|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / SNDDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
SNDDV
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Pedagogická diagnostika dětského vývoje
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pedagogická diagnostika dětského vývoje je klíčovou disciplínou pro speciálního pedagoga. Jedná se o teorii a praxi zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování, charakterizování a hodnocení úrovně rozvoje dětí nebo celé skupiny (třídy) v souvislosti s postižením příčin a podmínek tohoto rozvoje. Cílem je vybavit studenta základními vědomostmi v oblasti diagnostiky, konkrétními diagnostickými dovednostmi a připravit jej pro diagnostickou praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta: 1. Účast na seminářích - 75 %. 2. Vypracovat úkoly zadané vyučujícím. 3. Úspěšné splnění testu.
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
1. Pedagogická diagnostika v našich zemích v historickém nástinu. 2. Předmět, aktéři a typy pedagogické diagnostiky. 3. Základní potřeby dětí a žáků. 4. Základní metody pedagogické diagnostiky. 5. Charakteristika předškolního věku. 6. Diagnostika jednotlivých oblastí (motorika, zrakové, sluchové vnímání, vnímání tělového schématu, percepčně-kognitivní vývoj) u dětí předškolního věku. 7. Školní zralost a školní připravenost. 8. Průběh zápisu do 1. třídy ZŠ. 9. Charakteristika mladšího školního věku. 10. Úroveň zrakového a sluchového vnímání, prostorové orientace a tělového schématu u dětí mladšího školního věku. 11. Lateralita a problémy s ní související. 12. Oblasti pedagogické diagnostiky v základní škole. 13. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Anamzéza. In Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ, Ed Mertin, V., Budinská, M., Ciprová, J.. Praha : Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o., 2006. ISBN 978-80-7464-006-3.
-
Základní:
HRABAL, V. st., HRABAL, V ml. Diagnostika: pedgogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Základní:
ZELINKOVÁ,O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál, 2001. ISBN 978-80-7435-334-5.
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Pdf OU, 2004. ISBN 80-7368-018-1.
-
Základní:
SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN cnb000463749.
-
Základní:
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
14
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvojuje si základní kategorie v oblasti diagnostiky dětského vývoje . Specifikovat charakteristiky motorického vývoje dítěte v předškolním věku. Rozpoznat úroveň poznávacích procesů v předškolním věku. Orientuje se v problematice školní zralosti a školní připravenosti. Zná a umí aplikovat základní diagnostické metody, zejména pozorování. Zná problematiku diagnostiky laterality. Umí se stavit anamnézu dítěte a vysvětlit rodičům její důležitost. Rozliší úroveň poznávacích procesů u žáků mladšího školního věku. Diagnostikuje jednotlivé oblasti - osobnost žáka, školní prostředí, rodinné prostředí. Umí sestavit a adekvátně využít didaktické testy. je schopen diagnostikovat sociální vztahy ve třídě.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|