|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSN / 1DLC2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSN
/
1DLC2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny a literatura nástroje 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Dějiny a literatura violoncella doplňuje výuku hlavního oboru specializace Violoncello v rámci studijního programu Instrumentální hra. Cílem skupinové výuky je seznámit studenty s dalším vývojem stavby nástroje a s proměnami techniky do roku 1800. Stejná pozornost je věnována souvisejícímu stylovému vývoji hudby komponované pro daný nástroj. Student je také veden k pochopení problematiky tzv. poučené interpretace hudby různých stylových období. Výuka probíhá nejen teoreticky, ale také s využitím praktických (obrazových, audio-vizuálních)ukázek.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace nastudovaných vědomostí v rámci ústní zkoušky.
|
Obsah
|
- historický vývoj stavby nástroje od prvopočátku do roku 1800
- historický vývoj techniky hry od prvopočátku do roku 1800
- problematika tzv. autentické interpretace
- přehled violoncellové literatury od prvopočátku do roku 1800
- souvislosti s kompozičním a slohovým vývojem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Černušák, G. Dějiny evropské hudby. Panton Praha, 1974.
-
Doporučená:
Navrátil, M. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Votobia Praha, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
-
Doporučená:
Mozart, L. Důkladná škola hry na housle. Klassic Praha, 2000. ISBN 80-902689-1-9.
-
Doporučená:
Corredor, J. Ma. Hovory s Pablem Casalsem. SNKLHU Praha, 1958.
-
Doporučená:
Smolka, J. Miloš Sádlo - rozhovory s českým violoncellistou. Supraphon Praha, 1983.
-
Doporučená:
Chentova, S., M. Rostropovič. Český spisovatel Praha, 1997. ISBN 80-202-0658-2.
-
Doporučená:
Měrka, I. Violoncello. Dějiny, literatura, osobnosti.. Montanex Ostrava, 1995. ISBN 80-85780-05-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Studium pramenů
|
3
|
Studium sekundární literatury
|
3
|
Příprava na zkoušku
|
5
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- znalost základních pojmů z oblasti dějin hudby a hudební teorie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost historického vývoje nástroje do roku 1800
- znalost violoncellové koncertní literatury do roku 1800
- základní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- základní přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích
- základní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
-schopnost srozumitelné prezentace svých znalostí a názorů z této oblasti
-schopnost charakterizovat literaturu daného období v souvislosti s obecnými dějinami hudby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|