OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
>
Publ3 search
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Close
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Record type:
kapitola v odborné knize (C)
Home Department:
Katedra filozofie (25100)
Title:
Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma.
Citace
Kalnická, Z. Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma..
In:
M. Konečná (ed.).
Cesty rozumění. K poctě a vzpomínce na prof. PhDr. Jaroslava Hrocha, CSc.
Brno: Institut pro hermeneutiku, z. s., 2016. s. 53-68. ISBN 978-80-270-0916-9.
Subtitle
Publication year:
2016
Obor:
Filosofie a náboženství
Form of publication:
Tištená verze
ISBN code:
978-80-270-0916-9
Book title in original language:
Cesty rozumění. K poctě a vzpomínce na prof. PhDr. Jaroslava Hrocha, CSc.
Title of the edition and volume number:
neuvedeno
Place of publishing:
Brno
Publisher name:
Institut pro hermeneutiku, z. s.
Issue reference (issue number):
:
Published:
v ČR
Author of the source document:
M. Konečná (ed.)
Number of pages:
16
Book page count:
174
Page from:
53
Page to:
68
Book print run:
100
EID:
Key words in English:
Roy Nachum, Martin Heidegger, Emmanuel Lévinas, Maurice Merleau-Ponty, portrait, sight, touch, lightness, darkness, hiding, uncovering, play
Annotation in original language:
Autorka příspěvku interpretuje obraz Roy Nachuma Vlastní portrét v souřadnicích úvah o identitě Já a jejího zobrazení prostřednictvím výtvarného díla a básně (napsané na povrch obrazu Braillovým písmem). Vzhledem k tomu, že analyzovaný obraz místo tváře jako reprezentace Já zobrazuje množství rukou, se autorka zamýšlí nad povahou a významem hmatu, symbolickými významy ruky a vztahem mezi zrakem a hmatem v oblasti výtvarného umění. Vrací se k chápání hmatu u Aristotela, aby následně poukázala na oživení zájmu o hmat v souvislosti se snahou o překonání subjekt-objektové duality a preference vidění v evropské moderní filozofii a kultuře. Využívá poznatků Juhani Pallasmaa o spolupráci oka a ruky při tvorbě (nejen) uměleckého díla a názoru Maurice Merleau-Pontyho o přesahu mezi viditelným a vidoucím, já a světa, ducha a těla. Ve druhé části se věnuje problematice světla ve vztahu k vidění a poznání, a to vzhledem k tomu, že protiklad světla a temnoty je základním strukturujícím prvkem obrazu Roye Nachuma. Za vhodný interpretační klíč považuje koncepci světliny Martina Heideggera, kterou její autor konceptualizuje jako hru odkrývání skrývání. Autorka tvrdí, že Roy Nachum položil svým dílem otázku o identitě Já a o adekvátním způsobu jejího zobrazení, zpochybnil chápání zraku jako hlavního prostředku poznání a zdůraznil význam hmatu (nejen) ve výtvarném umění. Vyzval nás k zamyšlení se nad samozřejmostí našich kategorií identity, autoportrétu, tváře a rukou, a k prozkoumání vztahu mezi zrakem a hmatem, viděním a dotýkáním se.
Annotation in english language:
The author interprets the painting Self Portrait created by Roy Nachum in the conceptual framework of identity of the Self, represented by means of self-portrait which does not concentrate on the face but on the hands. This special way of portraying oneself and the fact that the painting needs tactile contact from the side of audience (on the surface of the painting, there is a poem written in Braille letters) directs the author of the paper to think about the significance of the touch, symbolic meanings of the hands and the relation between sight and touch in the area of visual arts. Roy Nachum?s painting is based on the contrast of lightness and darkness; that is the reason that the problem of light as a condition of perception and knowledge, and symbolic meanings of lightness and darkness are also taken into account in the course of interpretation.
References
Reference
R01:
RIV/61988987:17250/16:A1701JAB
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules