|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CJP / 6PAMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CJP
/
6PAMS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Americká studia
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / 50
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout u studentů znalost americké kultury a dějin. Absolvent předmětu je schopen analytické interpretace americké kultury i společnosti a dokáže identifikovat a zhodnotit americké hodnoty a normy včetně určení jejich významu v současném období multikulturní globalizace. Kromě rozvoje kritického myšlení v oblasti kulturálních studií studenti v kurzu rozvíjí schopnost ústní a písemné prezentace výsledků výzkumu a naučí se interpretovat nejrůznější mýty, názory, hodnoty a priority, což přispívá ke komplexnímu porozumění americké kultuře a ke zlepšení argumentačních, analytických, jazykových a komunikačních dovedností absolventů kurzu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce:
Požaduje se aktivní přístup studentů při studiu zadaných textů a dalších materiálů (audio/video). Na hodinách bude hodnocena aktivita studentů ve výuce v rámci diskusní a dialogické části semináře. Každý student bude mít prezentaci na jedno z témat předmětu, které zpracuje do formy patnáctiminutové ústní prezentace. K získání zápočtu je nutná minimálně 80 % účast ve výuce.
Prezentace ve výuce:
Prezentace na zadané téma, hodnotí se schopnost formulace vlastními slovy, zestručnění, přesnost, jazyková kultivovanost a kvalita komunikace s publikem.
Písemná zkouška:
Zkouškový test pokrývající jednotlivá témata předmětu na konci semestru, hodnotí se schopnost kritického myšlení a logického úsudku o jednotlivých fenoménech americké kultury prostřednictvím shrnutí jednotlivých témat písemnou formou.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky kulturálních a amerických studií.
2. Americký národní charakter, typické rysy. Problémy s definicí americké identity.
3. Amerika jako národ imigrantů. Dějiny imigrace, teritoriální expanze, ekonomický a politický rozvoj a jejich vliv na formování národního charakteru.
4. Multikulturalismus ve Spojených státech. Dějiny rasových a etnických menšin.
5. Americký sen. Pracovní morálka, puritánství, demokracie, společenský význam úspěchu,
společenské vrstvy v USA.
6. Pojetí prostoru, místa, a americké pojetí hranic a jejich překonávání. Mytologie sociální a
ekonomické mobility.
7. Americké město, venkov, předměstí. Dějiny architektury a dopravy, jejich vliv na formování
americké identity.
8. Další aspekty amerického národního charakteru. Náboženství, sport, masmédia, populární kultura.
9. Dějiny hnutí za občanská práva. Feminismus, pozitivní diskriminace, politická korektnost, kulturní
liberalismus vs tradicionalismus.
10. Americká konzumní společnost vs návrat ke kořenům. Hierarchizace amerického umění,
literatury, filmu, hudby.
11. Amerikanizace, globalizace, export amerických příběhů a hodnot.
12. Nejnovější trendy v americké společnosti, výhledy do budoucna.
13. Závěr, písemná zkouška.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HALTTUNEN, Karen (ed.). A Companion to American Cultural History. Chichester: Wiley Blackwell, 2014. ISBN 978-1-118-79806-5.
-
Základní:
ZINN, Howard. A People's History of the United States. New York: Harper, 2016. ISBN 0-8077-4439-5.
-
Základní:
CAMPBELL, Neil a Alasdair KEAN. American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. New York: Routledge, 2016. ISBN 9781138833135.
-
Základní:
DATESMAN, Maryanne, CRANDALL JoAnn a Edward N. Kearny. American Ways: An Introduction to American Culture. White Plains, NY: Pearson, 2014. ISBN 9780133047028.
-
Základní:
MAASIK, Sonja (ed.). Signs of Life in the USA: Readings On Popular Culture for Writers. Boston: Bedford/St. Martins, 2012. ISBN 80-274-0057-3.
-
Rozšiřující:
AGNEW, Jean-Christophe a Roy ROSENZWEIG (eds.). A Companion to Post-1945 America. Malden, MA: Blackwell, 2006. ISBN 9781780341019.
-
Rozšiřující:
ALTHEN, Gary a Janet BENNETT. American Ways: A Cultural Guide to the United States. Boston: Intercultural Press, 2011. ISBN 978-0984247172.
-
Rozšiřující:
LIPSET, Seymour Martin. Continental Divide: The Values and Institutions of the United States and Canada. New York: Routledge, 2016. ISBN 9780226481265.
-
Rozšiřující:
CULLEN, Jim (ed.). Popular Culture in American History. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-0470673652.
-
Rozšiřující:
ROTHENBERG, Paula S. Race, Class, and Gender in the United States: An Integrated Study. New York: Worth, 2016. ISBN 978-80-271-0435-2.
-
Rozšiřující:
SAMUEL, Lawrence R. The American Middle Class: A Cultural History. London: Routledge, 2014. ISBN 80-205-0192-4.
-
Rozšiřující:
GALLAGHER, Leigh. The End of the Suburbs. New York: Portfolio, 2014. ISBN 978-1591846970.
-
Rozšiřující:
EHRENHALT, Alan. The Great Inversion and the Future of the American City. New York: Vintage, 2013. ISBN 9780307474377.
-
Rozšiřující:
NICOLAIDES, Becky a Andrew WIESE (eds.). The Suburb Reader. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-3-19-001851.
-
Rozšiřující:
COONTZ, Stephanie. The Way We Never Were: American Families and the Nostalgia Trap. New York: Basic Books, 2016. ISBN 9780465098835.
-
Doporučená:
SHI, David E. a George B. TINDALL. America: A Narrative History. New York: Norton, 2016. ISBN 978-0393265941.
-
Doporučená:
PARRILLO, Vincent. Diversity in America. New York: Routledge, 2016. ISBN 80-04-23897-1.
-
Doporučená:
CROTHERS, Lane. Globalization and American Popular Culture. Lanham: Rowman & Littlefield, 2017. ISBN 9781538105313.
-
Doporučená:
COLOMBO, Gary, CULLEN, Robert a Bonnie LISLE (eds.). Rereading America: Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing. Boston, MA : Bedford/St. Martins, 2016. ISBN 9781457699214.
-
Doporučená:
HANSON, Sandra L. a John Kenneth WHITE (eds.). The American Dream in the 21st Century. Philadelphia: Temple University Press, 2011. ISBN 9781439903155.
-
Doporučená:
LEINBERGER, Christopher B. The Option of Urbanism: Investing in a New American Dream. Washington, DC: Island Press, 2009. ISBN 978-80-7361-111-8.
-
Doporučená:
BROOKS, David. The Paradise Suite: Bobos in Paradise and On Paradise Drive. New York: Simon & Schuster, 2011. ISBN 9781451643152.
-
Doporučená:
CHAFE, William H. The Unfinished Journey: America since World War II.. Oxford: Oxford University Press, 2015. ISBN cnb000432992.
-
Doporučená:
ASHBY, Leroy. With Amusement For All: A History of American Popular Culture Since 1830. Lexington, KY: University Press of Kentucky, 2012. ISBN 9780813141077.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokladem pro absolvování předmětu je znalost anglického jazyka na úrovni B1+. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- základních principů kritického myšlení a pojmů užívaných v kulturálních studiích
- hlavních událostí z dějin Spojených států a jejich vlivu na formování americké identity
- klíčových norem, mýtů, rituálů a symbolů v americké kultuře
- fenoménů americké kultury a její geografické a etnické plurality
- metod kritické analýzy, argumentace a diskuse o dějinách i současnosti americké společnosti
- principů ústní a písemné prezentace výsledků samostatného výzkumu aspektů americké kultury
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- aktivně kriticky myslet s využitím terminologie z oblasti kulturálních studií
- interpretovat a kontextualizovat aspekty amerických dějin za účelem definice americké identity
- porozumět významu norem, mýtů, rituálů a symbolů v rámci americké kultury
- respektovat geografickou a etnickou pluralitu americké kultury
- aplikovat své poznatky o kultuře a dějinách Spojených států na vlastní hodnotovou
a profesní orientaci
- prezentovat výsledky samostatného výzkumu aspektů americké kultury ústní i písemnou formou
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B4 - Sokratovský rozhovor |
Prezentace (statická projekce) |
B8 - Převrácená přednáška |
G5 - Kritické myšlení |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|