OU Portal
Log In
Welcome
Applicants
Z6_60GI02O0O8IDC0QEJUJ26TJDI4
Error:
Javascript is disabled in this browser. This page requires Javascript. Modify your browser's settings to allow Javascript to execute. See your browser's documentation for specific instructions.
{}
Zavřít
Publikační činnost
Probíhá načítání, čekejte prosím...
publicationId :
tempRecordId :
actionDispatchIndex :
navigationBranch :
pageMode :
tabSelected :
isRivValid :
Typ záznamu:
stať ve sborníku (D)
Domácí pracoviště:
Centrum výzkumu odborného jazyka (25610)
Název:
"Jak správně zacházet s novým kartáčkem na zuby?" K problematice srozumitelnosti návodů k použití
Citace
Bajerová, E. "Jak správně zacházet s novým kartáčkem na zuby?" K problematice srozumitelnosti návodů k použití.
In:
Odborná komunikácia v zjednotenej Európe XIII: Od textu k prekladu IX (ed. Ďuricová, Alena) 2014-10-08 Banská Bystrica.
Praha: JTP, 2014. JTP, 2014. s. 7-24. ISBN 978-80-7374-119-8.
Podnázev
Rok vydání:
2014
Obor:
Jazykověda
Počet stran:
18
Strana od:
7
Strana do:
24
Forma vydání:
Tištená verze
Kód ISBN:
978-80-7374-119-8
Kód ISSN:
Název sborníku:
Od textu k prekladu IX (ed. Ďuricová, Alena)
Sborník:
Mezinárodní
Název nakladatele:
JTP
Místo vydání:
Praha
Stát vydání:
Sborník vydaný v ČR
Název konference:
Odborná komunikácia v zjednotenej Európe XIII
Místo konání konference:
Banská Bystrica
Datum zahájení konference:
Typ akce podle státní
příslušnosti účastníků akce:
Evropská akce
Kód UT WoS:
EID:
Klíčová slova anglicky:
professional communication, manual, persuasive strategies
Popis v původním jazyce:
Oblast odborné komunikace zahrnuje komunikaci nejen odborníků s odborníky, ale také odborníků s laiky, která vykazuje mnohá specifika. Příspěvek si klade za cíl demonstrovat tato specifika na příkladu textového druhu "návod k použití". Podkladem pro analýzu se přitom staly návody k sestavení a použití speciálních kartáčků na zuby a jiných pomůcek pro ústní hygienu, které vyvíjí švýcarská firma CURAPROX. Pozornost je zaměřena především na strategie, kterými se firma snaží dosáhnout srozumitelnosti svých textů pro širokou veřejnost. Ty jsou posuzovány na základě modelu srozumitelnosti textu podle Göpferich (2001). Protože firma neusiluje jen o prezentaci principu fungování svých výrobků, ale také o odbyt, je doplňkově v analýze sledováno, jak se do návodů k použití promítají také strategie persvaze. Závěrem jsou německé texty srovnávány s jejich českou jazykovou mutací s ohledem na výše uvedené strategie.
Popis v anglickém jazyce:
Professional communication includes not only communication among experts, but also communication between experts and members of the general public; this form of communication has many specific features. This study aims to demonstrate these specific features based on the genre of user manuals. The analysis focuses on manuals describing how to assemble and use special toothbrushes and other oral hygiene equipment produced by the Swiss company CURAPROX. The author focuses particularly on the strategies used by the company in an attempt to produce a text which is comprehensible to the general public. These strategies are assessed using Göpferich's (2001) model of text comprehensibility. Because the company is not only showing how its products work but also attempting to maximize sales, the analysis furthermore examines how persuasive strategies are incorporated into the manuals. In the final part, German texts are compared with their Czech-language versions with regard to the above-mentioned strategies.
Seznam ohlasů
Ohlas
R01:
Complementary Content
Deferred Modules
${title}
${badge}
${loading}
Deferred Modules