OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra výtvarné výchovy (45030)
Title:
Obyčejná neobyčejnost
Citace
Koudela, T. Obyčejná neobyčejnost: Konsorcium imaginace a halucinace. Malířské dílo Iva Sumce 2011-2018.
In:
D. Balabán, T. Knoflíček, H. Vorlová.
Hledání hranic malby v post-mediálním prostředí.
první. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. s. 117-123. ISBN 978-80-7599-063-1.
Subtitle
Konsorcium imaginace a halucinace. Malířské dílo Iva Sumce 2011-2018
Publication year:
2018
Obor:
Umění, architektura, kulturní dědictví
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-063-1
Book title in original language:
Hledání hranic malby v post-mediálním prostředí
Title of the edition and volume number:
Neuveden
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita
Issue reference (issue number):
první:
Published:
v ČR
Author of the source document:
D. Balabán, T. Knoflíček, H. Vorlová
Number of pages:
7
Book page count:
136
Page from:
117
Page to:
123
Book print run:
300
EID:
Key words in English:
painting, Ivo Sumec, imagination, innovative materials, metaphor
Annotation in original language:
Sumcova tvorba je v tomto příspěvku konfrontována parataktickým kladením metaforických a metaforizujících tezí existenciálního a existencielního charakteru nejen ve smyslu jejich reprezentativního projevu, respektive mocenského výrazu, ale i v duchu nejvšednějších okamžiků, jejichž metafyzické esence se před divákem zhmotňují jako linie, tvary či prostorová skica materializované mj. asfaltem, dehtem, mourem anebo dematerializované např. solí, rzí i plísní. Čtením vybraných významových stop a jejich následnou kognitivní extenzí se výchozí vizuální aparát představuje jako znovu-vymezení tradičních otázek: Co je to umění? Kdo je to umělec?
Annotation in english language:
In this contribution, Sumec's work is confronted by a paratactic placement of metaphorical and metaphorising theses of existential character not only in the sense of their representative manifestation, or powerexpression, but also in the spirit of the most ordinary moments whose metaphysicalessences emerge in front of the audience as lines, ahapes or a spatial sketch materialised, inter alia, by asphalt, tar and coal dust, or dematerialised, for example, by salt, rust and mould. As the selected semantic marks are read and then cognitively extended, the initial visual apparatus is represented as a re-definition of traditional questions: What is art? Who is the artist?
References
Reference
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules