OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra pedagogiky a andragogiky (45120)
Title:
Přesvědčení a názory studentů Ostravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského hodnocení.
Citace
Malach, J., Havelková, D. a Gorčicová, V. Přesvědčení a názory studentů Ostravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského hodnocení..
In:
Otázky evaluace výuky na vysokých školác.
Ostrava: Ostravská univerzita Pedagogická fakulta, 2018. s. 131-140. ISBN 978- 80-7599-024-2.
Subtitle
Publication year:
2018
Obor:
Pedagogika a školství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-7599-024-2
Book title in original language:
Otázky evaluace výuky na vysokých školác
Title of the edition and volume number:
neuvedeno
Place of publishing:
Ostrava
Publisher name:
Ostravská univerzita Pedagogická fakulta
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
Number of pages:
10
Book page count:
200
Page from:
131
Page to:
140
Book print run:
200
EID:
Key words in English:
students´ beliefs, students of the University of Ostrava, university assessment, student performance
Annotation in original language:
Cílem této výzkumné studie bylo zjistit, jaké názory a přesvědčení zastávají studenti Ostravské univerzity na kvalitu jejich vysokoškolského hodnocení. Kvalitativní metodou Focus Group jsme zjišťovali názory studentů pedagogické a filosofické fakulty na hodnocení jejich prací a výkonů. Metoda Focus Group, nebo-li také ohnisková skupina, má za cíl prozkoumat názory a přesvědčení cílové skupiny respondentů. Diskuze se blíže týkala například kritérií hodnocení, zásad a etických norem hodnocení, druhů hodnocení či motivace. Účastníkům Focus Group také byla poskytnuta možnost pro vyjádření návrhů na zlepšení hodnocení na Ostravské univerzitě. Tato kvalitativní metoda nám umožnila zaznamenat autentické zkušenosti diskutujících a probrat tematické okruhy, které jsou pro studenty subjektivně důležité. Bylo zjištěno, že studenti pociťují výrazný nedostatek zpětné vazby. Ocenili by slovní hodnocení, které by například obsahovalo doporučení, co si má daný jedinec dostudovat, popřípadě jak může prohloubit své znalosti. Účastníci diskuze také hovořili o svých negativních zkušenostech s hodnocením, kdy nebyla dodržována objektivita a byly porušovány etické normy a zásady. Tyto negativní zkušenosti výrazně ovlivnily dané jedince. Také bylo zjištěno, že by někteří studenti uvítali průběžné hodnocení, ne tedy pouze sumativní. Studie ukázala, že jsou pro studenty v oblasti hodnocení významná jasná kritéria, zpětná vazba a dodržování etického přístupu ke stu
Annotation in english language:
The aim of this research study was to find out what opinions and beliefs the students of the University of Ostrava hold on the quality of their university assessment. Using the qualitative method of the Focus Group, we examined the views of the students of the Faculty of Education and Philosophy on the evaluation of their work and achievements. The Focus Group method or focal group also aims to explore the views and beliefs of the target audience. Discussions have been related, for example, to evaluation criteria, principles and ethical standards of assessment, types of evaluation or motivation. The Focus group was also given the opportunity to express proposals for improvement at the University of Ostrava. This qualitative method allowed us to record the authentic experience of discussing and discussing topics that are subjectively important to students. It was found that students feel a significant lack of feedback. They would appreciate a verbal evaluation that would, for example, contain recommendations on what the individual should learn or how to deepen his / her knowledge. Participants in the discussion also talked about their negative evaluation experiences when objectivity was not observed and ethical standards and principles were violated. These negative experiences significantly affected the individual. It was also found that some students would welcome an interim evaluation, not just a summative one. The study has therefore shown that clear criteria, feedback and ethical 132 access to students are important for students in the field of assessment. Great attention is also devoted to the issue of evaluation of students theses.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17450/18:A1901ZHW
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules