|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
AUM / UMZK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
AUM
/
UMZK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Urgentní medicína 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
AUM/OTZK1 nebo AUM/1ZOT1 a AUM/OTZK2 nebo AUM/2ZOP1 a AUM/OPZK1 nebo AUM/2ZIP1 a AUM/IPZK1 nebo AUM/2ZOT2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
AUM/OPZK4, AUM/UMZK2, AUM/UMZK3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu Předmět urgentní medicína je koncipován jako teoreticko- praktický, zaměřuje se na úvod do problematiky oboru. Na kardiopulmonální resuscitaci, stavy spojené s příčinou kardiovaskulární, s respirační insuficiencí aj. Urgentní medicína - cvičení navazuje na blok přednášek a zajišťuje nácvik praktických dovedností, ověřuje teoretické znalosti z předmětu urgentní medicína. Je zaměřena na nácvik postupů u stavů bezprostředně ohrožující základní životní funkce, ale i obecné předpoklady poskytování pomoci na místě postižení, během transportu a po dobu zajištění na odděleních urgentních příjmů.
Cíle Student se bude prakticky orientovat v legislativě, která se váže k činnosti zdravotnické záchranné službě. Bude znát kompetence zdravotnického záchranáře. Zná etické aspekty práce v urgentní péči. Má dostatečné znalosti z oblasti kardiopulmonální resuscitace. Z akutních stavů vzniklých na podkladě kardiovaskulárních příčin. Student se bude orientovat v problematice respirační insuficience, intoxikací. Bude teoreticky i prakticky znát postupy u zajištění postiženého v kritickém stavu se zaměřením na zajištění základních životních funkcí. Student se orientuje v monitorování pacienta v rámci urgentní péče.
|
Požadavky na studenta
|
90% účast na cvičeních, splnění zápočtového testu
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Úvod do studia oboru urgentní medicíny. Základní pojmy. 2. Monitorování v urgentní medicíně. 3. KPCR dospělých (příčiny, diagnostika, postup neodkladné resuscitace, monitorace, následná nem. péče) 4. KPCR dětí (příčiny, diagnostika, postup neodkladné resuscitace, monitorace, následná nem. péče) 5. Předněmocniční a následná nemocniční péče při poruchách vědomí.( intrakraniální a extratrakran. křeč. stavy) 6. Kardiovaskulární příčiny akutních stavů v přednemocniční péči: - ICHS, AP, AIM, náhlá smrt, hypertenze, poruchy srdečního rytmu, akutní cévní roblematika. - charakteristika, diagnostika, opatření v přednemocniční a nemocniční péči 7. Intoxikace. 8. Respirační insuficience v přednemocniční péči. (akutní chronická) - charakteristika, diagnostika, opatření v přednemocniční a nemocniční péči
Cvičení:
1. Legislativa, kompetence, etické aspekty práce v urgentní péči 2. Zajištění periferního žilního vstupu, centrálního žilního vstupu 3. Zajištění dýchacích cest, oxygenoterapie 4. Zavedení NGS 5. Katetrizace močového měchýře 6. Monitorování v urgentní péči 7. Imobilizační prostředky 8. Opakování v modelových situacích, procvičování postupů v urgentní péči
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. MUDr. Leopold Pleva, CSc. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Jiří Bílek (100%),
MUDr. Renata Ječmínková, Ph.D. (100%),
doc. MUDr. Leopold Pleva, CSc. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Renata Ječmínková, Ph.D. (100%),
PhDr. Ing. Petr Matouch, Ph.D. (100%),
PhDr. Sabina Psennerová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
MUDr. Renata Ječmínková, Ph.D. (100%),
PhDr. Sabina Psennerová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BYDŽOVSKÝ, J. Akutní stavy v kontextu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7254-815-6.
-
Základní:
ŠEVČÍK, P., ČERNÝ, V., VÍTOVEC, J.:. Intenzivní medicína. Galén, Praha, 2003. ISBN 80-7262-203-X.
-
Základní:
DOBIÁŠ, V. Urgentná zdravotná starostlivost. Osveta, Martin, 2006. ISBN 80-8063-214-6.
-
Základní:
POKORNÝ, J. A KOL.:. Urgentní medicína. Praha: Galén, 2004. ISBN 80-7262-259-5.
-
Doporučená:
GREAVES,I., PORTER, K. Pre-hospital care. New York, 2007. ISBN 0-19-851584-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Samostudium
|
47
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Studium pramenů
|
15
|
Celkem
|
97
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student ví co je podstatou oboru urgentní medicína, orientuje se v legislativě přednemocniční péče, zná etické aspekty oboru, - má dostatečné znalosti a orientuje se v problematice kardiopulmonální resuscitace, - má dostatečné znalosti a orientuje se v problematice intoxikace, - má dostatečné znalosti a orientuje se v problematice akutních stavů s kardiovaskulární příčinou - má dostatečné znalosti a orientuje se v problematice respirační insuficience - umí zajistit periferní žilní vstup a zná alternativní techniky podávání léčiv v urgentní péči, umí zajistit močové cesty močovým katétrem, umí zavést nazogastrickou sondu - umí zajistit dýchací cesty pacienta v rámci svých kompetencí - zná možnosti monitorování pacienta v urgentní péči a je schopen přístroje obsluhovat
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
|
|
|
|