|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
AUM / 0IAKP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
AUM
/
0IAKP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Akutní a kritické stavy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
14
[HOD/SEM]
Cvičení
16
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / 18
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
AUM/AKSPA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje s klinickými stavy, které mohou bezprostředně ohrozit život člověka a s nimiž se zdravotníci setkávají ve všech oblastech zdravotnické péče. Seznamuje se základy zdravotnické první pomoci, s léčbou, specifickými život zachraňujícími postupy a adekvátní ošetřovatelskou (komplikacím předcházející) péčí.
Cíle: Studenti budou schopni rozpoznat změny klinického stavu, zaznamenat výskyt komplikací a adekvátně je řešit. Osvojí si jednotlivé ošetřovatelské intervence, které realizuje sestra v rámci uspokojování potřeb kriticky nemocných. Budou chápat souvislosti se změnou klinického stavu, jeho projevy a postupy neodkladné péče. Naučí se speciální monitorující techniky, které tvoří stěžejní část ošetřování nemocných se selháním základních životních funkcí.
|
Požadavky na studenta
|
absolvování přednášek (80 %) a cvičení (100 %), kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. KPCR základní, rozšířená, poresuscitační fáze, specifika přednemocniční neodkladné péče a KPCR u těhotné ženy 2. Urgentní příjem 3. Multiorgánové selhání, RDS, TRALI, sepse, ženy po transplantaci 4. Kritické stavy netraumatického a traumatického původu v gynekologii a porodnictví 5. Metabolické onemocnění a intoxikace v gynekologii a těhotenství, eliminační metody 6. Šok v gynekologii a těhotenství 7. Embolie v gynekologii a porodnictví 8. Stavy bezvědomí a křečí v gynekologii a těhotenství 9. Kritické stavy netraumatického a traumatického původu v gynekologii a porodnictví 10. Předoperační, perioperační a pooperační komplikace (embolie) 11. Kanylace periferního a centrálního cévního systému a monitoring pacientky v kritickém stavu 12. Umělá plicní ventilace, oxygenoterapie + hyperbaroxie 13. Parenterální a enterální výživa v intenzivní medicíně, infuzní terapie a léčba krevními deriváty 14. Léčba akutní a chronické bolesti, onkologické pacientky
Cvičení
1. Specifika akutní a intenzivní péče, zajištění potřeb pacientek 2. Základní a rozšířená KPCR, poresuscitační fáze, nácvik resuscitace 3.-4. Monitoring v intenzivní péči 5.-6. Péče o pacientku s periferním a centrálním venózním katétrem, infuzní terapií, enterální výživou 7.-8. Podání krve a krevních derivátů u akutních stavů 9.-10. Specifika ošetřovatelského procesu u pacientek s umělou plicní ventilací, péče o dýchací cesty 11.-12. Specifika a komplikace předoperační, perioperační, pooperační péče 13.-14. IROP o pacientky v šokovém stavu, ve stavu bezvědomí a křečí v porodnictví a gynekologii (preeklampsie, eklampsie, epilepsie) 15.-16. IROP o rodičku s hypotonií a atonií dělohy, DIC, HELLP, placentou previí, abrupcí placenty, rupturou dělohy, OHSS
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. MUDr. Jan Máca, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eva Lapčíková (100%),
doc. MUDr. Jan Máca, Ph.D. (80%),
MUDr. Petr Reimer, Ph.D. (20%),
-
Cvičící:
Mgr. Eva Lapčíková (100%),
MUDr. Petr Reimer, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PAŘÍZEK, A. Analgezie a anestezie v porodnictví. Praha: Galén, 2013. ISBN 9788072628933.
-
Základní:
ŠEVČÍK, P. Intenzivní medicína. Praha, Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
-
Základní:
ZADÁK, Z. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0282-2.
-
Základní:
Bartůněk, P. et al. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
Doporučená:
PETRŽELA, M. První pomoc pro každého 2.. Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5556-4.
-
Doporučená:
KOLEKTIV AUTORŮ. Sestra a urgentní stavy. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2548-2.
-
Doporučená:
ZEMANOVÁ, J. Základy anesteziologie. NCO NZO, Brno, 2014. ISBN 978-80-7013-505-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
30
|
Studium pramenů
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Příprava na test
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student bude schopen: " orientovat se v problematice akutní a intenzivní péče v ošetřovatelství " orientovat se ve speciálních monitorujících technikách v intenzivní péči " zpracovat ošetřovatelský plán u nemocného se selháním základních životních funkcí " analyzovat a hodnotit zdravotní stav, potřeby a problémy kriticky nemocných " aplikovat získané teoretické a praktické vědomosti v praxi
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|