|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 6TOTR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
6TOTR
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Totalitní režimy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 40
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozšíření vědomostních kompetencí studenta o pochopení základních ideologických proudů 20. stol. Je sledován kontext národních, evropských a světových dějin v daném období (1918-1945), řešeny stěžejní problémy vzniklých komunistického (sovětského) a fašistických útvarů, jejich specifika a vliv na evropské dění. Semináře se zaměřují na analýzu konkrétních jevů a událostí vysvětlujících podstatu problematiky vývoje fašistických režimů a důvody jejich dobové úspěšnosti. Posluchači mají pochopit podstatu totalitní moci, kořeny jejího vzniku a příčiny jejich životaschopnosti i jejich pádu. Projevy totalitních režimů jsou sledovány také v období po 2. světové válce jak v bývalém Sovětském svazu, tak jejich modifikace ve státech satelitních, Československo nevyjímaje. Posluchači získají vědomosti o řadě specifických rysů nejen daných národní kulturou a tradicemi jednotlivých zemí střední a jihovýchodní Evropy, ale také danou posuny v mezinárodních vztazích v uvedeného období.
|
Požadavky na studenta
|
a) pravidelná docházka na semináře (povolená jedná absence, další případné absence nutno adekvátně omluvit, např. lékařským potvrzením)
b) aktivní účast ve výuce (pozornost, zpětná vazba, diskuse)
c) četba odborné literatury dle doporučení vyučujícího. Vybranou monografii student veřejně prezentuje ve výuce na semináři. Kromě stručného obsahu je požadována především kritická analýza vybrané knihy.
|
Obsah
|
1. Problematika totalitních a autoritativních režimů, základní pojmy a literatura
2. Totalitarismus a autoritativnost jako fenomén moderní doby
3. Základní kategorie a politická psychologie nedemokratických režimů
4. Totalitní ideologie jako politické náboženství a autoritativní mentalita
5. Kořeny a podstata fašistického a nacistického režimu
6. Komunismus a fašismus mezi světovými válkami (komparace)
7. Válečné konflikty jako možná cesta z krizí totalitních režimů - hledání vnějšího nepřítele
8. Pozdní stalinismus a pretotalitní režimy ve střední a jihovýchodní Evropě.
9. Československá cesta k totalitě (1945-1948) - zkrácené téma.
10. Sovětský blok jako totalitní státy (1948-1956)
11.Posttotalitní období sovětského bloku a pokusy o vytvoření autoritativních režimů
12.Cesta k rozpadu sovětského bloku a jeho příčiny , aneb - je možná liberalizace
totalitních systémů ?
13.Současné postsovětské totalitní či autoritativní režimy (Bělorusko, Albánie, Kuba, Korejská
lidově demokratická republika) a jejich budoucnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bullock, A. Hitler a Stalin. Paralelní životopisy. Praha: KMa, 2005. ISBN 80-7309-264-6.
-
Základní:
Gellately, R. Lenin, Stalin a Hitler. Věk sociální katastrofy. Praha: Volvox Globator, 2012. ISBN 978-80-7207-874-5.
-
Základní:
Burleigh, M. Pozemské mocnosti. Politická náboženství od Velké francouzské revoluce do 1. světové války. Voznice: Leda, 2016. ISBN 978-80-7335-415-2.
-
Základní:
Arendtová, H. Původ totalitarismu. Praha: Oikoymenh, 2017. ISBN 978-80-7298-483-1.
-
Základní:
Gregor, J. A. Totalitarismus a politická náboženství. Intelektuální historie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-7325-361-5.
-
Základní:
Pavelčíková, N. Totalitární režimy 20. století v Evropě. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-712-0.
-
Základní:
Brown, A. Vzestup a pád komunismu. Brno: Jota, 2011. ISBN 978-80-7217-812-4.
-
Rozšiřující:
Snyder, T. Černá země. Holokaust - historie a varování. Praha: Paseka, 2015. ISBN 978-80-7260-322-0.
-
Rozšiřující:
Kershaw, I. Hitler. Díl I 1889-1936: Hybris. Praha: Argo, 2004. ISBN 80-7203-581-9.
-
Rozšiřující:
Kershaw, I. Hitler. Díl II 1936-1945: Nemesis. Praha: Argo, 2004. ISBN 80-7203-634-3.
-
Rozšiřující:
Mc Dermott, K., Agnew, J. Kominterna. Dějiny mezinárodního komunismu za Leninovy a Stalinovy éry. Praha: Lidové noviny, 2011. ISBN 978-80-7422-046-3.
-
Rozšiřující:
Milza, P. Mussolini. Praha: Volvox Globator, 2013. ISBN 978-80-7207-894-3.
-
Rozšiřující:
Rees, L. Temné charisma Adolfa Hitlera. Cesta do propasti. Praha: Knižní klub, 2013. ISBN 9780470880883.
-
Rozšiřující:
Burleigh, M. Třetí říše. Nové dějiny. Praha: Argo, 2008. ISBN 978-80-257-0054-9.
-
Doporučená:
Litera, B. "Druhá revoluce" : Stalinská transformace v Sovětském svazu 1928-1934. Praha: Dokořán, 2013. ISBN 978-80-7363-567-1.
-
Doporučená:
Quirk, R. E. Fidel Castro. O jeho cestě k moci, jeho režimu a jeho spojencích a protivnících. Ostrava: Oldag, 1999. ISBN 80-7066-607-2.
-
Doporučená:
Reuth, R. G. Hitlerova nenávist k Židům. Klišé a skutečnost. Praha: Euromedia Group ? Ikar, 2011. ISBN 80-227-2118-2.
-
Doporučená:
Hájek, J. (ed.). Hitletův Mein Kampf. Z bible německého nacionálního socialismu s komentářem Jiřího Hájka. Liberec: Dialog, 2000. ISBN 80-86218-37-6.
-
Doporučená:
Duiker, W. J. Ho či min. Praha: Jiří Buchal ? BB/Art, 2003. ISBN 80-7341-166-0.
-
Doporučená:
Snyder, T. Krvavé země. Evropa mezi Hitlerem a Stalinem. Praha ? Litomyšl: Paseka, 2013. ISBN 978-807432-254-9.
-
Doporučená:
Vitkine, A. Mein Kampf. Příběh jedné knihy. Praha ? Litomyšl: Paseka, 2010. ISBN 978-80-7432-058-3.
-
Doporučená:
Goodrick-Clarke, N. Okultní kořeny nacismu. Tajné árijské kulty a jejich vliv na nacistickou ideologii. Praha: Eminent, 2005. ISBN 80-7281-278-5.
-
Doporučená:
Deschner, K. S bohem a fašisty. Vatikán ve spolku s Mussolinim, Francem, Hitlerem a Pavelicem. Praha: Naše vojsko, 2014. ISBN 978-80-206-1489-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Zpracování podkladů na výuku
|
15
|
Studium pramenů
|
15
|
Samostudium
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
128
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat různé autoritativní a totalitní režimy v minulosti a současnosti,
- vysvětlit klíčové události světových dějin spojené s nástupem totalitních režimů,
- pochopit historické souvislostí vzniku totalitních režimů,
- vysvětlit obsah ideologie fašistického, nacistického a komunistického režimu.
- vysvětlit pojmy demokracie svoboda, totalita, represe,
- vysvětlit význam lidských práv,
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat odborný text z oblasti lidských práv,
- implementovat průřezová témata do výuky občanské výchovy,
- transformovat znalosti z oblasti ochrany lidských práv a boje za svobodu a lidská práva do vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu občanská výchova,
|
- kriticky hodnotit historické prameny a informační zdroje o minulosti a současnosti,
- získat argumentační vybavenost pro kritickou diskusi,
- prezentovat svou práci v odborné komunitě,
- respektovat odlišné názory, postoje a hodnoty,
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
Průběžná analýza výkonů studenta |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
G2 - Samostudium, řízené studium |
A2 - Odborný referát |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
G5 - Kritické myšlení |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E4 - Didaktické hry |
|
|
|
|