|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPE / 2VSZZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPE
/
2VSZZ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
SZZ - Výchova ke zdraví
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Výchova ke zdraví
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Absolvent získá obecné i specifické znalosti a dovednosti vztahující se k problematice zdravého životního stylu a způsobu didaktického využití těchto znalostí v pedagogickém procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvent dovede analyzovat bio-psycho-sociální kontext zdravotních problémů dětí a dospívajících a stanovit postupy vedoucí ke změně. Prokáže osvojení pedagogicko-psychologických dovedností pro učitelskou profesi.
Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.
Body______Klasifikace zkouška____Klasifikace zápočet 91 - 100____________1_________________započteno 71 - 90_____________2_________________započteno 51 - 70_____________3_________________započteno 0 - 50______________4________________nezapočteno
|
Obsah
|
1. Vývojové etapy člověka, rizika jejich nenaplnění. Obranné mechanismy. Podpora v jednotlivých obdobích vývoje. 2. Vývoj komunikace v závislosti na specifice věkového období. 3. Traumatické události a jejich následky v rizikovém chování a jednání. Možnosti intervence. Spolupráce s rodiči, pozitiva, rizika. 4. Příprava na partnerství a manželství, založení rodiny, odpovědné rodičovství. Nezletilá manželství a jejich důsledky. Znalosti a postoje dospívajících k otázkám partnerství a rodičovství. Bezpečné chování při kontaktu s vrstevníky. Prevence kriminálních činů. Způsoby chování v krizových situacích. Možnosti odborné pomoci. 5. Rodina a širší sociální prostředí. Vliv rodinného prostředí na rozvoj osobnosti. Základy rodinného fungování. Potřeby členů rodiny. Soukromí, estetika prostředí. Role a postavení ženy a muže v rodině v minulosti a současnosti. 6. Péče o zdraví, hygiena, režim dne. Životní rytmy a zdraví, prostředí a zdraví. Intimní hygiena chlapců a dívek. Biorytmy a negativní vliv prostředí. Situace ohrožující zdravý vývoj osobnosti, možnosti předcházení, řešení. 7. Sexuální výchova: Vztahy mezi lidmi, vztahy k druhému pohlaví, partnerské vztahy. První sexuální kontakty. Biologická, psychická a sociální zralost. Start pohlavního života. Metody antikoncepce. 8. Sexuální výchova: Rizika spojená se sexuálním životem. Pohlavní choroby. Ukončení těhotenství? Prevence a způsoby řešení krizových situací. Sexuální orientace. Sexuálně orientovaná kriminalita. Předsudky a diskriminace. Negativní jevy - komercionalizovaná sexualita. 9. Cíle a obsah procesu vyučování-učení se ve "Výchově ke zdraví". Pojetí a cíle "Výchovy ke zdraví" na ZŠ. Pedagogické dokumenty vymezující cíle a obsah výchovy ke zdraví jako vyučovacího předmětu na ZŠ (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Školní vzdělávací program). 10. Zdravý způsob života a péče o zdraví, změny v životě člověka a jejich reflexe, rizika ohrožující zdraví a jejich prevence při naplňování cílů "Výchovy ke zdraví" na ZŠ. 11. Psychosomatika, psychosomatické projevy a choroby u dětí a dospívajících. 12. Zátěž a stres, příčiny, projevy a dopady stresu. Přístupy ke stresu. 13. Nemoc a její zvládání. Biopsychosociální pojetí nemoci. Stádia nemoci. Prožívání nemoci. Autoplastický obraz nemoci. Bolest a její mírnění. 14. Faktory ohrožující a podporující (sociální opora, hardiness, SOC - Antonovski, resilience, chování typu A/B, aj.) zdraví člověka v biopsychosociálním kontextu. 15. Pasivní a aktivní způsoby zvládání zátěží (obranné reakce a coping). Rozdíl mezi těmito pojmy, příklady příslušných reakcí. 16. Poškození CNS a jejich důsledky ve školní praxi. 17. Specifika výuky dětí fyzicky a smyslově handicapovaných: poruchy zraku, sluchu, hybného ústrojí. Integrace do společnosti, prevence syndromu sebepodceňování. 18. Závislosti na psychotropních látkách: definice, jejich druhy, fáze vývoje závislosti, prevence ve výchově, práce s rodiči, léčba, resocializace. 19. Psychopatologické projevy u dětí a dospívajících (např. u poruch: neurotických, psychotických a osobnostních). 20. Integrující principy školy podporující zdraví a rizika ohrožující jejich uplatnění. Pohoda prostředí jako první pilíř podpory zdraví ve škole a jeho naplnění v projektu školy. Zdravé učení jako druhý pilíř, zásady vztahující se k učení. Otevřené partnerství - škola jako demokratické společenství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Studium pramenů
|
30
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student si osvojil teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti bio-psycho-sociální problematiky ochrany zdraví a zdravého životního stylu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|