OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
kapitola v odborné knize (C)
Domácí pracoviště:
Katedra historie (25800)
Název:
Vernakulární literatura 15. století určená ženám - bekyním
Citace
Grollová, J. Vernakulární literatura 15. století určená ženám - bekyním.
In:
Rywiková, Daniela, ed. a Lavička, Roman, ed..
Ordo et paupertas. Českokrumlovský klášter minoritů a klarisek ve středověku v kontextu řádové zbožnosti, kultury a umění.
1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. s. 229-241. ISBN 978-80-7464-936-3.
Podnázev
Rok vydání:
2017
Obor:
Dějiny
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7464-936-3
Název knihy v originálním jazyce:
Ordo et paupertas. Českokrumlovský klášter minoritů a klarisek ve středověku v kontextu řádové zbožnosti, kultury a umění
Název edice a číslo svazku:
neuveden
Místo vydání:
Ostrava
Název nakladatele:
Ostravská univerzita
Označení vydání
(číslo vydání):
1:
Vydáno:
v ČR
Autor zdrojového dokumentu:
Rywiková, Daniela, ed. a Lavička, Roman, ed.
Počet stran:
13
Počet stran knihy:
280
Strana od:
229
Strana do:
241
Počet výtisků knihy:
EID:
Klíčová slova anglicky:
Fifteenth-century, Vernacular Literature, Beguines, preachers
Popis v původním jazyce:
Praktické zkušenosti kazatelů podchytila homiletická literatura, ale také katechetickéspisy pojednávající o základech víry. Vedle moralistních traktátů pozdního středověkuvypisujících seznamy hlavních hříchů, rozšiřují také příručky ke kázání a sbírky příběhůzvané exempla seznam literárních žánrů, které od 13.-14. století mají vliv na popularizacistředověkých moralit. Ve výchovně vzdělávací rovině opakovaně zastávají morality roliprostředníka mravního ukázňování jedince a jeho socializace do středověké společnosti.Volba témat a jejich zpracování nejprve v homiletické, a později také vernakulární literatuřerozvíjející se od 12. století v západní Evropě dokládají přesun problematiky moralitz mnišského, a posléze univerzitního prostředí do sféry laického vzdělávání. Z původníhozaměření učení na identifikaci hříchů, jejich klasifikaci, nastínění vzájemných vztahů apraktické využití v pomůckách zpovědníka dochází ve vernakulární literatuře k posunusměrem k názornému příkladu a individuálnímu vzoru aktivního napodobování křesťanskéhoideálu v každodennosti všedního dne. V kontextu reformních hnutí a emancipačních snahlaiků se křesťanské morality opětovně stávají vedle didaktického prostředku také oblíbenýmprostředkem katechetickým v okruhu kazatelském, který se cíleně zaměřoval na práci s laiky.Zmiňované spisy jsou jen torzem podobně zaměřené literatury, která se šíří jakonábožensky vzdělavatelná literatura psaná v rodném jazyce. Převažují mravoučné a věroučnétraktáty sepsané v latině, ale od druhé poloviny 14. století narůstají jejich překlady.Narůstající počet překladů dokumentuje postupně se rozrůstající zájem o tuto literaturu mezilaiky, a to jak muži, tak ženami.
Popis v anglickém jazyce:
Practical experiences of preachers are captured in homiletic literature and catechetictexts that discuss the fundamentals of faith. In addition to late medieval moralizingtreatises that list the major sins, preacher manuals and collection of storiesknown as exempla expand the literary genres that started playing role in popularizingmedieval morality in the 13th and 14th centuries. The choice of topics and theiradaptation in homiletic, and later also vernacular literature evolving in WesternEurope since the 12th century, exemplify the ways in which the issue of moralitymoves from the monastic and later university environment into the sphere of lay education.The original focus on identifying sins and their classification, outlining mutualrelationship between them and practical utilization in confessor?s tools movedin the vernacular literature toward graphic examples and individual models of activeimitation of the Christian ideal in everyday life. In the context of the reformationmovement and lay people?s religious emancipation, Christian moralities areonce again used as didactic tools and popular catechetic methods for preachers whofocused on work with lay people. Most of the texts and theological treatises are writtenin Latin, but the number of translations increases during the second half of the14th century. The growing number of translations attests to a gradually expandinginterest in such literature among both lay men and women.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
RIV/61988987:17250/17:A1801T71
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules