|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAM / 1SPSJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAM
/
1SPSJ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce s jednotlivcem
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAM/1METJ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAM/1TESO nebo KAM/1TESP nebo KAM/3RTES
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAM/1METR, KAM/1SPSR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta/studentku s vybranými koncepty individuální sociální práce a koncentruje se na získání dovedností využitelných při práci s individuálním klientem. Cílem praktických cvičení je modelování práce s jednotlivcem a její reflexe.
|
Požadavky na studenta
|
A) Požadavky potřebné pro přistoupení ke zkoušce: 1. Aktivní účast na cvičeních - nácvik rolí. Omluvená absence na jednom cvičení.
2. Znalost povinné literatury.
3. Vypracování seminární práce na téma modelový příklad sociální práce s jednotlivcem dle propozic a do data určeného vyučujícím a jeho prezentace.
B) Zakončení předmětu ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Vymezení sociální práce s jednotlivcem, její historický vývoj a současné pojetí. 2. Změna paradigmatu individuální sociální práce. 3. Na klienta orientovaný přístup a jeho využití v sociální práci s jednotlivcem: - klíčová východiska 4. Na klienta orientovaný přístup a jeho využití v sociální práci s jednotlivcem: - empatie, akceptace, autenticita - nácvik- evaluace přístupu orientovaného na klienta 5. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- pomoc a kontrola, princip držitele problému 6. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- pomoc a kontrola, princip držitele problému - nácvik 7. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - otevření, dojednávání 8. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - otevření, dojednávání - nácvik 9. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - průběh, ukončení 10. Práce s klientem v rámci systemického přístupu dle Úlehly:- etapy práce s klientem - průběh, ukončení - nácvik- evaluace systemického přístupu 11. Práce s klientem v rámci úkolově orientovaného přístupu: - stěžejní principy úkolově orientovaného přístupu 12. Práce s klientem v rámci úkolově orientovaného přístupu: - etapy práce s klientem - počáteční fáze, střední fáze, fáze ukončení a zhodnocení- evaluace úkolově orientovaného přístupu 13. Práce s kazuistikami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Špiláčková, M. Česká sociální práce v letech 1968-1989. Rozvedeno na příkladu Ostravy. FSS OU, Ostrava, 2016. ISBN 978-80-7464-838-0.
-
Základní:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-429-X.
-
Základní:
Řezníček, I. Metody sociální práce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. ISBN 80-85850-00-1., 1994. ISBN 9788085850000.
-
Základní:
Špiláčková, M., Nedomová, E. Metody sociální práce s jednotlivcem. Studijní opora.. Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-434-4.
-
Základní:
TOLAN, J. Na osobu zaměřený přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-146-8.
-
Základní:
HAVRÁNKOVÁ, O. Případová práce. In Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
-
Základní:
NAVRÁTIL, P. Přístup orientovaný na úkoly. In Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, s. 231-237, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
-
Základní:
MAHROVÁ,G.,VENGLÁŘOVÁ,M.A KOL. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2138-5.
-
Základní:
Špiláčková, M., Nedomová, E. Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0726-9.
-
Základní:
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: SLON, 2009. ISBN 80-86429-36-9.
-
Základní:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
-
Doporučená:
ROWE, W. Client-Centered Theory: A Person-Centered Approach. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed.,s. 69-93, 1996. ISBN 9780190239596.
-
Doporučená:
PIPPIN, J.A. Developing Casework Skills. Newbury Park, California: Sage, 1990. ISBN 0-8039-1503-9.
-
Doporučená:
EDWARDS, R.L. (ed.). Encyclopedia of Social Work. Washington, DC:NASW Press, 2001. ISBN 9780195306613.
-
Doporučená:
TOLSON, E. R., REID, W. J., GARVIN, CH. D. Generalist Practice. A Task-Centered Approach. New York:Columbia University Press, 2003. ISBN 9780231121835.
-
Doporučená:
KAPPL, M. Metody sociální práce s jednotlivcem. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-846-X.
-
Doporučená:
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha:Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 978-80-85850-10-9.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, P., MUSIL, L. Posouzení životní situace klienta - jak na to ! In Sociální práce/Sociálna práca. č.1, s.117-121 Sociálna práca, 2007. ISBN 1213-6204.
-
Doporučená:
Vymětal, J. Rodgersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel, 1996. ISBN 80-202-0605-1.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. ISBN 9788071785613.
-
Doporučená:
COULSHED, V., ORME, J. Social Work Practice. An Introduction. London : Macmillan, 3rd ed., 1998. ISBN 9780333727300.
-
Doporučená:
COMPTON, B.R., GALAWAY, B. Social Work Processes. Pacific Grove: Brooks/Cole, 1999. ISBN 9780534358709.
-
Doporučená:
TURNER,F. J. Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., 1996. ISBN 9781439135983.
-
Doporučená:
KUZNÍKOVÁ,I.a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 9788024736761.
-
Doporučená:
LÜSSI, P. Systemische Sozialarbeit. Praktisches Lehrbuch der Sozialberatung. Bern, Stuttgart, Wien:Haupt, 1992. ISBN 978-3-647-40783-8.
-
Doporučená:
REID, W. J. Task-Centered Social Work. In Turner, F. J. (ed.) Social Work Treatment. Interlocking Theoretical Approaches. New York: The Free Press, 4th ed., s. 617-640, 1996. ISBN 9780190239596.
-
Doporučená:
DOEL, M. Task-centred Social Work. In Davies, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, s. 243-245, 2000. ISBN 0-631-21451-8.
-
Doporučená:
SHEAFOR, B. W., HOREJSI, CH. R. Techniques and Guidelines for Social Work Practice. Boston: Pearson Education, 2006. ISBN 9780205838752.
-
Doporučená:
DAVIES, M. (ed.). The Blackwell Encyclopaedia of Social Work. Malden, Oxford, Carlton:Blackwell Publishing, 2000. ISBN 9780631214519.
-
Doporučená:
Zastrow, Ch.H. The Practice of Social Work: Applications of Generalist and Advanced Content. Thomson: Brooks/Cole, 2003. ISBN 9780534600303.
-
Doporučená:
SHULMAN, L. The Skills of Helping Individuals, Families, Groups, and Communities. Belmont: Brooks/Cole, 1999. ISBN 9781305259003.
-
Doporučená:
BARKER, R. L. The Social Work Dictionary. Washington, DC: NASW Press, 2005. ISBN 9780871012982.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL,P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno, 1999. ISBN 80-903070-0-0.
-
Doporučená:
CHYTIL,O., HUBÍK,S. Vysokoškolská příprava sociálních pracovníků, s. 41-46. In: Acta Universitatis Palackeanae Olomucensis, Sociologica - Andragogica. Olomouc: UP, 1992. ISBN 80-7067-073-8.
-
Doporučená:
GOJOVÁ, A., SOBKOVÁ, H. Využití úkolově orientovaného přístupu v současných podmínkách české sociální práce.. Sociální práce/Sociálna práca, č. 1, s. 87-96, 2007. ISBN 1213-6204.
-
Doporučená:
ROGERS, C.R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
3
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
7
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
6
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
2
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Poznání a porozumění předmětu studia porozumění profesi 2. Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů 3. Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích 4. Schopnost aplikovat komunikační dovednosti při jednání s klientem 5. Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy 6. Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích 7. Trvat na splnění zadaných úkolů
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|