zaměřené na prostředí, multidisciplinární tým a jeho řízení, příklady služeb v ČR, modelové situace k jednotlivým úkolům metody case management,závěrečná kontrola úkolů k přípravě workshopu. 12. Workshop s odborníky z praxe. 13. Závěrečné shrnutí, reflexe získaných poznatků, evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie: přístup zaměřený na člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4055-3.
-
Základní:
NEPUSTIL, P., SZOTÁKOVÁ, M. Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti. Úřad vlády ČR, 2013. ISBN 978-80-7440-076-6.
-
Základní:
KANIOVÁ, I. Case management v oblasti péče o duševně nemocné.. Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Základní:
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0212-7.
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
-
Základní:
NEPUSTIL, Pavel. Případové vedení / case management ve světle postmoderního kolaborativního přístupu. Sociální práce. roč. 11, č. 1, s. 74-80, 2011. ISBN 1213-6204.
-
Základní:
BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
-
Základní:
HAASOVÁ, Kateřina. Úvod do case managementu. In Janoušková, Klára a Dana Nedělníková (eds). Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků.. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta - KSP, s. 305-327., 2008. ISBN 978-80-7368-504-1.
-
Základní:
MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0211-0.
-
Základní:
ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí. Vyd. 1. Přeložil Jiří Krejčí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
-
Doporučená:
ROGERS, Carl Ransom. Ako byť sám sebou. Bratislava: IRIS, 1995. ISBN 80-88778-02-6.
-
Doporučená:
STUCHLÍK, Jan. Asertivní komunitní léčba a case management. Fokus Books & Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2002. ISBN 978-80-7387-253-3.
-
Doporučená:
POWELL, Suzanne K. Case management: a practical guide to success in managed care. 2nd ed. Philadelphia: J. B. Lippincott, 2000. ISBN 0-7817-1883-X.
-
Doporučená:
ROTHMAN, Jack a Jon Simon SAGER. Case management: integrating individual and community practice. 2nd ed. Boston: Allyn and Bacon, 1998. ISBN 0-205-26568-5.
-
Doporučená:
MLČÁK, Zdeněk. Emergentní psychologie a krizová intervence. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-950-6.
-
Doporučená:
PREKOP, Jirina. Empatie: vcítění v každodenním životě. Vyd. 1. Přeložil Daniela Vrbová. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0672-5.
-
Doporučená:
SUMMERS, Nancy. Fundamentals of case management practice: skills for the human services. 4th ed. Australia: Brooks/Cole Cengage Learning, 2012. ISBN 978-0-8400-3370-3.
-
Doporučená:
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
-
Doporučená:
BROWN, Laurene Krasny a Marc Tolon BROWN. Když Dinosaurům někdo umře: malá knížka o velkých starostech pro malé i velké. 1. vyd. V Praze: Cesta domů, 2010. ISBN 978-80-904516-0-5.
-
Doporučená:
MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
Doporučená:
KAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
Doporučená:
TOLAN, J. Na osobu zaměřený přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-146-8.
-
Doporučená:
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří Královec. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.
-
Doporučená:
ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person. London: Constable & Robinson Limited, 2004. ISBN 9781845290573.
-
Doporučená:
YALOM, Irvin D. Pohled do slunce: o překonávání strachu ze smrti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-376-5.
-
Doporučená:
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3736-2.
-
Doporučená:
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel Balcar. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.
-
Doporučená:
BREČKA, Tibor A. Psychologie katastrof: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-330-1.
-
Doporučená:
ŠIFFELOVÁ, Daniela. Rogersovská psychoterapie pro 21. století: vybraná témata z historie a současnosti.. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2938-1.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, Jan a Petra REZKOVÁ. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Vyd. 2., přeprac., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-561-X.
-
Doporučená:
VOURLEKIS, Betsy S a Roberta R GREENE. Social work case management. New York: Aldine [a], 1992. ISBN 0-202-36076-8.
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka: [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
Doporučená:
Základní východiska zavedení koordinované rehabilitace zdravotně postižených v ČR.. Vyd. 1. Praha: MPSV, 2012. ISBN 978-80-7421-052-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
3
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Zpracování podkladů na výuku
|
6
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
6
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Poznání a porozumění předmětu studia porozumění profesi 2. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů 3. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích 4. Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích 5. Schopnost aplikovat komunikační dovednosti při jednání s klientem 6. Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy 7. Schopnost jednat na základě etických zásad 8. Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích 9. Přijímat sociální rozlišnost 10. Trvat na splnění zadaných úkolů
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|