|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CJP / 6PLEX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CJP
/
6PLEX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie a frazeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
46 / 50
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako lingvistická charakteristika angličtiny na pozadí češtiny a zaměřuje se zejména na základní lexikologické, lexikografické a slovotvorné pojmy a termíny (slovo jako jednotka slovní zásoby, slovní zásoba jako systém, vrstvy slov ve slovní zásobě). Seznamuje studenty s charakteristickými rysy anglické a české slovní zásoby, s různými typy slovníků (výkladové, překladové, specializované na určitou část slovní zásoby - idiomy, frazeologismy, online slovníky, aj.) a problematikou slovníkového hesla obecně. Soustřeďuje se také na způsoby obohacování a aktuální změny ve slovní zásobě. V neposlední řadě přihlíží ke shodám a rozdílům mezi angličtinou a češtinou a upevňuje tak vědomí existence rozličných kultur a společností. Cílem předmětu je neustálé prohlubování znalostí anglické slovní zásoby tak, aby student srozumitelně a správně dokázal používat vhodné jazykové prostředky v různých situacích a na různých úrovních a vrstvách slovní zásoby; v semináři se pak procvičují jednotlivé aspekty na praktických příkladech.
Studijní materiály (doplňkové studijní materiály, rozšiřující studijní materiály, odkazy na studijní materiály, zadání seminárních prací, zadání korespondenčních úkolů apod.) naleznete v e-kurzu v LMS Moodle s názvem předmětu. Klíč k přihlášení do kurzu bude studentům sdělen při prvním prezenčním setkání. V tomto prostředí (Moodle) budete také výstupy (seminární práce, korespondenční úkoly apod.) odevzdávat.
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s názvem předmětu. Ten bude studentům v případě nutnosti také sdělen při prvním prezenčním setkání, případně formou hromadného e-mailu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: studenti plní dílčí úkoly a zapojují se do aktivit během výuky. Studenti se také doma průběžně připravují na výuku a připraví si odborný referát na jedno z lexikologicko-frazeologických témat.
Docházka: k získání zápočtu je nutná minimálně 80% účast ve výuce.
Písemný didaktický test (70%).
|
Obsah
|
1. Types of dictionaries, their classification and guide to the use of dictionary entry
2. Origin of English words
3. Prefixation
4. Suffixation
5. Compounding
6. Conversion
7. Abbreviations, Acronyms, Clipping, Blending
8. Synonyms, Antonyms, Homonyms
9. Euphemisms, Pejorative and Taboo Words
10. Phrasal Verbs and Collocations
11. Idioms and Proverbs
12. Stylistic Point of View - marked and unmarked lexical units
13. Final Test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Peprník, J. Anglická lexikologie. Olomouc: Filozofická fakulta, 1992. ISBN 80-7067-090-8.
-
Základní:
McIntosh, C. Cambridge Advanced Learner´s Dictionary. Cambridge: CUP, 2013. ISBN 9781107035157.
-
Základní:
Kvetko, P. English Lexicology in Theory and Practice. Trnava: Filozofická fakulta, 2009. ISBN 80-89220-43-6.
-
Základní:
Kvetko, P. English Phraseology. Trnava: Filozofická fakulta, 2006. ISBN 80-01-02715-5.
-
Základní:
Turnbull, J., Bradberry, J. a Deuter, M. Oxford Advanced Learner´s Dictionary + DVD. Oxford: OUP, 2015. ISBN 80-85495-61-9.
-
Rozšiřující:
Michal Škrabal. Adapting to the pandemic crisis through the lens of language. On the English semantic neologism lockdown and its adoption into Czech. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta,Praha, 2022, ISSN 1805?9635.
( DOI: 10.14712/18059635.2022.1.6 )
-
Rozšiřující:
Philip Durkin. Borrowed words. A History of Loanwords in English. Oxford. 2014.
-
Rozšiřující:
Görlach, M. English Words Abroad. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins. 2003.
-
Rozšiřující:
Cruse Alan. Meaning in Language. Oxford: Oxford University Press. 2011.
-
Rozšiřující:
Bozděchová Ivana, Klégr Aleš. Pseudoanglicismy: české neologismy z anglických slov. .
( DOI: https://doi.org/10.14712/23366591.2022.2.4 )
-
Rozšiřující:
Haugen, E. The analysis of linguistic borrowing. Language, 26. 1950.
-
Doporučená:
Štekauer Pavol. An Onomasiological Theory of English Word-Formation. John Benjamins Publishing Company. 1998.
( DOI: https://doi.org/10.1075/sfsl.46 )
-
Doporučená:
McCarthy, M. & O'Dell, F. English vocabulary in use: upper-intermediate: vocabulary reference and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1-107-60094-2.
-
Doporučená:
Longman Dictionary of Contemporary English. Pearson Education, Limited, 2005. ISBN 978-1-40-580681-7.
-
Doporučená:
Macmillan English Dictionary for Advanced Learners. Macmillan, 2007. ISBN 978-0-23-002545-5.
-
Doporučená:
Merriam-Webster's Advanced Learner's English Dictionary. Meriam-Webster, Incorporated, 2016. ISBN 978-0-87-779736-4.
-
Doporučená:
Francis, B. & McIntosh, C. & Poole R. Oxford Collocations Dictionary. Cambridge: CUP, 2009. ISBN 978-0194325387.
-
Doporučená:
Cowie, A. P. & Mackin, R. Oxford Learner's Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2006. ISBN 978-0194317238.
-
Doporučená:
McIntosh, C. Oxford Phrasal Verbs Dictionary for Learners of English. Oxford: OUP, 2006. ISBN 0-7507-0720-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
8
|
Zpracování podkladů na výuku
|
13
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
13
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- základních sémantických, lexikologických a frazeologických kategorií;
- existence různých typů slovníků a problematiky práce se slovníkovým heslem;
- frekvence slovní zásoby s přihlédnutím k výslovnostním, pravopisným, morfologickým, lexikálním a stylovým varietám;
- ustálených víceslovných terminologických a frazeologických jednotek;
- formální a neformální stránky lexika, nové slovní zásoby a nespisovné slovní zásoby.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- rozlišovat základní lexikologické a frazeologické kategorie;
- pracovat s různými typy slovníků a slovníkovým heslem;
- pracovat s jazykovými korpusy;
- určit, odvodit, popřípadě zjistit etymologický původ slov v současné anglické slovní zásobě;
- aktivně se podílet na tvorbě slov pomocí skládání, prefixace, sufixace a konverze;
- rozlišit různé typy lingvistické kontaminace, např. zkratky, akronyma, "clipping", "blending";
- stylisticky rozlišovat a aktivně užívat vhodné typy jazykových prostředků, jakými jsou např. synonyma, antonyma a homonyma;
- rozlišit různé typy eufemismů, dysfemismů a tabu slov;
- charakterizovat základní rysy anglických víceslovných výrazů a srovnat je s existujícími výrazy českými.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
Didaktický test |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A2 - Odborný referát |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|